Muista nämä asiat, kun veneesi rikkoutuu

1.Reklamoi kirjallisesti
Kirjoita esimerkiksi vapaamuotoinen sähköposti myyjälle tai hyödynnä Kuluttajaviraston reklamaatioapuria.

2.Hanki Vikadiagnoosi
Hanki veneestäsi vikadiagnoosi. Sinulla on oikeus viedä veneesi itse valitsemallesi korjaamolle. Pyydä korjausarvio kirjallisena!

3.Soita Laki Lehtoselle
Me annamme sinulle kattavan arvion oikeuksistasi ilmaiseksi. Usein asia ratkeaa jo antamiemme ilmaisten neuvojen avulla.

Mitä tehdä, kun vene hajosi heti oston jälkeen?

Veneen moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta liikkeeseen ja veneliike kertoo sinulle, että se korjaa veneen, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?

Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla venekaupassa tarkoitetaan sitä, että myyjällä on varsin ankara vastuu korjata veneessä havaitut viat tai purkaa kauppa.

Hyvin yksinkertaistetusti veneliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa veneen luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata vene veloituksetta tai jos liike ei korjaukseen suostu niin venekauppa voidaan purkaa.

Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia venekaupassa.

Mikäli sinulla on ongelmia venekaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.

Mitä ongelmia venekauppaan yleensä liittyy?

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimivaan kuluttajaneuvontaan otettiin vuonna 2020 yhteensä 14 000 kertaa yhteyttä liittyen ajoneuvoihin. Mistä tämä johtuu?

Lakimiehen näkökulmasta erikoisinta venekauppaan liittyvissä ongelmissa ovat ne niin kutsut selvät tapaukset, joita alalla riittää vuodesta toiseen. Käytetty vene ostetaan kymmenillä tuhansilla euroilla ja kun veneen moottori esimerkiksi rikkoutuu viikon kuluttua kaupasta, ei venekauppa ole kovin innostunut korjaamaan virhettä. Pääsääntöisesti ongelmat hoituvat yleensä ostajan ja myyjän neuvotteluilla, mutta yllättävän suuressa osassa riitoja joudutaan kääntymään kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen tai jopa käräjöimään.

Venekaupassa kuten muussakin ostamisessa on hyvä pitää mielessä maalaisjärki. Pienistä puutteista ei kannata riidellä, mutta suuremmissa ongelmissa oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. Olemme näille sivuille koonneet varsin kattavan tietopaketin venekauppaan liittyviä kysymyksiä ja toivottavasti niihin myös vastauksia. Meille voi myös aina soittaa ja kysyä näkemystä juuri siihen omaan ongelmaan.

Olemme havainneet, ettei tiedon jakaminen tee meitä työttömiksi, mutta hyvät ohjeet saattavat auttaa yksittäistä veneen ostajaa eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.

Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.
Ota yhteyttä

Usein kysytyt kysymykset

Koska venekaupassa on virhe?

Veneen on tietysti vastattava sitä mitä veneestä on ennen kauppaa sovittu ja miten sitä on markkinoitu. Lisäksi veneen on oltava merikelpoinen, jos tästä ei ole kirjallisesti sovittu muuta ennen kauppoja.

Voiko ostaja purkaa venekaupan?

Ostaja voi purkaa venekaupan, jos veneessä ilmenee virhe. Virheen tulee olla vähäistä suurempi ja myyjän on tullut epäonnistua virheen oikaisussa, jotta ostaja saa purkaa kaupan. Lisäksi tietyissä myyjän viivästystilanteissa ostajalla on oikeus purkaa venekauppa.

Voiko käytetyn veneen kaupan perua?

Käytetyn veneen kaupan voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa, jos kyse on etä- tai kotimyyntikaupasta. Muissa kuin etä- tai kotimyyntitilanteissa ostaja voi peruuttaa venekaupan ainoastaan, jos myyjä on tarjonnut peruuttamisoikeuden.

Mitä tarkoittaa virheolettama venekaupassa?

Todistustaakka siitä, että vene on ollut myyntihetkellä virheetön, on myyjällä uuden lain mukaan 12 kuukautta kauppojen teosta. Toisin sanoen laissa asetetaan veneliikkeelle velvollisuus näyttää toteen, että vene on rikkoutunut ostopäivän jälkeen, jos vene rikkoutuu ennen kuin vuosi tulee täyteen ostopäivästä.

Mitä oikeussuojakeinoja ostajalla on irtaimen kaupassa käytettävissään, jos myyjän suorituksessa on virhe?

Jos myyjän suorituksessa on virhe, on hänen oikaistava virhe. Ostajalla on oikeus valita, haluaako hän uuden virheettömän tavaran vai haluaako hän myyjän korjaavan virheen. Jos myyjä ei onnistu oikaisemaan virhettä, voi kyseeseen tulla hinnanalennus tai jopa kaupan purku. Ostaja saa virhetilanteissa myös pidättyä kauppahinnan maksamisesta sekä vaatia vahingonkorvauksia.

Milloin asiakas voi vaatia venekaupan purkamista?

Asiakas voi vaatia kaupan purkamista, jos myyjä viivästyy veneen luovuttamisessa tai jos veneessä on ilmennyt virhe. Kaupan purkamista ei kuitenkaan voi pääsääntöisesti vaatia heti, vaan ongelma on pyrittävä ensiksi ratkaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta kun tulee ilmi, ettei ongelmaa saada ratkaistuksi lievemmin keinoin, saa ostaja purkaa kaupan.

Voiko ostetun veneen palauttaa?

Ostetun veneen voi palauttaa, jos vene on ostettu etä- tai kotimyynnillä. Muussa tapauksessa veneen palauttaminen vaatii kaupan purkamista jonkin virheen johdosta.

Voiko venekaupan peruuttaa ilman syytä?

Venekaupan voi peruuttaa ilman syytä 14 vuorokauden aikana, jos kyse on etä- tai kotimyyntikaupasta. Ostaja voi peruuttaa kaupan myös, jos myyjä on tarjonnut peruuttamisoikeuden. Muissa tilanteissa venekauppa on mahdollista peruuttaa ennen veneen luovuttamista, mutta tällöin ostaja voi joutua korvaamaan myyjälle peruuttamisesta aiheutuneet vahingot.

Uusimmat artikkelit

Kaikki Artikkelit

Ota yhteyttä maksuttomaan neuvontaan

Lähes kaikki hoitamamme asiat saadaan selvitettyä ensimmäisen maksuttoman neuvonnan aikana. Muissa tilanteissa kerromme vaihtoehdot asian jatkoselvittämistä varten.
Ota yhteyttä