Auton myyminen yksityishenkilöltä toiselle on usein sekoitus helpotusta ja pientä jännitystä. Avaimet vaihtavat omistajaa, tilille kilahtaa kauppahinta ja samalla mielessä voi pyöriä kysymys siitä, mitä tapahtuu, jos autosta paljastuu jotakin odottamatonta myöhemmin.
Kun yksityinen myy auton toiselle yksityiselle, vastuut määräytyvät ensisijaisesti tehdyn sopimuksen perusteella. Jos sopimusta ei ole tai siitä puuttuu olennaisia asioita, sovelletaan kauppalakia. Myyjä ei automaattisesti vastaa myöhemmin ilmenevistä vioista, ellei ostaja voi osoittaa, että ne olivat olemassa jo kaupantekohetkellä. Virheestä on lisäksi ilmoitettava kohtuullisessa ajassa, käytännössä viimeistään muutaman viikon sisällä sen havaitsemisesta. Pelkkä reklamaatio ei kuitenkaan tee alkuperäisestä myyjästä vastuullista.
Selkeä kirjallinen sopimus ehkäisee riitoja. Kiireessä voi olla houkuttelevaa allekirjoittaa valmis lomake pihatiellä, mutta juuri silloin kannattaa pysähtyä. Jokainen kohta on syytä lukea rauhassa ja tarkistaa, että se vastaa sovittua. Sopimukseen kannattaa kirjata yksityiskohtaisesti auton kunto ja tiedossa olevat viat. Esimerkiksi jos kyseessä on sähköauto, ostaja voi haluta dokumentit akun kunnosta ja perinteisessä polttomoottoriautossa ostajaa voi kiinnostaa jakohihnan vaihdon ajankohta tai huoltohistoria.
Kuvitellaan tilanne, jossa Matti myy farmariauton Liisalle. Matti kertoo, että takaluukun lukko temppuilee satunnaisesti, ja tämä kirjataan sopimukseen. Liisa hyväksyy asian, eikä se estä kauppaa. Sopimukseen kirjattu tieto selkeyttää sitä, että kyse ei ollut piiloviasta vaan ostajan tiedossa olevasta seikasta.
Vaikka kaikki olisi tehty huolellisesti, voi ostaja palata asiaan myöhemmin. Tilanne saattaa tuntua myyjästä epämukavalta ja herättää huolta siitä, joutuuko hän osallistumaan korjauksiin. Kauppalain mukaan ostajan on kuitenkin näytettävä, että vika oli olemassa jo luovutushetkellä.
Esimerkiksi Sanni ostaa auton Samilta ja kahden kuukauden kuluttua moottorin vikavalo syttyy. Korjaamolla todetaan anturin rikkoutuneen. Jos Sanni haluaa vaatia hyvitystä, hänen on pystyttävä osoittamaan, että vika oli olemassa jo ostohetkellä. Jos anturi on mennyt rikki vasta auton luovutuksen jälkeen ja Sannin käytön aikana, vastuu ei ole Samilla. Jos taas korjaamolasku ja asiantuntijan arvio viittaavat piilevään vikaan, asia voi olla toisin. Kyse on tosiasioiden selvittämisestä, ei taistelusta.
Autot vaihtavat omistajaa usein nopeasti. Kuvitellaan, että Lasse myy auton Liisalle ja Liisa pian Leeville. Jos Leevi huomaa vian ja reklamoi Liisalle, tämä ei vielä tee Lassesta vastuullista. Jotta Liisa voisi vaatia korvausta Lasselta, hänen pitäisi pystyä osoittamaan, että vika oli olemassa jo silloin, kun hän osti auton. Vastuu kohdistuu aina siihen kauppaan, jossa virhe on ollut olemassa.
Yksityisten välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia. Kuluttajansuojalaki koskee tilanteita, joissa myyjänä on yritys ja ostajana kuluttaja. Näiden lakien ero näkyy erityisesti siinä, kuka joutuu todistamaan mitäkin. Kuluttajansuojalaissa myyjäyrityksen on osoitettava, ettei vika ollut olemassa ostohetkellä. Kauppalaissa asetelma on päinvastainen: ostajan on osoitettava, että vika oli jo autossa luovutettaessa. Lisäksi kuluttajansuojalaki on pakottavaa lainsäädäntöä, eli sen säännöistä ei voi sopimuksella poiketa. Kauppalaissa taas osapuolet voivat sopia monista asioista toisin.
