Kaikki Artikkelit

Epäonnistunut remontti: kuka on vastuussa?
Urakoitsija on vastuussa työn laadusta ja aikataulusta. Tilaajan tehtävä on reagoida nopeasti ja dokumentoida virheet asianmukaisesti. Selkeä sopimus, kirjallinen reklamaatio ja tieto omista oikeuksista auttavat tilanteissa, joissa remontti ei mene suunnitelmien mukaan.
Lue Lisää
Remontin tekijän virhevastuu ja vastuuaika
Remontin tekijän vastuuaika muodostuu remontille myönnetystä takuusta sekä lain mukaisesta virhevastuusta. Remontille annettava takuuaika on usein kaksi (2) vuotta. Remontin tekijä voi joissain tilanteissa olla vastuussa virheistä myös takuuajan jälkeenkin. Mikäli virhe on seurausta esimerkiksi remontin tekijän törkeästä laiminlyönnistä, voi virhevastuu kestää jopa kymmenen (10) vuotta.
Lue Lisää
Talokaupan purku ostajan toimesta
Joskus talon rakenteista voi löytyä yllättävä vaurio tai muu virhe, jonka vuoksi kiinteistö poikkeaa siitä, millaisena se on myyty. Mikäli virhettä ei voida oikaista millään muulla keinolla, jää vaihtoehdoksi kaupan purkaminen. Kiinteistökaupoissa, kuten esimerkiksi omakotitalon kaupassa, purkuoikeutta arvioidaan maakaaren mukaisesti.
Lue Lisää
Remontin riitauttaminen
Remontin riitauttamisessa on tärkeää tietää, millaisia oikeuksia remontin teettäjällä on ja kuka on vastuussa remontin virheiden oikaisusta. Remontin tekijä, yleensä urakoitsija, on vastuussa remontin aikana mahdollisesti tapahtuneista virheistä. Mikäli remontin teettäjänä on kuluttaja, sovelletaan remontin tekemiseen kuluttajansuojalakia.
Lue Lisää
Kuluttajariitalautakunta uudisti linjaansa käyttöhyötykorvauksesta – mitä muutos merkitsee?
Kuluttajariitalautakunta muutti pitkäaikaista käytäntöään siitä, miten kaupan purkutilanteessa arvioidaan kuluttajan tavarasta saamaa käyttöhyötyä. Kuluttajariitalautakunnan linjanmuutoksella on suuri merkitys käytettyjen autojen kauppaa koskevissa asioissa, sillä käyttöhyöty vähennetään ostajalle palautettavasta kauppahinnasta.
Lue Lisää
Laki Lehtonen, lakitoimisto Helsinki ja Turku – Kuluttajariitojen johtava asiantuntija
Laki Lehtosen lakimiehet ovat erityisen kokeneita kuluttajariidoissa, jotka liittyvät esimerkiksi autoihin, moottoripyöriin, veneisiin, asuntoihin ja remontteihin. Näissä kysymyksissä tekninen asiantuntemus yhdistettynä juridiseen osaamiseen tekee meistä poikkeuksellisen vahvan kumppanin.
Lue Lisää
Kuluttajariita – miten toimia ja milloin hakea apua lakitoimistosta?
Suomessa kuluttajilla on käytössään vahva ja kansainvälisesti arvostettu järjestelmä. Ensimmäinen askel virhetilanteissa on yhteydenotto myyjään tai palveluntarjoajaan. Usein pelkkä keskustelu riittää, mutta jos ei, apua saa kuluttajaneuvonnasta, joka neuvoo maksutta ja voi olla yhteydessä yritykseen kuluttajan puolesta.
Lue Lisää
Työsuhteen purkaminen ja irtisanominen
Työsuhde voidaan päättää joko irtisanomisella tai työsuhteen purkamisella. Vaikka molemmat tarkoittavat työsuhteen päättymistä, niiden välillä on merkittäviä eroja, jotka vaikuttavat työntekijän oikeuksiin ja asemaan eri tavoin.
Lue Lisää
Mitä tarkoittaa virhevastuu?
Virhevastuu tarkoittaa myyjän vastuuta siitä, että tuote on kaupantekohetkellä sellainen kuin sen on kerrottu olevan. Kuluttajansuojalaki suojaa kuluttajaa muun muassa tilanteissa, joissa myyjäliikkeestä ostettu tuote ei vastaa sovittua tai oletettua. Tämä tarkoittaa, että auton tai muun tavaran tulee vastata sitä, mitä kuluttajalla on perusteltua syytä olettaa sen olevan myyntihetkellä niin teknisesti, toiminnallisesti kuin ilmoitettujen tietojenkin osalta.
Lue Lisää
Voiko taloyhtiö pakottaa kylpyhuoneremonttiin?
Taloyhtiö ei voi lähtökohtaisesti pakottaa osakkeenomistajia kylpyhuoneremontteihin, ellei se ole yhtiön kunnossapitovastuun perusteella välttämätöntä. Mikäli taloyhtiön kylpyhuoneremontista on päätetty yhtiökokouksessa, ei osakkeenomistaja voi lähtökohtaisesti kieltäytyä remontista. Tällöin remontti tehdään taloyhtiön kustannuksella.
Lue Lisää
Piilevä virhe asuntokaupassa
Asuntokauppojen yhteydessä vastaan voi joskus tulla ikäviä yllätyksiä. Ostaja voi esimerkiksi löytää juuri ostamansa asunnon rakenteista kosteusvaurion, josta hänelle ei ole kerrottu ennen kauppakirjan allekirjoittamista. Tämänkaltaisissa tilanteissa voi olla kyse piilevästä virheestä. Piilevällä virheellä tarkoitetaan asunnon virhettä, josta ostaja ja myyjä eivät olleet eikä heidän olisikaan pitänyt olla tietoisia ennen kaupantekohetkeä.
Lue Lisää
Osakkeenomistajan vastuu remontista
Osakkeenomistajan vastuu remontista riippuu siitä, onko kyse taloyhtiön vastuulla olevasta remontista vai osakkaan itse teettämästä remontista. Taloyhtiön vastuulla olevia remontteja ovat esimerkiksi taloyhtiön teettämät putki- ja julkisivuremontit. Osakkaan vastuulla ovat sen sijaan monet huoneistoremontit, kuten esimerkiksi pintaremontit. Mikäli osakkaan teettämä remontti rinnastuu taloyhtiön toteuttamaan remonttiin, voi vastuu tällaisista remonteista olla joissain tapauksissa taloyhtiöllä.
Lue Lisää
Edellisen myyjän vastuu kiinteistökaupassa
Kuvitellaan, että olet myynyt omakotitalon neljä vuotta sitten uudelle omistajalle. Nyt sinulta vaaditaan hinnanalennusta sen perusteella, että ostajasi on myynyt kiinteistön eteenpäin ja uusi ostaja on löytänyt talon rakenteista vaurioita. Voiko olla mahdollista, että sinä edellisenä myyjänä olet edelleen vastuussa kiinteistön virheistä? - Kyllä, voit olla tässä tilanteessa vastuussa kiinteistön virheistä.
Lue Lisää
Työsuhteen päättäminen laittomasti voi tulla kalliiksi
Työsopimuksen päättäminen on aina merkittävä päätös, johon liittyy lakisääteisiä velvoitteita. Yleisimmät virheet liittyvät puutteellisiin perusteluihin, menettelytapojen laiminlyöntiin ja aikarajojen unohtamiseen.
Lue Lisää
Työsuhde päättyi riitaan – mitä työnantajan kannattaa huomioida?
Työsuhteen päättyminen ei valitettavasti aina tapahdu hyvässä yhteisymmärryksessä. Työnantajan näkökulmasta irtisanominen voi perustua täysin laillisiin ja perusteltuihin syihin, mutta työntekijän kokemus tilanteesta voi olla toinen. Epäoikeudenmukaisuuden tunne, väärinkäsitykset tai puutteellinen viestintä voivat nopeasti johtaa ristiriitoihin.
Lue Lisää

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä