body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }
Kahden yksityishenkilön välinen autokauppa on mahdollista purkaa, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on reklamoitava myyjää kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta, minkä jälkeen myyjällä on oikeus yrittää korjata virhe. Jos myyjä ei onnistu korjaamaan virhettä ja virhe on olennainen, saa ostaja vaatia kaupan purkua.
Kuluttajansuojalaki koskee kuluttajan ja elinkeinoharjoittajan välisiä suhteita. Kuluttajansuojalakia ei siten sovelleta kahden yksityishenkilön väliseen kauppaan. Kauppalaki soveltuu näissä tilanteissa. Kuluttajansuojalaki itsessään sisältää myös muutaman rajoituksen lain soveltamisalaan. Kuluttajansuojalaissa on listattu, ettei laki koske lakisääteisiä vakuutuksia eikä työntekijän ryhmähenkivakuutusta tai sitä vastaavaa kunnallisen eläkelaitoksen myöntämää etuutta.
Ostaja voi purkaa kaupan, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on ensiksi reklamoitava myyjää havaitsemastaan virheestä ja reklamoinnin on tapahduttava viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Kaupan purkuun ei ryhdytä heti reklamoinnin jälkeen, vaan virhe pyritään ensiksi oikaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta jos virhettä ei näin saada oikaistuksi, voi ostaja vaatia kaupan purkua.
Tavarassa on virhe, jos tavaran ominaisuuksille kuluttajansuojalaissa asetetut vaatimukset eivät täyty tai jos tavara ei ole myyjän kanssa tehdyn sopimuksen mukainen. Virhe ilmenee yleensä jonkinlaisena vikana, poikkeamana tai puutteena. Myyjä on vastuussa virheen oikaisemisesta kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten nojalla.
Käytetyn auton kauppa voidaan perua, jos auto on ostettu etä- tai kotimyynnillä. Kaupan perumisen ja purkamisen välinen ero on siis se, että kauppa voidaan perua ilman mitään syytä, mutta se voidaan vain perua etä- ja kotimyyntitilanteissa. Autokauppa voidaan purkaa, jos autossa ilmenee vikoja eikä purkaminen vaadi etä- tai kotimyyntiä.
Missä tilanteissa ostaja voi vaatia hinnanalennusta autosta?Ostaja voi vaatia hinnanalennusta virhetilanteissa. Ensisijaisesti virhe on kuitenkin oikaistava joko korjaamalla se tai toimittamalla virheetön tavara. Jos myyjä ei saa virhettä oikaistuksi kohtuullisen ajan kuluessa tai epäonnistuu siinä, saa ostaja vaatia hinnanalennusta.
Mikäli myyjä kieltäytyy vaihtamasta autoa virheettömään, korjaamasta autoa kuluitta tai ei edes vastaa reklamaatioon, voi ostaja halutessaan saman tien vaatia kaupan purkamista tai vähäisissä virheissä hinnanalennusta.
Myyjä vastaa tavaran virheistä takuun tai kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun perusteella. Myyjä ei ole kuitenkaan velvollinen korvaamaan ostajalle sellaisia tavaran virheitä, jotka ovat seurausta ostajan omasta toiminnasta, esimerkiksi tavaran käyttö- tai hoito-ohjeiden laiminlyönnistä. Lisäksi kannattaa muistaa, että takuu ja virhevastuu ovat ajallisesti rajattuja. Myyjä ei siten ole vastuussa tavaran virheistä loputtomiin.