Asunto- ja remonttiriidat

Kaupan purkaminen
Kaupan purkaminen tulee ajankohtaiseksi silloin, kun kaupan kohteessa ilmenee olennainen virhe tai toinen osapuoli rikkoo sopimusta merkittävästi. Tällöin kauppa voidaan palauttaa ennalleen niin, että kumpikin osapuoli palauttaa sen, mitä on saanut. Kaupan purkaminen on aina viimeinen keino oikaista tuotteen virhe, purkuun ryhdytään yleensä vain, jos muut keinot virheen oikaisemiseksi eivät tule kyseeseen.
Lue Lisää
Kuluttajariitalautakunnan päätökset
Kuluttajariitalautakunta tarjoaa kuluttajille maksuttoman ja riippumattoman kanavan riitojen ratkaisemiseen yritysten kanssa. Asian vieminen kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi on tehty varsin helpoksi, mutta käsittelyajat venyvät usein kohtuuttoman pitkiksi.
Lue Lisää
Myyjän vastuu kiinteistökaupassa
Myyjän vastuu kiinteistökaupassa on antaa ostajalle oikeat ja riittävät tiedot kiinteistöstä. Virheen salaaminen voi pidentää vastuuta yli viiden vuoden määräajan. Myyjän on myös hyvä tiedostaa, että vastuu voi jatkua vuosia, vaikka omistajuus olisi jo siirtynyt.
Lue Lisää
Taloyhtiön hallituksen vastuu remontissa
Hallitus huolehtii yhtiön hallinnosta sekä kiinteistön ja rakennusten pidon ja muun toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Hallitus vastaa siitä, että yhtiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty.
Lue Lisää
Omakotitalon rakentajan vastuu
Suomen lainsäädäntö lähtee siitä, että rakennushankkeeseen ryhtyvä eli useimmiten omakotitalon rakennuttaja, kiinteistön omistaja tai muu kiinteistön haltija on kokonaisvastuussa hankkeesta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että rakentamisen on täytettävä maankäyttö- ja rakennuslain vaatimukset, tarvittavat rakennusluvat on haettava ja pidettävä ajan tasalla, suunnittelijoiden ja työnjohtajien on oltava päteviä ja viranomaisille hyväksytettyjä, ja itse rakentamisen on tapahduttava hyväksyttyjen suunnitelmien ja määräysten mukaisesti
Lue Lisää
Rakennuttajan vastuut
Rakennuttajan vastuut ulottuvat koko rakennushankkeen ajalle suunnittelusta rakennuksen käyttöönottoon ja sen jälkeisiin vastuisiin. Vastuu kattaa viranomaisasioiden hoitamisen, turvallisuuden ja laadun varmistamisen sekä mahdolliset rakennusvirheet.
Lue Lisää
Epäonnistunut remontti: kuka on vastuussa?
Urakoitsija on vastuussa työn laadusta ja aikataulusta. Tilaajan tehtävä on reagoida nopeasti ja dokumentoida virheet asianmukaisesti. Selkeä sopimus, kirjallinen reklamaatio ja tieto omista oikeuksista auttavat tilanteissa, joissa remontti ei mene suunnitelmien mukaan.
Lue Lisää
Remontin tekijän virhevastuu ja vastuuaika
Remontin tekijän vastuuaika muodostuu remontille myönnetystä takuusta sekä lain mukaisesta virhevastuusta. Remontille annettava takuuaika on usein kaksi (2) vuotta. Remontin tekijä voi joissain tilanteissa olla vastuussa virheistä myös takuuajan jälkeenkin. Mikäli virhe on seurausta esimerkiksi remontin tekijän törkeästä laiminlyönnistä, voi virhevastuu kestää jopa kymmenen (10) vuotta.
Lue Lisää
Talokaupan purku ostajan toimesta
Joskus talon rakenteista voi löytyä yllättävä vaurio tai muu virhe, jonka vuoksi kiinteistö poikkeaa siitä, millaisena se on myyty. Mikäli virhettä ei voida oikaista millään muulla keinolla, jää vaihtoehdoksi kaupan purkaminen. Kiinteistökaupoissa, kuten esimerkiksi omakotitalon kaupassa, purkuoikeutta arvioidaan maakaaren mukaisesti.
Lue Lisää
Remontin riitauttaminen
Remontin riitauttamisessa on tärkeää tietää, millaisia oikeuksia remontin teettäjällä on ja kuka on vastuussa remontin virheiden oikaisusta. Remontin tekijä, yleensä urakoitsija, on vastuussa remontin aikana mahdollisesti tapahtuneista virheistä. Mikäli remontin teettäjänä on kuluttaja, sovelletaan remontin tekemiseen kuluttajansuojalakia.
Lue Lisää
takaisin alkuun

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä