Käytetyn auton ostaminen yksityishenkilöltä on varsin tyypillistä. Kun sopiva auto löytyy ja kaupat sovitaan, mielessä voi kuitenkin pyöriä kysymys: mitä tapahtuu, jos autossa ilmenee myöhemmin ongelmia, joita ei huomattu kaupantekohetkellä vai päteekö perävalotakuu?
Kun auto ostetaan yksityiseltä myyjältä, vastuut määräytyvät ensisijaisesti tehdyn sopimuksen perusteella. Jos sopimus puuttuu tai siitä ei ilmene kaikkia olennaisia asioita, sovelletaan kauppalakia. Ostaja ei voi automaattisesti vaatia hyvitystä kaupan jälkeen ilmenneistä vioista, ellei pysty osoittamaan, että vika oli olemassa jo ostohetkellä. Lisäksi virheestä on ilmoitettava myyjälle mahdollisimman pian sen havaitsemisen jälkeen.
Selkeä kirjallinen sopimus on ostajan paras turva. Vaikka kaupat tehtäisiin nopeasti pihatiellä, sopimuksen jokainen kohta kannattaa lukea rauhassa ja varmistaa, että se vastaa todellisuutta. Sopimukseen on hyvä kirjata auton kunto ja tiedossa olevat viat mahdollisimman yksityiskohtaisesti.
Kuvitellaan tilanne, jossa Leena ostaa auton Markolta. Marko kertoo, että auton takaoven lukko temppuilee ajoittain, ja tämä kirjataan sopimukseen. Tällaisessa tilanteessa Leena tietää viasta etukäteen ja tekee ostopäätöksen saatuun tietoon perustuen eikä voi jälkeenpäin tämän vian osalta vaatia myyjää vastuuseen siitä. Leenan on vielä mahdollisuus perääntyä kaupasta, mikäli lukon temppuilu arveluttaa tai tingata hinnanalennusta. Jos Marko jättää kertomatta viasta on hän kaupan jälkeen vastuussa virheen korjauttamisesta, jos Leena reklamoi asiasta pian vian huomaamisen jälkeen.
Vaikka kaikki olisi tehty huolellisesti, autosta voi paljastua vikoja myöhemmin. Tällöin ostajan kannattaa toimia rauhallisesti mutta ripeästi ja kerätä mahdollisimman paljon tietoa viasta.
Esimerkiksi Santeri ostaa auton Saaralta ja kahden kuukauden kuluttua moottorin vikavalo syttyy. Korjaamolla todetaan moottorin rikkoutuneen. Jos Santeri haluaa vaatia hyvitystä, hänen on pystyttävä osoittamaan, että vika oli olemassa jo kaupantekohetkellä, esimerkiksi asiantuntijan lausunnolla tai korjausarviolla. Jos moottori on mennyt rikki vasta hänen käytössään, vastuu ei kuulu myyjälle. Kyse on tosiseikkojen selvittämisestä.
Yksityisten välisessä kaupassa sovelletaan kauppalakia, kun taas kuluttajansuojalaki koskee tilanteita, joissa myyjänä on yritys ja ostajana kuluttaja. Tämä ero on ostajalle tärkeä. Kuluttajansuojalaissa myyjän eli yrityksen on näyttötaakka eli velvollisuus todistaa, ettei vika ollut olemassa ostohetkellä. Kauppalain mukaan taas ostajan on pystyttävä näyttämään, että vika oli olemassa jo auton luovutushetkellä. Kuluttajansuojalaki on pakottavaa lainsäädäntöä, mutta kauppalain säännöksistä voidaan sopia sopimuksessa toisin. Siksi on tärkeää ymmärtää, mitä kauppakirjaan on kirjattu ja mihin sillä sitoudutaan.
Jos ostaja huomaa virheen, siitä on ilmoitettava myyjälle kohtuullisessa ajassa eli mahdollisimman pian virheen huomaamisen jälkeen. Viivästynyt reklamaatio voi johtaa siihen, että oikeus vaatia hyvitystä menetetään.
Kuvitellaan, että Emma ostaa auton Ollilta ja huomaa pian, ettei ilmastointi toimi. Hän vie auton huoltoon, saa kirjallisen arvion ja ottaa yhteyttä Olliin kahden viikon sisällä. Näin asia etenee oikein ja ajallaan. Jos hän odottaisi kaksi kuukautta ennen yhteydenottoa, Olli voisi vedota siihen, ettei virhettä voi enää luotettavasti selvittää ja Emma on menettänyt oikeutensa vaatimuksilleen.
Ostaja voi suojata itseään tekemällä taustatyön huolella ennen kaupantekoa. Kannattaa pyytää nähtäväksi huoltohistoria, katsastustodistus ja mahdolliset korjauskuitit. Auton kunto kannattaa tarkistaa koeajolla ja tarvittaessa käyttää se ennen ostoa puolueettomalla tarkastuksella.
Kauppakirjaan on hyvä kirjata kaikki sovitut asiat, kuten varusteet, renkaiden kunto, huollot ja mahdolliset viat. Kun asiat dokumentoidaan selkeästi, väärinkäsitysten riski pienenee.
• Tarkista auton huoltohistoria ja asiakirjat ennen ostopäätöstä
• Kysy ja kirjaa kaikki myyjän mainitsemat viat sopimukseen
• Tee aina kirjallinen kauppasopimus eli kauppakirja
• Tee tarvittaessa kuntotarkastus ennen ostoa
• Ilmoita viasta heti, kun se ilmenee
• Säilytä kopiot kaikista asiakirjoista ja viesteistä
Kun asiat hoidetaan avoimesti ja dokumentoidaan huolellisesti, yksityinen ostaja voi tehdä autokaupan turvallisesti ja välttää myöhemmät riidat.
Jos autossa kuitenkin ilmenee merkittävä vika, josta ei päästä sopuun, ota meihin yhteyttä soittamalla numeroon +358 9 3540 7111 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen toimisto@lakilehtonen.fi. Ensimmäisen yhteydenoton aikana arvioimme, miten juuri sinun tilanteessasi kannattaa edetä.
Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalaista ja kauppalaista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Yksityisten välinen autokauppa ei kuulu kuluttajansuojalain piiriin, vaan sitä säätelee kauppalaki. Tämä tarkoittaa, että ostaja kantaa suuremman vastuun auton kunnosta ja sen tarkastamisesta ennen kauppaa. Jos vika ilmenee myöhemmin, ostajan on pystyttävä osoittamaan, että se oli olemassa jo ostohetkellä.
Kirjallinen sopimus on ostajan paras turva. Siihen kannattaa kirjata auton kunto, huoltohistoria, varusteet ja kaikki tiedossa olevat viat. Kun sopimus on selkeä ja yksityiskohtainen, se vähentää myöhempien erimielisyyksien riskiä ja helpottaa todistelua, jos ongelmia ilmenee.
Jos autosta paljastuu vika, siitä on ilmoitettava myyjälle viipymättä. Ostajan kannattaa hankkia korjaamon tai asiantuntijan kirjallinen arvio viasta ja sen todennäköisestä syntyajankohdasta. Hyvitystä tai korvausta voi vaatia, jos vika oli olemassa jo kaupantekohetkellä.
Reklamaatio on tehtävä kohtuullisessa ajassa siitä, kun virhe havaitaan. Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä muutamaa viikkoa. Jos ilmoitus viivästyy, ostaja voi menettää oikeuden vedota virheeseen. Siksi nopea yhteydenotto myyjään on tärkeää.
Kauppalaki koskee yksityisten henkilöiden välisiä kauppoja, kun taas kuluttajansuojalaki soveltuu tilanteisiin, joissa myyjänä on yritys. Kauppalain mukaan ostajan on näytettävä toteen eli todistettava, että vika oli olemassa ostohetkellä. Kuluttajansuojalaissa näyttötaakka on myyjällä. Lisäksi kauppalain säännöksistä voidaan sopia toisin, mutta kuluttajansuojalain säännöksistä ei.
Ostaja voi minimoida riskit tarkistamalla auton huoltohistorian, katsastustodistuksen ja mahdolliset korjauskuitit. Auto kannattaa koeajaa ja tarvittaessa käyttää kuntotarkastuksessa ennen ostopäätöstä. Kaikki sovitut asiat, viat ja varusteet on syytä kirjata kauppakirjaan. Huolellinen valmistautuminen on paras keino varmistaa turvallinen autokauppa.