Remontin on vastattava sitä, mistä remontin tilaaja ja toteuttaja ovat etukäteen sopineet. Tämä ei valitettavasti aina kuitenkaan toteudu, jolloin remontti joudutaan riitauttamaan. Remontin riitauttamisessa on tärkeää tietää, millaisia oikeuksia remontin teettäjällä on ja kuka on vastuussa remontin virheiden oikaisusta. Tässä artikkelissa keskitytään erityisesti remontteihin, joissa kuluttaja on tilannut remontin elinkeinonharjoittajalta.
Remontin tekijä, yleensä urakoitsija, on vastuussa remontin aikana mahdollisesti tapahtuneista virheistä. Mikäli remontin teettäjänä on kuluttaja, sovelletaan remontin tekemiseen kuluttajansuojalakia. Kuluttajansuojalain mukaan palvelun on sisällöltään, laadultaan tai muilta ominaisuuksiltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Remontti on suoritettava ammattitaitoisesti sekä laissa asetettujen vaatimusten mukaisesti. Mikäli remonttia ei tehdä laissa määriteltyjen edellytysten mukaisesti, voi siinä olla virhe. Virhe voi liittyä muun muassa työn laatuun tai aikataulussa pysymiseen. Todistustaakka siitä, että remontti on suoritettu ammattitaitoisesti ja huolellisesti, on remontin tekijällä.
Yleensä remonteille myönnetään kahden (2) vuoden takuu, jonka jälkeen työn tekijän vastuu hänen tekemästään remontista pääsääntöisesti päättyy. Mikäli takuuajasta ei ole erikseen sovittu, remontin tekijän virhevastuun enimmäisaika on vanhentumislain mukaisesti kymmenen vuotta. Mikäli virhe kuitenkin johtuu esimerkiksi tahallaan aiheutetusta vahingosta tai se on seurausta törkeästä laiminlyönnistä, on vastuuaika tällaisissa tilanteissa lähtökohtaisesti aina enimmillään kymmenen vuotta.
Remontin aikana tehdyistä virheistä tulee ilmoittaa eli reklamoida työn tekijälle mahdollisimman pian virheen havaitsemisen jälkeen. Kuluttajansuojalain mukaisesti tilaaja ei saa vedota remontin tekijän suorituksen virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä remontin tekijälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Reklamaatiossa tulee yksilöidä virhe eli esimerkiksi kiinteistössä ilmennyt vika sekä siihen perustuvat vaatimukset . Reklamaatiossa remontin teettäjä voi vaatia remontin tekijää korjaamaan virheen. Mikäli virhettä ei voida jostain syystä korjata tai se ei tapahdu kohtuullisessa ajassa, voi remontin teettäjä vaatia hinnanalennusta tai joissain tilanteissa jopa sopimuksen purkamista. Reklamaatio kannattaa lähtökohtaisesti aina tehdä kirjallisesti tulevien mahdollisten riitatilanteiden varalta.
Joissain tilanteissa remontti voidaan joutua riitauttamaan myös remontin viivästymisen vuoksi. Mikäli remontin valmistuminen on viivästynyt, on remontin teettäjällä oikeus pidättyä maksamasta palveluksen hintaa remontin tekijän viivästyksen perusteella. Tämä oikeus on kuitenkin rajoitettu koskemaan ainoastaan sitä osaa remontista, joka on viivästynyt. Tilaaja voi myös joissain tilanteissa purkaa sopimuksen remontin tekijän viivästyksen vuoksi, jos sopimusrikkomus on olennainen.
Mikäli remonttia on ollut toteuttamassa useampi alan ammattilainen, voidaan joutua pohtimaan sitä, kenelle reklamaatio tulisi osoittaa . Reklamaatio tulee osoittaa remontin tekijälle, joka vastaa työn totuttamisesta eli yleensä pääurakoitsijalle. Pääurakoitsija vastaa omien aliurakoitsijoiden työstä. Mikäli et tavoita pääurakoitsijaa ja aliurakoitsijan tekemässä työssä on ilmennyt virhe, sinulla on oikeus tehdä reklamaatio myös suoraan aliurakoitsijalle.
Remontteihin liittyvissä riitatilanteissa on suositeltavaa ensisijaisesti neuvotella asiasta urakoitsijan tai muun remontin tekijän kanssa. Mikäli asiassa ei kuitenkaan päästä yhteisymmärrykseen, voi ammattilaisen apu olla tarpeen. Remontteihin liittyvissä asioissa voit olla meihin yhteydessä soittamalla numeroon +358 9 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi.
Artikkelin on kirjoittanut oikeustieteiden opiskelija Hanna Lampela.
Asuntokaupan ja asunnon remontointiin liittyvissä erimielisyyksissä asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Mikäli kuluttaja on tilannut remontin elinkeinonharjoittajalta, sovelletaan remontin suorittamiseen kuluttajansuojalakia. Remontin tulee vastata sisällöltään, laadultaan tai muilta ominaisuuksiltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Remontti on lisäksi suoritettava ammattitaitoisesti sekä laissa asetettujen vaatimusten mukaisesti. Kuluttajansuojalaissa on asetettu lisäksi esimerkiksi materiaaleihin ja työn toteuttamiseen liittyviä vaatimuksia.
Mikäli havaitset remontissa tapahtuneen virheen, tulee siitä ilmoittaa kohtuullisessa ajassa esimerkiksi urakoitsijalle tai muulle työn tekijälle. Reklamaatio on syytä tehdä kirjallisesti mahdollisten riitatilanteiden varalta.
Remontin tekijän vastuu riippuu työlle annetusta takuusta. Remonteille yleensä myönnettävä takuuaika on kaksi vuotta. Remontin tekijä voi joissakin tilanteissa olla vastuussa tekemästään työstä jopa kymmenen vuoden ajan.
Pääurakoitsija vastaa hänen omien aliurakoitsijoidensa työstä eli reklamaatio tulee pääsääntöisesti osoittaa pääurakoitsijalle. Mikäli et kuitenkaan jostain syystä tavoita pääurakoitsijaa ja aliurakoitsijan tekemässä työssä on ilmennyt virhe, sinulla on oikeus tehdä reklamaatio myös suoraan aliurakoitsijalle.
Reklamaatiossa remontin teettäjä voi vaatia remontin tekijää korjaamaan virheen. Mikäli virhettä ei voida jostain syystä korjata tai se ei tapahdu kohtuullisessa ajassa, voi remontin teettäjä vaatia hinnanalennusta tai joissain tilanteissa jopa sopimuksen purkamista.
Lähtökohtaisesti pienistä puutteista ei kannata riidellä. Mikäli kyseessä on kuitenkin merkittävämpi virhe, josta ei päästä remontin tekijän kanssa yhteisymmärrykseen, ota meihin yhteyttä soittamalla numeroon +358 9 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi. Ensimmäisen yhteydenoton aikana arvioimme, miten juuri sinun tapauksessasi kannattaa edetä.