.jpg)
Moni uskoo, että mökin myyjän vastuu päättyy siihen hetkeen, kun kauppakirja on allekirjoitettu ja vapaa-ajan asunto luovutettu ostajalle. Todellisuudessa myyjä voi kuitenkin joutua vastuuseen vielä pitkään omistusoikeuden siirtymisen jälkeen. Tilanne, jossa ostaja neljä vuotta kaupanteon jälkeen vaatii hinnanalennusta mökistä löytyneiden rakenteellisten vaurioiden vuoksi, ei ole poikkeuksellinen. Kiinteistöjä säätelevä lainsäädäntö on maakaari.
Mökki on kiinteistö silloin, kun se sijaitsee omalla tontilla ja on rekisteröity kiinteistörekisteriin omaksi yksikökseen. Kiinteistöön kuuluvat myös sen rakennukset, kuten mökki, sauna ja piharakennukset, sekä mahdolliset käyttöoikeudet esimerkiksi rantaan tai tiehen. Vapaa-ajan asunnot voivat kuitenkin erota toisistaan huomattavasti. Osa on hyvin vaatimattomia ilman kunnallistekniikkaa tai sähköjä, kun taas modernit huvilat voivat muistuttaa varustelultaan omakotitaloa tai jopa ylittää sen tason.
Mökkikaupassa ostajan oletukset ja odotukset eivät ole samat kuin omakotitalon ostossa. Vaatimaton ja yksinkertainen mökki ei ole virheellinen pelkästään esimerkiksi tilanteessa, jossa se ei sovellu ympärivuotiseen asumiseen, kunhan sen kunto ja ominaisuudet vastaavat kerrottua tasoa ja niistä on kerrottu asianmukaisesti. Toisaalta tasokkaan vapaa-ajan huvilan ostaja voi perustellusti olettaa, että rakenteet, talotekniikka ja varustelu ovat korkeatasoisia ja hyvin toteutettuja. Siksi virheen arviointi on aina tapauskohtaista ja riippuu mökin ominaisuuksista sekä perustelluista odotuksista.
Maakaari määrittelee, kuinka kauan myyjä on vastuussa kaupan kohteessa ilmenevistä virheistä. Myyjän vastuu jatkuu viisi vuotta siitä, kun ostaja on saanut mökin hallintaansa. Tänä aikana ilmenevistä virheistä myyjä voi joutua vastuuseen, vaikka omistusoikeus olisi jo kauan sitten siirtynyt. Jos myyjän katsotaan salanneen olennaisen tiedon tai toimineen törkeästi huolimattomasti, vastuu voi jatkua enintään kymmenen vuotta. Olennaista on, että myyjän tulee antaa ostajalle oikeat ja riittävät tiedot mökin kunnosta ja ominaisuuksista.
Myyjän velvollisuus on kertoa ostajalle kaikki olennaiset tiedot mökistä. Tekninen taso vaihtelee suuresti, ja ostajan tulee ymmärtää, millaista vapaa-ajan asuntoa hän on ostamassa. Jos myyjä jättää kertomatta riskirakenteista, aiemmista vaurioista, jätevesijärjestelmän puutteista tai muista olennaisista seikoista, hän voi joutua vastaamaan seurauksista pitkään kaupanteon jälkeen. Virheellinen tai puutteellinen tieto voi johtaa paitsi taloudellisiin seuraamuksiin myös vastuukauden pidentymiseen.
Jos ostaja havaitsee virheen mökissä, hänen tulee reklamoida kohtuullisessa ajassa. Myyjän on puolestaan tärkeää vastata reklamaatioon viipymättä ja pyytää tarvittavat lisäselvitykset, kuten tutkimusraportit tai kustannusarviot. Myöhäinen reagointi voi heikentää myyjän asemaa ja samalla vaikeuttaa mahdollisuutta esittää vastaavia vaatimuksia omalle myyjälle, jos mökki on aiemmin vaihtanut omistajaa.
Jos osapuolet eivät pääse yhteisymmärrykseen, asiaa on syytä alkaa selvittää neuvotteluteitse ja tarvittaessa lakimiehen avustuksella. Lakimies osaa arvioida, täyttääkö tilanne maakaaren virheen tunnusmerkit, ovatko ostajan vaatimukset perusteltuja ja mitä myyjän kannattaa tehdä suojellakseen oikeuksiaan.
Jos kiinteistössä todetaan virhe, ostaja voi vaatia hinnanalennusta, joka sovittaa kauppahinnan vastaamaan mökin todellista kuntoa. Vakavissa tapauksissa voi tulla kyseeseen kaupan purku, jolloin mökki palautuu myyjälle ja kauppahinta ostajalle. Lisäksi ostajalla voi olla oikeus vahingonkorvaukseen, jos virhe ja siitä aiheutuneet kulut johtuvat myyjän huolimattomuudesta. Ostajan esittämä vaatimus määrittää myös sen, mitä myyjä voi vaatia edelleen omalta myyjältään, jos kyseessä on ketjuuntunut myynti.
Mökkikaupan virheet voivat johtaa mittaviin taloudellisiin seuraamuksiin ja pitkään riitaprosessiin. Siksi myyjän kannattaa toimia huolellisesti jo myyntivaiheessa ja reagoida viipymättä, jos ostaja esittää epäilyn virheestä. Ajoissa haettu asiantuntija-apu vähentää riskejä merkittävästi.
Jos olet saanut ostajalta reklamaation, harkitset vaatimusten esittämistä edelleen omalle myyjällesi tai haluat neuvoja mökin myyntiin liittyvistä velvollisuuksista, kannattaa olla yhteydessä hyvissä ajoin. Näin varmistat, että oikeutesi tulevat turvatuiksi ja asia etenee alusta alkaen oikein.
Jos olet epävarma ostajan oikeuksista, myyjän vastuista, tai jos epäilet, että myyjä on jättänyt kertomatta olennaisia tietoja, voit ottaa meihin yhteyttä joko puhelimitse +358 9 3540 7111 tai sähköpostilla toimisto@lakilehtonen.fi. Selvitämme tilanteesi, arvioimme vastuunjaon ja autamme sinua turvaamaan oikeutesi asuntokaupassa. Kokeneet juristimme neuvovat sekä ostajia että myyjiä niin sopimusten laadinnassa kuin riitatilanteiden ratkaisemisessa.
Asuntokaupan ja asunnon remontointiin liittyvissä erimielisyyksissä asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Kyllä voi. Myyjän vastuu jatkuu viisi vuotta siitä, kun mökin hallinta on siirtynyt ostajalle. Jos virhe ilmenee tänä aikana, myyjä voi joutua vastuuseen riippumatta siitä, että mökki on ollut ostajan käytössä jo pitkään. Jos myyjän katsotaan salanneen olennaisen tiedon tai toimineen törkeästi huolimattomasti, vastuu voi jatkua enintään kymmenen vuotta.
Mökkien laatu ja varustelutaso vaihtelevat merkittävästi. Vaatimaton, vanha mökki ei ole virheellinen pelkästään siksi, että se on vaatimaton, kunhan ostajalle on kerrottu oleelliset asiat ja kokonaisuus vastaa tyypillisiä odotuksia. Sen sijaan modernin, hyvin varustellun vapaa-ajan huvilan kohdalla ostajan odotukset ovat korkeammat, ja pienemmätkin puutteet voivat muodostaa virheen. Arviointi tehdään aina tapauskohtaisesti.
Myyjän on annettava oikeat ja riittävät tiedot mökin kunnosta ja ominaisuuksista. Tämä kattaa esimerkiksi rakenteet, tehdyt korjaukset, aiemmat vauriot ja talvikäyttömahdollisuuden. Jos myyjä jättää kertomatta olennaisen tiedon tai antaa virheellistä tietoa, hän voi joutua vastuuseen, vaikka olisi itse ollut tietämätön mökin teknisistä ongelmista.
Reklamaatioon tulee vastata nopeasti ja asiallisesti. Myyjän kannattaa pyytää nähtäväksi kaikki ostajan hankkimat selvitykset, kuten tutkimusraportit ja kustannusarviot. Samalla on hyvä olla yhteydessä lakimieheen, jotta vastine voidaan laatia oikein ja välttää vahingolliset myöntämiset. Nopea reagointi on tärkeää myös siksi, että myyjä voi tarvittaessa esittää vastaavia vaatimuksia edelleen omalle myyjälleen.
Tyypillisin seuraamus on hinnanalennus, jolla kauppahinta sovitetaan vastaamaan mökin todellista kuntoa. Vakavissa tapauksissa voi tulla kyseeseen kaupan purku, jolloin mökki palautuu myyjälle ja kauppahinta ostajalle. Ostajalla voi olla myös oikeus vahingonkorvaukseen, esimerkiksi tutkimus- tai korjauskuluista, jos myyjän toiminnassa on ollut huolimattomuutta tai tiedonantovirhe.
Tällöin on mahdollista, että virhetilanteessa syntyy niin sanottu ketjuuntunut riita. Nykyinen ostaja esittää vaatimuksen omalle myyjälleen, joka puolestaan voi vaatia korvausta edelliseltä myyjältä. Myyjä voi joutua mukaan vaatimuksiin vuosia sen jälkeen, kun mökki on myyty edelleen. Siksi reklamaatioihin on syytä vastata viipymättä ja dokumentoida kaikki asian kannalta oleellinen.