Osapuolille voi kuitenkin jäädä epäselväksi välittäjän rooli autokaupassa. Vaikka välittäjästä ei tulekaan autokaupan osapuolta, koska autokauppa solmitaan ainoastaan myyjän ja ostajan eli kuluttajan välillä, tietyissä tilanteissa on kuitenkin mahdollista kohdistaa välittäjälle vaatimuksia autokaupan osalta.
Varsinkin käytettyjen autojen kaupassa myyjänä on usein yksityishenkilö, joka välittäjän avulla myy auton ostajalle eli kuluttajalle. Välittäjän tarkoituksena on helpottaa kaupankäyntiä ostajan ja myyjän välillä.
Etä- ja kotimyynti ovat tärkeitä monen elinkeinoharjoittajan kaupankäyntikeinoja. Näillä myyntikeinoilla onkin merkittävä rooli nykypäivän kuluttajakaupoissa. Kuitenkin muutamien etä- ja kotimyyntiin liittyvien asioiden osalta vallitsee kuluttajien keskuudessa epäselvyyksiä ja virheellisiä käsityksiä.
Aloitan tämän eri riidanratkaisuelimiä vertailevan sarjan omasta mielestä mielenkiintoisesta aiheesta, eli siitä mitä tapahtuu, jos esimerkiksi autokauppa päätetään purkaa.
Missä kuluttajariita tulisi ratkaista? Kuluttajariitalautakunnan ongelmat. Kuluttajariitalautakunta vai käräjäoikeus? Lue kuluttajariitojen asiantuntijan näkemystä.
Kuluttajariitalautakunnalle jäi epäilys, onko auto ollut viallinen luovutushetkellä. Myyjän vastuu autokaupassa on turhan ankara tällaisessa tilanteessa.
Jos elinkeinonharjoittaja ei ole antanut ostajalle tietoa kaupan peruuttamisoikeudesta ja ajasta, voi ostaja peruuttaa kaupan vuoden kuluttua. Näin ollen ”autokaupan purku 14 vrk” muuttuukin vuoden mittaiseksi peruuttamisoikeudeksi luovutushetkestä.
Lähes kaikki hoitamamme asiat saadaan selvitettyä ensimmäisen maksuttoman neuvonnan aikana. Muissa tilanteissa kerromme vaihtoehdot asian jatkoselvittämistä varten.