Kaupan purkaminen tarkoittaa sopimuksen palauttamista ennalleen siihen tilanteeseen kuin kauppoja ei olisi tehtykään. Käytännössä ostaja palauttaa kaupan kohteen myyjälle ja saa maksamansa kauppahinnan takaisin. Kyse ei ole vain yksinkertaisesta palautuksesta tai vaihdosta, kyse on oikeudellisesta toimenpiteestä, joka perustuu virheeseen kaupan kohteessa tai sopimusrikkomukseen.
Purkaminen on aina viimesijainen keino. Se tulee kyseeseen tilanteissa, joissa kaupan kohteessa on niin olennainen virhe, ettei sitä voida kohtuullisesti korjata tai hyvittää hinnanalennuksella. Tällöin kaupan purkamisen tarkoituksena on palauttaa sopimussuhde lähtötilanteeseen ja turvata osapuolten oikeudet.
Kauppa voidaan purkaa, jos virhe on merkittävä ja vaikuttaa olennaisesti kaupan kohteen arvoon tai käyttöön. Virhe voi ilmetä esimerkiksi silloin, kun tavara ei vastaa sovittua, on viallinen tai ei sovellu siihen käyttötarkoitukseen, johon sen olisi pitänyt soveltua. Myyjällä on yleensä oikeus yrittää korjata virhe tai vaihtaa tuote, mutta jos tämä ei onnistu kohtuullisessa ajassa tai virhe toistuu, ostajalla voi olla oikeus purkaa kauppa.
Purkaminen voi perustua myös sopimusrikkomukseen, esimerkiksi jos myyjä ei toimita ostettua tuotetta sovitusti tai ostaja ei maksa kauppahintaa. Lisäksi purkamisen tulee täyttää lain asettamat edellytykset. Sekä kuluttajansuojalaki että kauppalaki määrittelevät, milloin purku on mahdollinen ja miten siitä on ilmoitettava. Kaupan purkaminen edellyttää aina selkeää näyttöä olennaisesta virheestä ja perusteltua syytä siihen, miksi muut keinot, kuten korjaus tai hinnanalennus, eivät ole riittäviä. Kaupan purkuoikeus voi tulla oikeutetuksi ostajalle myös silloin, mikäli myyjä kieltäytyy virheen oikaisemisesta muutoin tai vaatii oikaisusta rahaa. Myyjälle purkuoikeus voi muodostua tilanteessa, jossa oikaisukustannukset nousevat kohtuuttomiksi.
Kun kauppa puretaan, molempien osapuolten on palautettava se, mitä he ovat saaneet. Ostaja palauttaa kaupan kohteen ja myyjä maksaa kauppahinnan takaisin. Jos tavara on vahingoittunut, sitä on käytetty kaupan jälkeen tai sen arvo on alentunut, ostaja voi olla vastuussa arvon alenemisesta tai velvollinen maksamaan myyjälle saamastaan käyttöhyödystä.
Purkamisen yhteydessä voidaan myös vaatia vahingonkorvausta, jos virhe on aiheuttanut taloudellista haittaa esimerkiksi ylimääräisiä kustannuksia. Ennen kaupan purkamista ostajan on kuitenkin annettava myyjälle mahdollisuus virheen korjaamiseen tai hyvitykseen, mikäli se on mahdollista.
Asuntokaupan purkaminen on harvinaista ja edellyttää yleensä olennaista virhettä, kuten piilevää kosteus- tai rakennevauriota, joka vaikuttaa huomattavasti asunnon arvoon tai käyttötarkoitukseen. Tällainen tilanne vaatii usein asiantuntijaselvityksiä ja saattaa johtaa oikeudenkäyntiin. Jos virhe todetaan olennaiseksi, ostajalla on oikeus saada kauppahinta takaisin sekä korvausta esimerkiksi kuntotarkastuksista, välityspalkkioista ja muista vahingoista.
Asuntokauppaa koskevat säännökset sisältyvät asuntokauppalakiin, kun taas kiinteistökauppaa säädellään maakaarella. Molemmissa säädöksissä kaupan purkamisen edellytykset ovat pitkälti samankaltaiset.
Autokaupan purkaminen voi tulla ajankohtaiseksi, jos autossa ilmenee vakava tekninen vika, jota ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa, myyjä vaatii ostajan osallistumaan kustannuksiin tai vika toistuu. Kuluttajansuojalaki suojaa ostajaa erityisesti silloin, kun auto on ostettu liikkeestä. Kuluttajansuojalain mukaan virheen oletetaan olleen olemassa jo luovutushetkellä, jos se ilmenee vuoden sisällä kaupasta. Yksityishenkilöiden välisissä autokaupoissa sovelletaan kauppalakia, jolloin ostajan on osoitettava virheen olemassaolo, alkamisen ajankohta ja sen olennaisuus.
Moottoripyöräkaupassa purkaminen noudattaa samoja periaatteita ja lakeja kuin autokaupassa. Jos moottoripyörä ei vastaa sovittua, esimerkiksi sen kunto ei vastaa myytyä, ostajalla voi olla oikeus kaupan purkuun. Purku on mahdollinen myös silloin, kun myyjä on antanut virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa, joka on vaikuttanut ostopäätökseen.
Myös asuntovaunukaupassa kaupan purkaminen on autokaupan periaatteita vastaava ja samoja lainsäädäntöjä noudatetaan eli kuluttajan ostaessa matkailuvaunun myyjäliikkeestä on sovellettava lainsäädäntö kuluttajansuojalaki ja kahden yksityisen välisessä kaupassa kauppalaki. Asuntovaunukaupan purkaminen tulee kyseeseen erityisesti silloin, kun vaunussa on oleellinen virhe. Tyypillisiä purkuun johtavia virheitä ovat vakavat kosteus- tai rakennevauriot, joka estävät vaunun turvallisen käytön tai mahdollisesti tekee siitä arvottoman. Koska kyseessä on usein huomattava investointi, arvioidaan virheen olennaisuutta huolellisesti. Mikäli kyseessä on kuluttajansuojalain alainen kauppa ja kmyyjä ei kykene näyttämään, että virhe olisi syntynyt kauppojen jälkeen, korjaamaan virhettä kohtuullisessa ajassa tai vaatii ostajalta rahaa korjaukseen ostajalla todennäköisesti, muodostuu oikeus vaatia kaupan purettavaksi ja mahdollisesti vahingonkorvausta esimerkiksi varastointi- tai tarkastuskustannuksista.
Kaupan purkaminen voi olla vaativa ja monimutkainen prosessi, joka edellyttää huolellista valmistelua ja tapauskohtaista harkintaa. On tärkeää selvittää, täyttyvätkö purkamisen edellytykset ja mikä menettely on asiakkaan edun mukainen.
Me LakiLehtosella autamme arvioimaan, onko kaupan purkaminen perusteltu ratkaisu, ja huolehtii tarvittavista toimenpiteistä. Avustamme sekä kuluttajia että yrityksiä erilaisissa irtaimen kauppaa koskevissa riita-asioissa, kuten asunto-, auto-, moottoripyörä- ja asuntovaunukauppoihin liittyvissä virhetilanteissa.
Jos epäilet virhettä kaupan kohteessa tai harkitset kaupan purkamista, ota meihin yhteyttä. Käymme tilanteesi läpi, arvioimme purkamisen edellytykset ja annamme suosituksen siitä, miten asiaa kannattaa viedä eteenpäin. Voit ottaa yhteyttä puhelimitse 09 3540 7111, sähköpostitse toimisto@lakilehtonen.fi tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen sivustollamme. Ensimmäinen kartoittava yhteydenotto on maksuton ja jonka aikana yleensä selviää miten asiaa kannattaa hoitaa jatkossa, jotta asia etenee oikein ja oikeutesi tulevat turvatuiksi. Lisäksi yleensä selviää, että onko lakimiehen palvelut tarpeen oikeuksiesi turvaamiseksi.
Kulutajariitatilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattavan osaamisen avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Kaupan purkaminen on mahdollista silloin, kun kaupan kohteessa on olennainen virhe tai toinen osapuoli rikkoo sopimusta merkittävästi. Virheen on oltava niin vakava, ettei sitä voida kohtuudella korjata tai hyvittää hinnanalennuksella. Purkaminen palauttaa sopimuksen lähtötilanteeseen, jolloin ostaja palauttaa tuotteen ja myyjä kauppahinnan.
Tavaran palautus on yleensä myyjän tarjoama vapaaehtoinen mahdollisuus, joka perustuu esimerkiksi palautusoikeuteen tai sopimukseen. Kaupan purku sen sijaan on oikeudellinen toimenpide, joka perustuu lakiin ja edellyttää olennaista virhettä kaupan kohteessa tai sopimusrikkomusta.
Kyllä, mutta vain jos virhe on olennaisen vakava eikä virhettä voida oikaista muutoin. Asuntokauppaa säädellään asuntokauppalaissa ja kiinteistökauppaa maakaaressa, ja molemmissa purkaminen on mahdollinen vain, jos virhe vaikuttaa ratkaisevasti asunnon arvoon tai käyttötarkoitukseen. Tyypillisiä purkuperusteita ovat esimerkiksi myyjän vastuulla olevat laajat kosteus- tai rakennevauriot.
Autokaupan purku voi tulla ajankohtaiseksi, jos autossa on esim. vakava tekninen vika, jota ei saada korjattua kohtuullisessa ajassa tai joka toistuu useasti tai myyjä alkaa vaatimaan ostajaa osallistumaan korjauskustannuksiin. Kuluttajansuojalaki antaa vahvan suojan kuluttajalle, kun auto on ostettu liikkeestä ja kaupasta on kulunut alle vuosi aikaa.
Kyllä. Moottoripyörän tai asuntovaunun kauppa voidaan purkaa, jos niissä huomataan olennainen virhe tai puute, joka vaikuttaa merkittävästi sen käyttöön, turvallisuuteen tai arvoon eikä muut virheen oikaisuksi virheen korjaus tai hinnanalennus tule kyseeseen tai myyjä kieltäytyy niistä.
Kaupan purkamisen kesto vaihtelee tilanteen mukaan. Jos osapuolet pääsevät sopimukseen neuvotteluteitse, asia voi ratketa hyvinkin nopeasti. Riitaisissa tapauksissa, joissa tarvitaan asiantuntijaselvityksiä tai oikeudenkäyntiä, prosessi voi kestää useita kuukausia tai jopa yli vuoden. Kesto riippuu virheen selvittämisestä, osapuolten yhteistyöhalukkuudesta ja mahdollisista oikeudellisista toimenpiteistä.