Oikeudelliset artikkelit

Kauppalaki ja yksityisten välinen kauppa
Kun kyseessä on yksityishenkilöiden välinen kauppa, vastuut määräytyvät ensisijaisesti sen mukaan, mitä osapuolet ovat sopineet. Mikäli mitään ei ole sovittu tai sopimus on puutteellinen, sovelletaan kauppalakia. Kauppalaki ei ole pakottavaa oikeutta, joten sopimuksella voidaan määritellä monia asioita lain säännöstä poiketen.
Lue Lisää
Luotonantajan ja myyjän yhteisvastuu
Kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:ssä on säädetty luotonantajan ja myyjän yhteisvastuusta. Tämän pykälän nojalla kuluttajalla, jolla on oikeus pidättyä maksusta taikka saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on sama oikeus sitä luotonantajaa kohtaan, joka on rahoittanut kaupan.
Lue Lisää
Uusi linjaus: Häviäjä ei aina maksa vastapuolen kuluja – mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Korkein oikeus linjasi, että kuluttajan hävitessä oikeudellisesti epäselvän riidan elinkeinonharjoittajaa vastaan, on yleensä kohtuullista, että kumpikin maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuluttajaa ei useimmiten velvoiteta maksamaan yrityksen kuluja – ellei ole erityisiä syitä toimia toisin.
Lue Lisää
Kuluttajariitalautakunta uudisti linjaansa käyttöhyötykorvauksesta – mitä muutos merkitsee?
Kuluttajariitalautakunta muutti pitkäaikaista käytäntöään siitä, miten kaupan purkutilanteessa arvioidaan kuluttajan tavarasta saamaa käyttöhyötyä. Kuluttajariitalautakunnan linjanmuutoksella on suuri merkitys käytettyjen autojen kauppaa koskevissa asioissa, sillä käyttöhyöty vähennetään ostajalle palautettavasta kauppahinnasta.
Lue Lisää
Laki Lehtonen, lakitoimisto Helsinki ja Turku – Kuluttajariitojen johtava asiantuntija
Laki Lehtosen lakimiehet ovat erityisen kokeneita kuluttajariidoissa, jotka liittyvät esimerkiksi autoihin, moottoripyöriin, veneisiin, asuntoihin ja remontteihin. Näissä kysymyksissä tekninen asiantuntemus yhdistettynä juridiseen osaamiseen tekee meistä poikkeuksellisen vahvan kumppanin.
Lue Lisää
Kuluttajariita – miten toimia ja milloin hakea apua lakitoimistosta?
Suomessa kuluttajilla on käytössään vahva ja kansainvälisesti arvostettu järjestelmä. Ensimmäinen askel virhetilanteissa on yhteydenotto myyjään tai palveluntarjoajaan. Usein pelkkä keskustelu riittää, mutta jos ei, apua saa kuluttajaneuvonnasta, joka neuvoo maksutta ja voi olla yhteydessä yritykseen kuluttajan puolesta.
Lue Lisää
Asiakkaiden kokemuksia Laki Lehtosesta
Meille on aivan erityisen tärkeää, että asiakkaamme eivät jää yksin vaikeassa tilanteessa. Siksi on meille sydämen asia kuulla, että työmme on auttanut monia saamaan apua ja asiakkaittemme oikeudet ovat toteutuneet avullamme erityisesti erilaisissa riita-asioissa, jotka ovat olleet monelle raskas ja stressaava kokemus.
Lue Lisää
Suostumuslauseke osakeyhtiön yhtiöjärjestyksessä
Osakeyhtiön yhtiöjärjestyksessä voidaan määrätä, että luovutustoimin tapahtuvaan osakkeen hankkimiseen vaaditaan yhtiön suostumus.
Lue Lisää
Lunastuslauseke osakeyhtiössä
Lunastuslauseke on lyhyesti ilmaistuna yhtiöjärjestykseen lisättävä määräys siitä, kenellä ja milloin on oikeus lunastaa yhtiön osake/osakkeet niiden uudelta omistajalta.
Lue Lisää
Huutokaupat.com järjestämissä huutokaupoissa on peruutusoikeus
Kuluttajalla on oikeus peruuttaa verkkohuutokaupassa tekemänsä kauppa, jos tavaran myyjä on elinkeinonharjoittaja.
Lue Lisää
takaisin alkuun

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä