body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }

Käytetyn auton takuu

Jaa tämä artikkeli

Käytetyn auton takuu

Tässä artikkelissa avaan sitä mitä takuu, varsinkin käytetyn auton takuu, on ja onko siitä autokaupoilla jotain hyötyä. Jäljempänä kirjoitettu koskee ainoastaan tilanteita, joissa myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja on kuluttaja. Ihan aluksi on hyvä erottaa kaksi varsin tärkeää käsitettä toisista. Nämä ovat laista tuleva virhevastuu ja kauppiaan antama takuu. Ensimmäinen on siis asia, josta ostajan ei koskaan tarvitse maksaa, kun taas takuu on lähes aina tuote, josta maksetaan jotain extraa. Toinen tärkeä asia on se, ettei edes takuulla voi rajoittaa laista tulevaa virhevastuuta. Toisin sanoen, jos takuussa rajataan esimerkiksi voimansiirtoon liittyvät ongelmat takuun ulkopuolelle, sovelletaan näihin ongelmiin kuitenkin laissa mainittua virhevastuuta.

Takuu

Takuuta mainostetaan yleensä lisäturvana. Minkälaisen lisäturvan takuu sitten yleensä antaa? Jos käytetystä autosta rikkoutuu esimerkiksi moottori takuun aikana, on autokauppias velvollinen korjaamaan moottorin takuuehtojen mukaisesti. Auton ostajan ei tarvitse todistella myyjälle, ettei ostaja ole rikkonut moottoria, vaan myyjän on pääsääntöisesti moottori korjattava. Ainostaan silloin, jos myyjä pystyy osoittamaan, että ostaja on itse rikkonut auton moottorin, ei myyjän korjausta yleensä tarvitse maksaa (kuluttajansuojalaki 5 luku 15 a §).Näin ollen lyhykäisyydessään käytetyn auton takuu tarkoittaa sitä, että myyjällä on velvollisuus osoittaa, että ostaja on rikkonut auton takuun aikana, jotta myyjä vapautuu korjausvelvollisuudesta. Edellä mainitun lisäksi takuu mahdollistaa jossain tapauksissa vaatimusten esittämisen esimerkiksi suoraan valmistajaa vastaan.

Virhevastuu

Kun käytetty auto myydään, siinä on myös ilman takuuta varsin hyvä turva. Tätä turvaa kutsutaan siis virhevastuuksi, joka on jokaisen kuluttajan oikeus ilman lisämaksullisia takuita. Virhevastuu tarkoittaa yksinkertaistetusti sitä, että auton oletetaan olevan kunnossa, jos myyntitilanteessa ei ostajalle kerrota vioista. Lähtökohtaisesti virhevastuuseen vetoavalla on näyttötaakka siitä, koska vika on syntynyt. Tähän pääsääntöön on kuitenkin kuluttajansuojalaissa tehty poikkeus, eli niin sanottu kuuden kuukauden sääntö (kuluttajansuojalaki 5 luku 15 § 2 momentti). Tämä tarkoittaa sitä, että kun auto rikkoutuu kuuden kuukauden kuluessa siitä päivästä, kun auto on ostettu, myyjän tulee näyttää, että auto on ollut kunnossa luovutuspäivänä.Toisin sanoen jokaisessa käytettynä ostetussa autossa on kuuden kuukauden takuu, ilman että siitä tarvitsee maksaa autokauppiaalle euroakaan.

Käytetty auto takuulla vai ilman takuuta?

Vastausta kysymykseen ei ole kovin helppo antaa, varsinkaan tietämättä takuun ehtoja. Toiset takuut ovat laajempia kuin toiset ja taas toisissa takuissa lähestytään jo huolenpitosopimuksia, joihin kuuluu auton normaalit huollot kuukausihintaa vastaan. Tässäkin on ehkä hyvä käyttää maalaisjärkeä ja ajatella asiaa siten, että takuu on myyjän tarjoama tuote, jonka hinnalla lisäturva katetaan. Näin ollen, jos takuun hinta tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, on takuuta rajoitettu todennäköisesti ehdoissa varsin paljon.Pääsäännöksi voidaan kuitenkin sanoa, että lähtökohtaisesti normaaliin käyttöautoon ei koskaan kannata ostaa takuuta, jos takuun kesto on vähemmän kuin kuusi kuukautta.

Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

(Kuvassa: Vaihdoin Cadilacin tänä kesänä Lexuksen GS450, josta ei ole pahaa sanaa sanottavaksi. Jos kuitenkin jotain sanottavaa haluaa keksiä, niin kyseessä ei ole ehkä paras auto lapsiperheelle.)

Lue myös:

Petteri Lehtonen on yksityishenkilöiden lakiasioiden hoitamiseen erikoistunut juristi, joka palvelee myös taloyhtiöitä ja pk-yrityksiä.

Heräsikö kysymyksiä?

Voit ottaa meihin aina yhteyttä ilman kuluriskiä. Pystymme useimmiten jo maksuttoman alkuneuvottelun aikana kertomaan sinulle, onko asiaa järkevämpää hoitaa itse vai kannattaako asian hoitamiseen palkata lakimies tai muu ammattilainen.

Ota yhteyttä!

+358 9 3540 7111
toimisto@lakilehtonen.fi

Usein kysytyt kysymykset

Onko käytetyssä autossa takuuta?

Käytetyssä autossa ei ole  takuuta ellei myyjä sellaista erikseen tarjoa. Takuu on myyjän tarjoama  vapaavalintainen lisäturva tavaran virheiden varalle. Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sitä vastoin perustuu lakiin ja velvoittaa aina myyjää.  Myyjä ei siten voi vaikuttaa virhevastuun sisältöön ja kestoon, eikä hän voi  kaventaa virhevastuun laajuutta omilla ehdoillaan. Takuun ehdot myyjä  puolestaan saa itse määrittää.

Kauanko autoliike on vastuussa?

Yksinkertaistetusti  autoliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa auton  luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata auto veloituksetta tai jos autoliike ei korjaukseen suostu niin autokauppa voidaan purkaa.  Todistustaakka siitä, että auto on ollut  myyntihetkellä virheetön, on myyjällä 12 kuukautta kauppojen teosta.

Milloin voi vaatia autokaupan purkua?

Ostaja voi vaatia kaupan purkua  myyjäliikkeen viivästystilanteissa tai tavaran virhetilanteissa.  Lähtökohtaisesti ostajan on kuitenkin ensiksi annettava myyjälle mahdollisuus  toimittaa viivästynyt tavara tai oikaista tavaran virhe ennen kuin saa purkaa  kaupan. Jos kyse on olennaisesta sopimusrikkomuksesta, saa ostaja vaatia kaupan purkua välittömästi.

Mitä eroa on takuulla ja kuluttajansuojalain mukaisella myyjän virhevastuulla?

Takuu on myyjän tarjoama  vapaavalintainen lisäturva tavaran virheiden varalle. Kuluttajansuojalain  mukainen virhevastuu sitä vastoin perustuu lakiin ja velvoittaa aina myyjää.  Myyjä ei siten voi vaikuttaa virhevastuun sisältöön ja kestoon, eikä hän voi  kaventaa virhevastuun laajuutta omilla ehdoillaan. Takuun ehdot myyjä  puolestaan saa itse määrittää.

Milloin autokaupassa on tapahtunut virhe?

Auton on tietysti vastattava  sitä mitä autosta on ennen kauppaa sovittu ja miten sitä on markkinoitu.  Lisäksi auton on oltava tieliikennekelpoinen, jos tästä ei ole kirjallisesti  sovittu ennen kauppoja. Tieliikennekelpoinen tarkoittaa kansankielellä sitä,  että auton tulee olla siinä kunnossa, että sen voi katsastaa.

Onko myyjä aina vastuussa tavaran virheestä?

Lähtökohtaisesti myyjä on  vastuussa tavaran virheestä. Myyjä ei kuitenkaan vastaa virheestä, jos  kuluttaja ei ole kohtuullisessa ajassa ilmoittanut havaitsemastaan virheestä  tai jos myyjän virhevastuu tavarasta on jo kulunut umpeen. Myyjä ei myöskään  vastaa virheistä, jotka aiheutuvat ostajan laiminlyötyä myyjän antamat  tavaran käyttö- tai hoito-ohjeet.

Ota yhteyttä maksuttomaan neuvontaan

Lähes kaikki hoitamamme asiat saadaan selvitettyä ensimmäisen maksuttoman neuvonnan aikana. Muissa tilanteissa kerromme vaihtoehdot asian jatkoselvittämistä varten.
Ota yhteyttä