Virheestä on ilmoitettava kohtuullisessa ajassa, yleensä muutamassa viikossa sen havaitsemisesta. Jos reklamaatio viivästyy, ostaja voi menettää oikeutensa vedota virheeseen.
Kuvitellaan, että Olli myy autonsa Emmalle. Emma huomaa pian, että ilmastointi ei toimi kunnolla. Hän vie auton huoltoon, saa kirjallisen arvion ja on yhteydessä Olliin kahden viikon sisällä. Näin asia etenee selkeästi ja oikea-aikaisesti. Jos Emma odottaisi kaksi kuukautta ennen yhteydenottoa, Olli voisi perustellusti todeta, ettei virhettä voida enää luotettavasti selvittää.
Myyjä voi keventää omaa vastuutaan kertomalla auton kunnon avoimesti ja kokoamalla asiakirjat valmiiksi. Huoltohistoria, korjauskuitit ja tiedossa olevat viat kannattaa esittää ostajalle. Kauppakirjaan kirjataan selkeästi sovitut asiat, kuten varusteet, renkaiden kunto, autossa mahdollisesti olevat viat ja huoltomerkinnät. Kun paperit ovat kunnossa, myös luottamus osapuolten välillä säilyy.
• Anna ostajalle totuudenmukainen kuva auton kunnosta
• Ilmoita kaikki tiedossasi olevat viat selkeästi
• Hanki tarvittaessa asiantuntijan kirjallinen arvio auton kunnosta ja liitä se kauppakirjaan
• Laadi kirjallinen kauppasopimus tarkasti ja rehellisesti
• Tarkista kaikki asiakirjat huolellisesti ennen allekirjoittamista
• Pidä itselläsi kopiot sopimuksista ja niihin liittyvistä viesteistä
Kun asiat hoidetaan avoimesti ja dokumentoidaan selkeästi, yksityinen myyjä voi suojautua myöhemmiltä vaatimuksilta ja tehdä kaupat turvallisesti myös silloin, kun auto ei ole täydellisessä kunnossa.
On tavallista, että kaupan jälkeen ilmenee pieniä asioita, jotka harmittavat ostajaa. Usein ystävällinen keskustelu riittää. Jos viasta on näyttöä ja se on ollut olemassa jo luovutushetkellä, asiasta voidaan sopia rakentavasti. Jos taas vika syntyy myöhemmin käytön seurauksena, on reilua todeta sekin. Paras lopputulos syntyy, kun kumpikin osapuoli toimii avoimesti ja asiallisesti.
Lähtökohtaisesti pienistä virheistä ei kannata riidellä. Mikäli kyseessä on kuitenkin merkittävämpi virhe, josta ei päästä yhteisymmärrykseen, ota meihin yhteyttä soittamalla numeroon +358 9 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi. Ensimmäisen yhteydenoton aikana arvioimme, miten juuri sinun tapauksessasi kannattaa edetä.
Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalaista ja kauppalaista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
On, mutta vain vioista, jotka olivat autossa jo myyntihetkellä ja joita ei kerrottu ostajalle. Ostajan täytyy pystyä näyttämään tämä toteen, ostajalla on virheestä näyttötaakka
Voi, jos autossa on merkittävä virhe, joka oli olemassa jo kaupantekohetkellä eikä myyjä korjaa virhettä kustannuksellaan. Pienet viat tai kuluminen eivät oikeuta purkuun.
Sovi hinnasta, tee kirjallinen kauppakirja, kerro auton kunto ja viat rehellisesti, luovuta auto maksua vastaan ja tee luovutusilmoitus Traficomissa.
Kirjallinen kauppakirja ei ole pakollinen mutta ehdottoman suositeltavaa se on. Se on paras todiste siitä, mitä on sovittu ja suojaa molempia osapuolia myöhemmin.
Myyjä tekee luovutusilmoituksen Traficomissa heti kauppojen jälkeen ja ostaja rekisteröi auton seitsemän päivän kuluessa.
Niin kauan kuin ostaja reklamoi kohtuullisessa ajassa, virhe voidaan osoittaa olleen olemassa jo ostohetkellä eikä ostaja ole ollut tietoinen virheestä kauppoja solmittaessa.