Kauppalaki ja yksityisten välinen kauppa

Jaa tämä artikkeli

Käytetyn tavaran myyminen yksityishenkilöltä toiselle on arkipäivää, mutta monelle tilanne herättää epävarmuutta. Kun raha vaihtaa omistajaa ja tavara luovutetaan, voi mielessä pyöriä kysymys: mitä tapahtuu, jos tuotteessa ilmenee vikoja myöhemmin?

Sopimus ja kauppalaki kulkevat rinnakkain

Kun kyseessä on yksityishenkilöiden välinen kauppa, vastuut määräytyvät ensisijaisesti sen mukaan, mitä osapuolet ovat sopineet. Jos kauppakirjassa on esimerkiksi kirjattu, että tavarassa on tietty vika, siitä ei voi myöhemmin esittää vaatimuksia. Mikäli mitään ei ole sovittu tai sopimus on puutteellinen, sovelletaan kauppalakia. Kauppalaki ei ole pakottavaa oikeutta, joten sopimuksella voidaan määritellä monia asioita lain säännöstä poiketen.

Kauppalaki yksityisten välinen kauppa - mitä se tarkoittaa?

Kauppalaki määrittää, milloin tavarassa katsotaan olevan virhe. Virhe on kyseessä, jos tavara ei vastaa sitä, mitä on sovittu, tai jos se ei ominaisuuksiltaan vastaa sitä, mitä ostaja on voinut perustellusti odottaa. Myyjä ei ole vastuussa kaikesta, vaan ainoastaan niistä vioista, jotka olivat olemassa jo myyntihetkellä ja joita ei ole tuotu ostajan tietoon ennen kauppojen solmimista.

Keskeinen osa kauppalakia on ostajan näyttötaakka. Näyttötaakalla tarkoitetaan sitä, että ostajan täytyy pystyä osoittamaan, että virhe oli tavarassa jo luovutushetkellä. Tämä on merkittävä ero kuluttajansuojalakiin, jossa tilanne on päinvastainen ja näyttötaakka on myyjällä. Kauppalaissa katsotaan, että kaupasta sopivat osapuolet ovat varsin tasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden ja siksi ostajalle on velvoitettu suurempi vastuu kuin kuluttajansuojalaissa. Kuluttajansuojalaki on säädetty suojaamaan kuluttajaa, kaupan heikompaa osapuolta.

Reklamaatio ja määräajat

Kauppalaki velvoittaa ostajaa ilmoittamaan virheestä myyjälle kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yleensä reklamaatio tulee tehdä myyjälle mahdollisimman pian virheen huomaamisen jälkeen mutta viimeistään muutaman viikon sisällä. Jos ostaja odottaa liian pitkään, hän voi menettää oikeutensa vedota virheeseen ja asettaa vaatimuksia myyjää kohtaan.

Kirjallinen reklamaatio

Paras tapa tehdä virheilmoitus, eli reklamoida, on tehdä se kirjallisesti. Kirjallinen ilmoitus toimii todisteena sekä ostajalle että myyjälle. Siinä kannattaa aina olla mukana päivämäärä, ostajan yhteystiedot, tavaran yksilöintitiedot kuten sarjanumero tai mallinimi, selkeä kuvaus viasta ja sen ilmenemisajankohdasta sekä tieto siitä, mitä ostaja vaatii, esimerkiksi korjausta, hinnanalennusta tai kaupan purkua. Hyödyllistä on myös liittää mukaan valokuvia ja asiantuntijalausuntoja. Ilmoitus kannattaa lähettää esimerkiksi sähköpostitse, jotta lähetyksen ajankohta ja sisältö voidaan myöhemmin todentaa.

Käytännön vinkit myyjälle

Myyjän kannattaa kertoa tavaran kunnosta rehellisesti ja ilmoittaa kaikki hänen tiedossaan olevat viat. Kauppakirja eli kauppasopimus on hyvä laatia aina, ja siihen tulisi kirjata sovitut asiat mahdollisimman tarkasti. Ostajalle on syytä toimittaa asiaan liittyvät asiakirjat, kuten kuitit, huoltohistoria tai takuutodistukset, ja sopimus kannattaa lukea huolellisesti ennen allekirjoitusta. On myös viisasta säilyttää sopimuksesta oma kopio. Lisäksi tavaran luovutus on hyvä tehdä vasta, kun maksu on saatu.

Käytännön vinkit ostajalle

Ostajan kannattaa tarkastaa tavara huolellisesti ennen kauppaa ja pyytää tarvittaessa asiantuntijan lausunto. Kauppakirja on syytä lukea tarkasti ja varmistaa, että kaikki sovitut asiat ja tiedossa olevat viat on kirjattu siihen. Asiakirjat ja kuitit on hyvä ottaa talteen, ja kauppaan liittyvät paperit sekä viestit kannattaa säilyttää mahdollista myöhempää tarvetta varten. Jos vikoja ilmenee, reklamaatio tulee tehdä ajoissa ja aina kirjallisena, jotta omat oikeudet pysyvät turvattuina.

Mitä tehdä, jos asia riitaantuu?

Jos osapuolet eivät pääse sopuun, on tärkeää pysyä rauhallisena ja kerätä kaikki asiakirjat ja viestit talteen. Ensisijaisesti kannattaa yrittää neuvotella ratkaisu suoraan myyjän ja ostajan kesken. Mikäli yhteisymmärrystä ei synny, voi kääntyä esimerkiksi lakitoimiston puoleen saadakseen neuvoja tilanteeseen. Kuluttajaneuvonta ei käsittele yksityishenkilöiden välisiä riitoja. Viime kädessä asia voidaan viedä käräjäoikeuteen riita-asiana. Tällöin ratkaisu perustuu kauppalakiin, sopimukseen ja esitettyyn näyttöön. Usein jo tieto siitä, että riitatilanteessa vaatimukset on pystyttävä todistamaan, motivoi osapuolia sopimaan asian ilman oikeudenkäyntiä.

Lähtökohtaisesti pienistä virheistä ei kannata riidellä. Mikäli kyseessä on kuitenkin merkittävämpi virhe, josta ei päästä yhteisymmärrykseen, ota meihin yhteyttä soittamalla numeroon +358 9 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi. Ensimmäisen yhteydenoton aikana arvioimme, miten juuri sinun tapauksessasi kannattaa edetä.

Tavaran kauppaan liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalaista ja kauppalaista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

Lue myös:

Heräsikö kysymyksiä?

Voit ottaa meihin aina yhteyttä ilman kuluriskiä. Pystymme useimmiten jo maksuttoman alkuneuvottelun aikana kertomaan sinulle, onko asiaa järkevämpää hoitaa itse vai kannattaako asian hoitamiseen palkata lakimies tai muu ammattilainen.

Ota yhteyttä!

+358 9 3540 7111
toimisto@lakilehtonen.fi

Usein kysytyt kysymykset

Mitä kauppalaki koskee?

Kauppalaki koskee tavaran kauppaa silloin, kun osapuolina on kaksi tasavertaista tahoa, kuten yksityishenkilöt keskenään tai yritykset.

Mitä lakia sovelletaan yksityishenkilöiden väliseen kauppaan?

Yksityishenkilöiden väliseen kauppaan sovelletaan kauppalakia. Ensisijaisesti ratkaisevaa on kuitenkin se, mitä osapuolet ovat sopimuksessa keskenään sopineet, ja vasta sen jälkeen kauppalakia käytetään täydentävänä sääntönä.

Milloin on oikeus kaupan purkuun?

Kaupan purku tulee kyseeseen vain silloin, kun tavarassa on olennainen virhe, joka on ollut siinä jo luovutushetkellä ja joka tekee tavaran käyttämisestä olennaisesti erilaista kuin mitä ostaja saattoi perustellusti odottaa. Pienet viat tai tavallinen kuluminen eivät oikeuta purkuun.

Milloin myyjän ei tarvitse korvata virheellistä tavaraa?

Myyjä ei ole vastuussa vioista, jotka ovat syntyneet vasta luovutuksen jälkeen tai jotka ostaja on tiennyt kaupantekohetkellä. Jos viasta on sovittu tai se on kirjattu sopimukseen, ostaja ei voi myöhemmin vedota siihen.

Mihin kauppalakia sovelletaan?

Kauppalakia sovelletaan tavaran kauppaan, kun osapuolet ovat tasavertaisessa tilanteessa ja ellei osapuolet ole toisin sopineet. Se koskee esimerkiksi huonekaluja, elektroniikkaa, ajoneuvoja ja muita esineitä, joita myydään yksityishenkilöiden kesken. Laki täydentää sopimusta ja toimii taustasääntönä.

Onko kauppalaki pakottava?

Ei ole. Kauppalaki on tahdonvaltainen, mikä tarkoittaa sitä, että osapuolet voivat sopimuksella poiketa sen siitä mitä laissa on säädetty. Jos jostakin asiasta ei ole sovittu, silloin noudatetaan kauppalain määräyksiä.

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä