body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }
Auton on tietysti vastattava sitä mitä autosta on ennen kauppaa sovittu ja miten sitä on markkinoitu. Lisäksi auton on oltava tieliikennekelpoinen, jos tästä ei ole kirjallisesti sovittu ennen kauppoja. Tieliikennekelpoinen tarkoittaa kansankielellä sitä, että auton tulee olla siinä kunnossa, että sen voi katsastaa.
Mikäli myyjä kieltäytyy vaihtamasta autoa virheettömään, korjaamasta autoa kuluitta tai ei edes vastaa reklamaatioon, voi ostaja halutessaan saman tien vaatia kaupan purkamista tai vähäisissä virheissä hinnanalennusta.
Takuu on myyjän tarjoama vapaavalintainen lisäturva tavaran virheiden varalle. Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sitä vastoin perustuu lakiin ja velvoittaa aina myyjää. Myyjä ei siten voi vaikuttaa virhevastuun sisältöön ja kestoon, eikä hän voi kaventaa virhevastuun laajuutta omilla ehdoillaan. Takuun ehdot myyjä puolestaan saa itse määrittää.
Ensisijaisesti myyjän on korjattava rikkinäinen tuote tai vaihdettava se vastaavanlaiseen uuteen tuotteeseen. Ostajalla on oikeus valinta, kummalla tavalla haluaa virheen tulevan oikaistuksi. Jos virhettä ei saada oikaistuksi edellä mainituilla keinoilla, voi kyseeseen tulla hinnanalennus tai jopa kaupan purku.
Myyjällä on oikeus saada tarjoamastaan tavarasta tai palvelusta maksu. Jos ostaja rikkoo hänen ja myyjän välisen sopimuksen, voi myyjälle syntyä oikeus purkaa kauppa ja saada vahingonkorvauksia. Lisäksi virhetilanteissa ostajan on ensisijaisesti tuotava tavara myyjälle korjattavaksi, eikä hän siten voi turvautua muun toimijan korjauspalveluihin. Myyjän velvollisuutena on luovuttaa tavara tai palvelu ostajalle sekä mahdollisissa virhetilanteissa oikaista virhe.
Kuluttajansuojalain ensisijaisena tehtävänä on suojata kuluttajaa elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisessä kaupankäynnissä. Kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajaa varsinkin kaupan ongelmatilanteissa. Ostajalla on esimerkiksi oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä tai kieltäytyä kauppahinnan maksamisesta, jos myyjä ei täytä sopimusta vaaditulla tavalla. Virhetilanteissa kuluttajalla on oikeus virheen oikaisuun, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun sekä vahingonkorvauksiin.
Varsinkin käytetyn tavaran kaupassa myyjät käyttävät usein ”sellaisena kuin se on” -ehtoa. Tavara myydään siten siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on. Käytetyissä tavaroissa voi usein olla havaittavissa pieniä vikoja ja käyttämisen merkkejä ja ehdon avulla myyjä rajaa nämä viat vastuunsa ulkopuolelle. ”Sellaisena kuin se on” -ehtoa voidaan käyttää ainoastaan yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä.
Kuluttajan kannattaa ensiksi kysyä neuvoa kuluttajaneuvonnasta. Kuluttajaneuvonta antaa maksutta apua kuluttajan kohtaamiin ongelmiin myyjän kanssa. Jos kuluttajaneuvonnan avustuksella ei saada ongelmaa ratkaistuksi, voi kuluttaja kääntyä lakimiehen puoleen tai viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.