Autoliikkeen vastuu käytetystä autosta

Jaa tämä artikkeli

Käytetyn auton ostaminen autoliikkeestä on merkittävä päätös, johon liittyy sekä odotuksia että riskejä. Ostajan ja myyjän vastuiden sekä kuluttajansuojan tunteminen auttaa varmistamaan, että kauppa sujuu selkeästi ja oikeudenmukaisesti molempien osapuolten kannalta.

Kuluttajansuojalaki ja myyjän vastuu

Kun ostat yksityishenkilönä käytetyn auton autoliikkeestä, myyjän vastuu määräytyy kuluttajansuojalain mukaan. Lain tarkoituksena on varmistaa, että saat auton siinä kunnossa kuin on sovittu, eikä siinä ole piileviä vikoja tai puutteita, joista ei ole ilmoitettu.

Jos autossa ilmenee virhe, joka on ollut olemassa jo kaupantekohetkellä, vastuu on myyjällä. Myyjän on tällöin korjattava vika, vaihdettava auto vastaavaan virheettömään, annettava hinnanalennus tai purettava kauppa. Ensimmäisen vuoden aikana myyjällä on niin sanottu käänteinen näyttötaakka, eli hänen on osoitettava, ettei virhe ollut autossa ostohetkellä tai muutoin havaitun virheen katsotaan olleen jo ostohetkellä ja näin ollen myyjän vastuulla.

Myyjän on myös annettava ostajalle totuudenmukaiset tiedot auton kunnosta ja historiasta. Mikäli tietoja jätetään antamatta tai ne ovat harhaanjohtavia, kyseessä voi olla tiedonantovirhe, josta myyjä vastaa.

Virhevastuu ja virheen oikaisu

Autoliikkeellä on virhevastuu kaikista vioista, jotka ovat olleet olemassa jo kaupantekohetkellä. Tämä koskee myös piileviä vikoja, joita ostaja ei ole voinut havaita. Myyjän on oikaistava virhe omalla kustannuksellaan, kohtuullisessa ajassa ja ilman ostajalle aiheutuvaa kohtuutonta haittaa. Jos korjausta ei tehdä, ostajalta vaaditaan rahaa korjaukseen, voi oikeus hinnanalennukseen tai kaupan purkuun syntyä.

Lisäturva tai takuu

Monet autoliikkeet tarjoavat käytetyille autoille lisäturvan tai takuun, joka on vapaaehtoinen, usein maksullinen lisäturva lakisääteisen virhevastuun päälle. Lisäturva tai takuu ei kuitenkaan saa rajoittaa tai heikentää ostajan kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia, vaan sen on tarjottava lisäsuojaa esimerkiksi tietyille komponenteille tai vioille takuuajan puitteissa. Lisäturvien osalta on tärkeää varmistaa, etteivät ne mene päällekkäin lain tarjoaman suojan kanssa.

Reklamaatio ja vian selvittäminen

Jos autossa ilmenee vika, ostajan tulee reklamoida autoliikkeelle mahdollisimman pian, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Reklamaatio on hyvä tehdä kirjallisesti, jotta sen ajankohta ja sisältö voidaan tarvittaessa osoittaa.

Ennen reklamaation tekemistä auto kannattaa viedä puolueettomalle korjaamolle diagnoosia ja kustannusarviota varten. Näin saat selkeän käsityksen vian laadusta ja oleellisuudesta. Diagnoosi ja kustannusarvio on suositeltavaa liittää mukaan reklamaatioon.

Jos osapuolet eivät pääse sopimukseen, asian voi viedä kuluttajaneuvonnan kautta kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi tai kääntyä lakimiehen puoleen. Mikäli autolla on ollut kaskovakuutus ostopäivästä alkaen, siihen yleensä sisältyvä oikeusturvavakuutus kattaa 80–85 % lakimieskuluista, jos asia saadaan ratkaistua sopimalla.

Ostajan vastuu

Myös ostajalla on omat vastuunsa. Ennen kaupantekoa on tärkeää tarkastaa auton kunto huolellisesti, tehdä koeajo ja varmistaa, että kaikki sovitut tiedot, kuten huoltohistoria, kilometrimäärä ja mahdolliset aiemmat vauriot, on saatu.

Kauppakirja tulee lukea huolella ennen allekirjoittamista ja varmistaa, että kaikki sovitut ehdot ja takuut on kirjattu selkeästi. Älä allekirjoita sopimusta, jota et ymmärrä. Kuluttajansuojalain mukaisia oikeuksia ei voida rajoittaa sopimusehdoilla.

Ammattilaisen apu

Jos et ole varma auton teknisestä kunnosta, ammattilaisen, kuten automekaanikon, tekemä tarkastus voi olla hyödyllinen. Tämä auttaa välttämään piileviä vikoja ja mahdollisia riitatilanteita myöhemmin.

Jos olet ostanut käytetyn auton ja epäilet, että autossa on virhe tai haluat selvittää autoliikkeen vastuun, ota yhteyttä Laki Lehtoseen soittamalla numeroon 09 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi. Autamme sinua arvioimaan tilanteesi ja turvaamme oikeutesi.

Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalaista ja kauppalaista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

Lue myös:

Heräsikö kysymyksiä?

Voit ottaa meihin aina yhteyttä ilman kuluriskiä. Pystymme useimmiten jo maksuttoman alkuneuvottelun aikana kertomaan sinulle, onko asiaa järkevämpää hoitaa itse vai kannattaako asian hoitamiseen palkata lakimies tai muu ammattilainen.

Ota yhteyttä!

+358 9 3540 7111
toimisto@lakilehtonen.fi

Usein kysytyt kysymykset

Mistä tiedän, onko autossa ollut virhe jo ostohetkellä?

Jos vika ilmenee vuoden sisällä auton ostosta, kuluttajansuojalain mukaan oletetaan, että vika on ollut olemassa jo kaupantekohetkellä. Myyjän vastuulla on tällöin osoittaa, ettei virhe ollut autossa ostohetkellä. Tätä kutsutaan käänteiseksi näyttötaakaksi.

Kuinka kauan autoliikkeellä on virhevastuu käytetystä autosta?

Virhevastuu kestää niin kauan kuin voidaan katsoa, että vika on ollut olemassa kaupantekohetkellä. Käytännössä tämä on yleensä vähintään 12 kuukautta, mutta voi olla pidempikin, jos kyseessä on merkittävä virhe, joka on syntynyt ennen auton luovutusta. Ensimmäisen 12 kuukauden ajan kuluttajansuojalaki olettaa virheen olleen jo ostohetkellä, ellei myyjäliike voi toisin todistaa.

Miten teen reklamaation autoliikkeelle?

Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti mahdollisimman pian vian havaitsemisen jälkeen, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden sisällä. Kirjaa selkeästi, mikä on ongelma, mitä oikaisua vaadit ja liitä mukaan mahdolliset korjausarviot tai diagnoosit. Säilytä kopio reklamaatiosta omaksi turvaksesi.

Onko autoliikkeen tarjoama lisäturva pakollinen?

Ei ole. Lisäturva tai takuu on vapaaehtoinen lisäturva, joka ei korvaa kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta. Takuu voi kattaa tiettyjä osia tai vikoja, mutta sen ehdot on aina hyvä lukea tarkasti ennen sopimuksen tekemistä.

Voinko purkaa kaupan, jos autossa on vakava vika?

Kyllä, kaupan purku on mahdollinen, jos virhe on olennainen eikä sitä voida kohtuullisesti korjata tai jos myyjä ei suostu virheen kuluttomaan oikaisuun.

Mitä teen, jos en pääse autoliikkeen kanssa sopuun?

Jos neuvottelut eivät johda tulokseen, voit viedä asian kuluttajaneuvojan kautta kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi tai ottaa yhteyttä Laki Lehtoseen. Mikäli sinulla on ollut kaskovakuutus ostopäivästä lähtien, siihen sisältyvä oikeusturvavakuutus kattaa yleensä osan lakimieskuluista.

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä