Käytetyn auton tuominen Ruotsista on nykyään kaiketi se suosituin tapa hankkia auto ulkomailta. Omia kokemuksia ei Ruotsista ostamisesta ole, mutta Saksasta ja Amerikasta kylläkin. Euroopasta auton ostaminen on siten tietysti yksinkertaisempaa, ettei verojen ja maksujen osalta tarvitse pohtia muuta kuin sitä autoveroa. Virhetilanteessa käytetyn auton ostaminen Ruotsista on myös siten turvallista, että auton virhetilanteisiin sovelletaan eurooppalaista oikeutta, eli kuluttajansuojaa.
Lähdin oikeastaan kirjoittamaan tätä artikkelia siksi, kun huomasin kauppalehden jutun, jossa oli haastateltu Euroopan kuluttajakeskusta aiheesta. Ajattelin tuoda asiaan muutaman oman näkökulman.
Kauppalehden jutun ja Euroopan kuluttajakeskuksen perusteella suurin ongelma käytetyn auton ostamisessa Ruotsista on se, että kauppaan sovelletaan Ruotsin lakia. Tämä on sinänsä totta, mutta juttu on kirjoitettu minusta varsin ihmeellisellä kulmalla. Lainaus on lainauksen lainaus, eli kaiketi suoraan Euroopan kuluttajakeskukselta saatu tieto:
”Kun auto ostetaan Ruotsista, kauppaan sovelletaan Ruotsin lakia, vaikka direktiivipohja virheelliselle tuotteelle on joka EU-maassa sama. Ruotsissa myyjän virhevastuu on kuitenkin rajattu kolmeen vuoteen. Sen jälkeen ei voi enää valittaa – myyjä ei siis enää ole vastuussa. Suomessa virhevastuun kestoa ei ole rajattu, vaan asiaa tarkastellaan niin sanotun elinkaariajattelun kautta. Mitä kauemmin aikaa sitten ostettu ja mitä enemmän ajettu auto, sitä vähemmästä myyjä enää vastaa."
Ihmeellistä tuossa edellä mainitussa on se, että tuo virhevastuun rajaus tuodaan tuossa esiin. Moni käytetyn auton Suomesta ostanut on varmasti törmännyt jo siihen, ettei autokauppias halua monesti ottaa myymästään tuotteesta vastuuta edes kuukauden kuluttua kaupoista vaan ilmoittaa kylmästi ostajan itse rikkoneen auton, kun kerran sillä on jo kuukauden ajellut. Näin ollen toimittajan nostama ”skuuppi” siitä kauheudesta, että Ruotsissa kuluttajaa suojataan vain kolme vuotta, on aivan päätön.
Käytetyn auton Ruotsista ostaneella kuluttajalla on mielestäni ainakin yhtä hyvät, ellei paremmatkin oikeudet mahdollisissa virhetilanteissa. Mikäli auto on arvoltaan alle 5 000 euroa, voi kuluttaja laittaa vireille vähäisiin vaatimuksiin sovellettavan menettelyn, johon löytää yksinkertaisen lomakkeen täältä. Lomake toimitetaan Helsingin käräjäoikeuteen, joka on asiassa toimivaltainen viranomainen. Prosessi käydään Suomessa, joten Ruotsiin ei edes tarvitse matkustaa.
Mikäli auton arvo nousee yli 5 000 euron, on järkevintä nostaa kanne myyjää vastaan, jos asiaa ei saada sovittua. Kanteen voi nostaa myös Suomessa, jos ostaja on kuluttaja ja myyjä elinkeinonharjoittaja. Lainsäädäntö on Ruotsissa ja myös Saksassa vähintään vastaavalla tasolla Suomen kanssa ja monesti suojan taso on näissä maissa korkeampi, koska esimerkiksi Saksassa kuluttaja osaa vaatia määrättyä palvelua myyjältä. Lähtökohtaisesti kuluttaja on tällaisissa riidoissa varsin vahvoilla, koska hän pääsee käymään oikeutta omassa maassaan, kun taas myyjä joutuu ns. vieraalle maalle.
Tosiasiassa EU -oikeus suojaa kuluttajaa varsin vahvasti, mutta tällä hetkellä Suomessa eletään vielä siinä uskossa, että toisesta maasta ostaminen tarkoittaa samaa kuin ostaminen ilman mitään oikeuksia. En tiedä sitten johtuuko tuo uskomus maantiedosta vai ihmisten asenteesta. Keski-Euroopassa rajat ylittävä kauppa on jokapäiväinen tapahtuma ja siellä myös riitoja ratkaistaan päivittäin rajojen yli. Kun sinulle tulee tarve selvittää toisesta EU -maasta ostetun tavaran virhetilannetta, on hyvä ottaa yhteyttä sellaiseen lakitoimistoon, jolla on yhteistyöverkostoja Euroopassa. Vaikka prosessi käydään Suomessa, on kauppamaan laki oltava hallussa ja siihen paras lääke on se, että lakitoimisto voi kysyä lain sisällöstä yhteistyökumppaneiltaan.
Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
(Kuvassa: Lontoon horisonttia illalla. )
Virhetilanteessa käytetyn auton ostaminen Ruotsista on siten turvallista, että auton virhetilanteisiin sovelletaan eurooppalaista oikeutta, eli kuluttajansuojaa. Mikäli auto on arvoltaan alle 5 000 euroa, voi kuluttaja laittaa vireille vähäisiin vaatimuksiin sovellettavan menettelyn valmiin lomakkeen avulla. Lomake toimitetaan toimivaltaiselle viranomaiselle Helsingin käräjäoikeuteen. Mikäli auton arvo nousee yli 5 000 euron, kannattaa nostaa kanne myyjää vastaan, jos asiaa ei saada sovittua. Kanteen voi nostaa myös Suomessa, jos ostaja on kuluttaja ja myyjä elinkeinonharjoittaja. Vaikka prosessi käydään Suomessa, on kauppamaan laki oltava hallussa ja siihen paras lääke on se, että lakitoimisto voi kysyä lain sisällöstä yhteistyökumppaneiltaan.
Traficomilta voi tilata auton tiedot. Jos tiedoista ilmenee, että autolla on aiempi rekisteritunnus ja tämä rekisteritunnus ei ole suomalainen, on kyseessä todennäköisesti tuontiauto. Myyjällä on myös velvollisuus kertoa ostajalle, jos kyseessä on tuontiauto.
Ostaessaan käytettyä autoa ulkomailta on tärkeää perehtyä auton ominaisuuksiin ja historiatietoihin. Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti auton huoltohistoriaan ja mittarilukemaan. Mittarilukemaväärennökset ovat huomattavasti yleisempiä tuontiautojen kohdalla kuin Suomessa käytössä olevien autojen kohdalla. Auton historiatiedot voi pyytää myyjältä, mutta suositeltavaa on myös tilata tiedot lähtömaan rekisteriviranomaiselta.
Suomi-auto tarkoittaa uutena Suomeen myytyä autoa. Suomi-auton ensirekisteröinti on myös tehty Suomeen. Tällaisia käytännössä koko rekisteröintihistoriansa ajan Suomessa olleita autoja voidaan myydä ”Suomi-auto” -nimikkeellä.
Kaksikilpisyys tarkoittaa sitä, että auto onpoistettu rekisteristä jossain vaiheessa sen historiaa ja myöhemminrekisteröity uudelleen käyttöön. Kaksikilpisyys on usein seurausta siitä, ettäauto on kolaroitu lunastuskuntoon. Kaksikilpisyys voi kuitenkin tarkoittaa myössitä, että auto on tuontiauto omaamatta sen kummempaa kolaritaustaa.
Auton kaksikilpisyyden voi selvittää tilaamalla Traficomilta auton historiatiedot. Historiatiedoista selviää, mikäli auto on poistettu rekisteristä. Kun auto rekisteröidään uudelleen, tulee autosta kaksikilpinen. Kaksikilpisyys tarkoittaa joko sitä, että auto on kolaroitu lunastuskuntoon, jonka takia auto on poistettu rekisteristä tai että kyseessä on tuontiauto.