Yksityisten välinen autokauppa

Jaa tämä artikkeli

Yksityishenkilöiden välinen autokauppa on yleinen tapa hankkia ja myydä käytettyjä autoja. Vastuu auton kunnosta ja kaupasta annettavista tiedoista on myyjällä ja tärkeää onkin, että ennen kauppoja autosta on annettu rehellisesti kaikki tiedossa olevat tiedot, myös mahdolliset viat. Yksityishenkilöiden välisissä autokaupoissa ongelmat liittyvät usein puutteellisiin tietoihin, epäselviin sopimuksiin tai erimielisyyksiin siitä, mitä auton kunnosta on ennen kauppaa kerrottu tai mitä ostaja on voinut perustellusti olettaa. Huolellinen ja selkeä dokumentointi sekä kauppasopimus ovat paras tapa varmistaa, että kauppa sujuu oikeudenmukaisesti ja turvallisesti molempien osapuolten kannalta.

Kirjallinen sopimus – miksi se on niin tärkeä?

Yksityisten välisessä autokaupassa sovellettava lainsäädäntö on kauppalaki. Vaikka laki ei edellytä kirjallista sopimusta kirjallinen kauppakirja on suositeltava. Suullinen sopimus on pätevä, mutta sen todistaminen myöhemmin on vaikeaa. Kirjallinen sopimus toimii molempien osapuolten turvana ja selkeyttää sovittuja asioita.

Kauppakirjaan kannattaa kirjata mahdollisimman tarkasti auton yksilöintitiedot, myyjän ja ostajan henkilö- ja yhteystiedot, sovittu kauppahinta ja maksutapa, auton ilmoitettu kunto ja varusteet sekä kaikki havaitut viat tai puutteet. Lisäksi sopimukseen voi sisällyttää muun muassa laajemman kuvauksen auton historiasta ja esimerkiksi maininnan siitä, onko auto katsastettu, mitä huoltoja on tehty. Selkeä kirjallinen sopimus helpottaa myöhempää arviointia siitä, mitä myyjä on kertonut ja mitä ostaja on voinut perustellusti olettaa.

Myyjän tiedonantovelvollisuus ja vastuu virheistä

Myyjällä on velvollisuus kertoa kaikki ne olennaiset seikat, jotka voivat vaikuttaa auton arvoon tai ostajan päätökseen. Tämä tiedonantovelvollisuus on yksi yksityisissä autokaupoissa yleisimpien riitojen kohteista. Myyjän tulee kertoa esimerkiksi auton tunnetuista teknisistä vioista, aiemmista kolareista ja tehdyistä korjauksista.

Jos myyjä jättää kertomatta olennaisen tiedon tai antaa virheellistä tietoa, kyseessä voi olla myyjän vastuulle kuuluva virhe. Tällöin ostajalla voi olla oikeus hinnanalennukseen tai jopa kaupan purkuun, jos virhe on merkittävä. Ensisijaisesti myyjällä on kuitenkin oikeus oikaista virhe eli esimerkiksi korjata omalla kustannuksellaan huomattu vika. Myyjän kannattaa olla avoin ja rehellinen kaikista auton tunnetuista puutteista, sillä niiden salaaminen voi johtaa myöhemmin korvausvastuisiin.

Ostajan tarkastusvelvollisuus – mitä ostajan tulee selvittää?

Ostajalla on velvollisuus tarkastaa auto ennen kaupantekoa. Tarkastusvelvollisuuden laiminlyönti voi rajoittaa ostajan oikeuksia myöhemmin. Ostajan tulee käydä auto läpi huolellisesti, tehdä koeajo ja varmistaa rekisteri- sekä huoltotiedot. Ostaja voi lisäksi tarkistaa auton tekniset ja omistushistoriaa koskevat tiedot Traficomin palveluista.

Tarkastusvelvollisuus tarkoittaa, että jos vika olisi ollut kohtuudella havaittavissa jo ennen kauppaa, ostaja ei yleensä voi vedota siihen jälkikäteen. Poikkeuksena ovat tapaukset, joissa myyjä on tahallisesti salannut vian tai antanut siitä virheellistä tietoa. Ostajan kannattaa tarvittaessa teettää kuntokartoitus, erityisesti jos kyseessä on arvokas auto tai ostaja ei itse tunne auton tekniikkaa riittävästi.

“Sellaisena kuin se on” –ehto

Monissa yksityisten henkilöiden välisissä autokaupoissa käytetään ehtoa, jonka mukaan auto myydään "sellaisena kuin se on". Ehto ei kuitenkaan tarkoita sitä, että ostaja ottaa riskin kaikista vioista ja myyjä vapautuu vastuusta. Myyjä on edelleen vastuussa virheistä, joista hän on tiennyt tai joista hänen olisi pitänyt tietää, vaikka auto myytäisiin tällaisella ehdolla.

Auto katsotaan virheelliseksi, jos se poikkeaa olennaisesti siitä, mitä ostaja on voinut perustellusti olettaa. Ehto suojaa myyjää lähinnä tilanteissa, joissa kyseessä ovat tavanomaiset käytön jäljet tai normaalit kulumiset, jotka ovat tyypillisiä käytetyille autoille.

Miten toimia mahdollisessa virhetilanteessa?

Virhetilanteen kohdatessa on tärkeää toimia viivyttelemättä. Ensimmäinen askel on selvittää vian laatu ja todennäköinen syy. Ostajan kannattaa teettää asiantunteva vikadiagnoosi, jotta voidaan arvioida, onko kyseessä jo ennen kauppaa alkanut vika.

Kun virheen olemassaolo on selvinnyt, ostajan tulee reklamoida myyjälle viipymättä. Reklamaatio kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla, ja siihen kannattaa liittää mahdolliset korjaamon arviot ja muut selvitykset. Reklamaatiossa ostajan tulee kertoa, mitä hän vaatii ja millä perustein eli esimerkiksi vian kulutonta korjausta, mahdollista hinnanalennusta korjauksen arvon verran tai vaihtoehtoisesti kaupan purkua.

Myyjän kannattaa reagoida reklamaatioon mahdollisimman ripeästi ja selvittää tilanne huolellisesti. Mikäli osapuolet ovat erimielisiä vian laadusta tai vastuusta, riita voi vaatia asiantuntijalausuntoa tai juridista arviota. Varhainen yhteydenotto lakimieheen auttaa selventämään, miten asiaa kannattaa edistää ja millaisia vaihtoehtoja asian selvittämiseksi on.

Riitatilanteet ja oikeudellinen apu

Yksityishenkilöiden välinen autokauppa voi olla sujuvaa ja riskitöntä, kun molemmat osapuolet toimivat avoimesti ja huolellisesti. Autokauppaan liittyvät riidat syntyvät usein viiveellä, kun auton todellinen kunto paljastuu vasta käytön aikana. Tyypillisiä kiistojen aiheita ovat moottoriviat, vaihteisto-ongelmat, sähköviat, aiemmat vauriot tai erimielisyydet siitä, mitä myyjä on tiennyt vian olemassaolosta. Riitatilanteet voivat nopeasti muuttua monimutkaisiksi, ja arviointi vaatii toisinaan teknistä asiantuntemusta sekä lain tuntemusta.

Oikeudellisen avun hakeminen varhaisessa vaiheessa voi säästää aikaa ja kustannuksia. Me Laki Lehtosella autamme arvioimaan, onko kyseessä virhe, millaisia oikeuksia ostajalla tai myyjällä on ja miten asiaa kannattaa edistää. Mikäli asia ei ratkea neuvoillamme, voimme ottaa asiasi hoitoomme ja pyrimme saamaan asiat selvitettyä neuvottelemalla sekä tarvittaessa viemällä asian tuomioistuimen ratkaistavaksi. Suurin osa hoitamistamme riita-asioita ratkeaa sopimalla.

Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalaista ja kauppalaista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

Lue myös:

Heräsikö kysymyksiä?

Voit ottaa meihin aina yhteyttä ilman kuluriskiä. Pystymme useimmiten jo maksuttoman alkuneuvottelun aikana kertomaan sinulle, onko asiaa järkevämpää hoitaa itse vai kannattaako asian hoitamiseen palkata lakimies tai muu ammattilainen.

Ota yhteyttä!

+358 9 3540 7111
toimisto@lakilehtonen.fi

Usein kysytyt kysymykset

Kuka vastaa auton vioista yksityisten välisessä autokaupassa?

Myyjä vastaa vioista, jotka ovat olleet olemassa jo ennen kaupantekoa ja joista hän on tiennyt tai hänen olisi pitänyt tietää. Ostaja puolestaan vastaa vioista, jotka ovat syntyneet vasta kaupan jälkeen.

Voiko auton myydä “sellaisena kuin se on”?

Kyllä voi, jos kyseessä on kahden yksityisen välinen kauppa mutta ehto ei vapauta myyjää kaikesta vastuusta. Myyjä on yhä vastuussa esimerkiksi ilmoittamatta jätetyistä virheistä, virheellisistä tiedoista tai vioista, jotka tekevät auton olennaisesti erilaiseksi kuin mitä ostaja on voinut perustellusti olettaa.

Miten ostajan kannattaa tarkastaa auto ennen kauppaa?

Ostajan on suositeltavaa tehdä koeajo, tarkastaa auton ulko- ja sisäpuoli, varmistaa rekisteri- ja huoltotiedot ja tarvittaessa teettää kuntokartoitus.

Mitä tehdä, jos autosta löytyy vika kaupan jälkeen?

Ostajan kannattaa teettää asiantunteva vikadiagnoosi ja ottaa viipymättä yhteyttä myyjään. Reklamaatio on hyvä tehdä kirjallisesti ja siihen kannattaa liittää korjaamon diagnoosi ja kustannusarvio.

Voiko autokaupan purkaa virheen vuoksi?

Kaupan purku on mahdollinen, mutta se on harvemmin käytettävä vaihtoehto. Purku edellyttää, että virhe on olennainen ja ettei riittävää hyvitystä saavuteta esimerkiksi korjauksella tai hinnanalennuksella. Useimmat riidat ratkeavat hinnanalennuksella tai myyjän osallistumisella korjauskuluihin.

Milloin kannattaa olla yhteydessä lakimieheen?

Lakimiehen apua kannattaa hakea, jos osapuolet eivät pääse yksimielisyyteen virheestä tai sen merkittävyydestä, jos reklamaatio ei tuota tulosta tai jos haluat varmistaa oikeukeutesi. Asiantunteva arvio voi säästää aikaa, kustannuksia ja turhaa riitelyä.

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä