Oikeudelliset artikkelit

Kaupan purkaminen
Kaupan purkaminen tulee ajankohtaiseksi silloin, kun kaupan kohteessa ilmenee olennainen virhe tai toinen osapuoli rikkoo sopimusta merkittävästi. Tällöin kauppa voidaan palauttaa ennalleen niin, että kumpikin osapuoli palauttaa sen, mitä on saanut. Kaupan purkaminen on aina viimeinen keino oikaista tuotteen virhe, purkuun ryhdytään yleensä vain, jos muut keinot virheen oikaisemiseksi eivät tule kyseeseen.
Lue Lisää
Ovatko luottoyhtiöt maksattaneet yksittäisillä kuluttajilla omat oikeudenkäyntinsä?
Jos luotolla hankitussa autossa ilmenee virhe kaupanteon jälkeen, herää kysymys siitä, kenellä on oikeus ajaa kannetta tuomioistuimessa? Käytäntö on muodostunut sellaiseksi, että kuluttaja vastaa tavaran virheeseen perustuvien vaatimusten esittämisestä oikeudenkäynnissä riippumatta siitä, kuka tavaran todellisuudessa omistaa.
Lue Lisää
Oikeusturvavakuutusten ja rahoitussopimusten välinen ristiriitaisuus
Oikeusturvavakuutusten ja rahoitussopimusten yhteensovittaminen aiheuttaa usein ristiriitoja, erityisesti silloin, kun vakuutusyhtiö ja rahoittaja kuuluvat samaan konserniin. Artikkelissa tarkastellaan OP-ryhmän tapausta, jossa kuluttaja jäi ilman oikeusturvavakuutuksen korvausta rahoitusehtojen vuoksi. Miten kuluttajan oikeusturva toteutuu, kun omistusoikeus on rahoitusyhtiöllä?
Lue Lisää
Kuluttajariitalautakunnan päätökset
Kuluttajariitalautakunta tarjoaa kuluttajille maksuttoman ja riippumattoman kanavan riitojen ratkaisemiseen yritysten kanssa. Asian vieminen kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi on tehty varsin helpoksi, mutta käsittelyajat venyvät usein kohtuuttoman pitkiksi.
Lue Lisää
Kauppalaki ja yksityisten välinen kauppa
Kun kyseessä on yksityishenkilöiden välinen kauppa, vastuut määräytyvät ensisijaisesti sen mukaan, mitä osapuolet ovat sopineet. Mikäli mitään ei ole sovittu tai sopimus on puutteellinen, sovelletaan kauppalakia. Kauppalaki ei ole pakottavaa oikeutta, joten sopimuksella voidaan määritellä monia asioita lain säännöstä poiketen.
Lue Lisää
Luotonantajan ja myyjän yhteisvastuu
Kuluttajansuojalain 7 luvun 39 §:ssä on säädetty luotonantajan ja myyjän yhteisvastuusta. Tämän pykälän nojalla kuluttajalla, jolla on oikeus pidättyä maksusta taikka saada hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muu rahasuoritus myyjältä tämän sopimusrikkomuksen johdosta, on sama oikeus sitä luotonantajaa kohtaan, joka on rahoittanut kaupan.
Lue Lisää
Uusi linjaus: Häviäjä ei aina maksa vastapuolen kuluja – mitä tämä tarkoittaa kuluttajalle?
Korkein oikeus linjasi, että kuluttajan hävitessä oikeudellisesti epäselvän riidan elinkeinonharjoittajaa vastaan, on yleensä kohtuullista, että kumpikin maksaa omat oikeudenkäyntikulunsa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuluttajaa ei useimmiten velvoiteta maksamaan yrityksen kuluja – ellei ole erityisiä syitä toimia toisin.
Lue Lisää
Kuluttajariitalautakunta uudisti linjaansa käyttöhyötykorvauksesta – mitä muutos merkitsee?
Kuluttajariitalautakunta muutti pitkäaikaista käytäntöään siitä, miten kaupan purkutilanteessa arvioidaan kuluttajan tavarasta saamaa käyttöhyötyä. Kuluttajariitalautakunnan linjanmuutoksella on suuri merkitys käytettyjen autojen kauppaa koskevissa asioissa, sillä käyttöhyöty vähennetään ostajalle palautettavasta kauppahinnasta.
Lue Lisää
Laki Lehtonen, lakitoimisto Helsinki ja Turku – Kuluttajariitojen johtava asiantuntija
Laki Lehtosen lakimiehet ovat erityisen kokeneita kuluttajariidoissa, jotka liittyvät esimerkiksi autoihin, moottoripyöriin, veneisiin, asuntoihin ja remontteihin. Näissä kysymyksissä tekninen asiantuntemus yhdistettynä juridiseen osaamiseen tekee meistä poikkeuksellisen vahvan kumppanin.
Lue Lisää
Kuluttajariita – miten toimia ja milloin hakea apua lakitoimistosta?
Suomessa kuluttajilla on käytössään vahva ja kansainvälisesti arvostettu järjestelmä. Ensimmäinen askel virhetilanteissa on yhteydenotto myyjään tai palveluntarjoajaan. Usein pelkkä keskustelu riittää, mutta jos ei, apua saa kuluttajaneuvonnasta, joka neuvoo maksutta ja voi olla yhteydessä yritykseen kuluttajan puolesta.
Lue Lisää
takaisin alkuun

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä