Työntekijän oikeus saada työtodistus

Jaa tämä artikkeli

Työntekijällä on oikeus saada työtodistus työsuhteen päättyessä. Työtodistuksen sisällölle on asetettu tietyt vähimmäisvaatimukset, mutta halutessaan työntekijä voi saada työtodistuksen laajempana. Tietyissä tilanteissa työnantajan on annettava työtodistus myös työsuhteen päättymisen jälkeen.

Työtodistuksen sisältö

Työtodistuksen on oltava kirjallinen ja siitä on käytävä ilmi työsuhteen kesto sekä työtehtävien laatu. Työntekijän pyynnöstä työtodistus on toimitettava laajempana, jolloin siinä on työsuhteen keston ja työtehtävien laadun lisäksi mainittava työsuhteen päättymisen syy sekä arvio työntekijän työtaidosta ja käytöksestä.

Työnantaja ei saa oma-aloitteisesti mainita työtodistuksessa työsuhteen päättymisen syytä tai arviota työntekijän työtaidosta ja käytöksestä. Mikäli työntekijä pyytää työnantajalta laajan työtodistuksen arviointeineen, hänen on tyydyttävä työnantajan antamaan arvioon, vaikkei se olisi työntekijää tyydyttävä. Oikeuskäytännön mukaan työntekijällä ei ole oikeutta saada erisisältöistä työtodistusta, vaikka arvio vaikuttaisi objektiivisesti arvioiden virheelliseltä.  

Työtodistuksen antaminen työsuhteen päättymisen jälkeen

Työntekijän tarve työtodistukselle voi syntyä myös työsuhteen päättymisen jälkeen. Työnantajalla on työntekijän pyynnöstä velvollisuus antaa työtodistus, jos sitä pyydetään 10 vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä. Laajaa työtodistusta, joka sisältää arvion työntekijän työtaidosta ja käytöksestä on kuitenkin pyydettävä viiden vuoden kuluessa työsuhteen päättymisestä.

Työtodistuksen antamiselle asetetut määräajat johtuvat käytännön syiden lisäksi tietosuojaperiaatteesta, jonka mukaan työnantaja voi säilyttää työntekijän tietoja ainoastaan tietojen käyttötarkoitus huomioon ottaen tarpeellisen ajan. Tiedot työsuhteen kestosta ja työntekijän työtehtävistä ilmenevät yleensä työsopimuksesta tai muusta asiakirjasta, joka työnantajan on säilytettävä vähintään 10 vuoden ajan työsuhteen päättymisen jälkeen. Sen sijaan työntekijän työtaidon ja käytöksen arvioiminen edellyttää yleensä, että todistuksen laatija ja työntekijä tuntevat toisensa henkilökohtaisesti. Työntekijän arvioiminen pitkän ajan kuluttua voi olla haastavaa, minkä vuoksi arvioinnin antamisen määräaika on asetettu viiteen vuoteen.

Työnantajan on annettava työtodistus myöhemminkin, jos siitä ei aiheudu työnantajalle kohtuutonta hankaluutta. Yli 10 vuotta työsuhteen päättymisen jälkeen annettavassa työtodistuksessa on mainittava ainoastaan tieto työsuhteen kestosta ja työtehtävien laadusta.

Jos työntekijän saama työtodistus katoaa tai turmeltuu, hän voi pyytää työnantajalta uutta työtodistusta. Työnantajan on annettava uusi työtodistus 10 vuoden jälkeen työsuhteen päättymisestä vain, jos siitä ei aiheudu kohtuutonta hankaluutta. Työtodistus voidaan yleensä antaa hankaluuksitta, jos työnantajalla on tallessa jäljennös alkuperäisestä työtodistuksesta. Jos työnantajalla ei ole enää tallessa työsuhdetta koskevia tietoja, uutta työtodistusta ei välttämättä voida antaa.

Lue myös:


Ota rohkeasti yhteyttä, jos tarvitset apua tilanteen selvittämisessä ja oikeuksiesi turvaamisessa. Lähes kaikki hoitamamme asiat saadaan selvitettyä ensimmäisen maksuttoman neuvonnan aikana. Muissa tilanteissa kerromme vaihtoehdot asian jatkoselvittämistä varten. Usein hyvät ohjeet auttavat eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.

Vanhempi lakimies, OTM on yksityishenkilöiden lakiasioiden hoitamiseen erikoistunut juristi, joka palvelee myös taloyhtiöitä ja pk-yrityksiä.

Heräsikö kysymyksiä?

Voit ottaa meihin aina yhteyttä ilman kuluriskiä. Pystymme useimmiten jo maksuttoman alkuneuvottelun aikana kertomaan sinulle, onko asiaa järkevämpää hoitaa itse vai kannattaako asian hoitamiseen palkata lakimies tai muu ammattilainen.

Ota yhteyttä!

+358 9 3540 7111
toimisto@lakilehtonen.fi

Usein kysytyt kysymykset

Milloin työntekijällä on oikeus saada työtodistus?

Työntekijällä on oikeus saada työtodistus työsuhteen päättyessä. Lisäksi hän voi pyytää työtodistusta työsuhteen päättymisen jälkeen 10 vuoden kuluessa.

Mitä tehdä, jos työnantaja ei anna työtodistusta?

Jos työnantaja ei anna työtodistusta, työntekijä voi pyytää sitä kirjallisesti. Mikäli työnantaja ei edelleenkään anna työtodistusta, työntekijä voi viedä asian työsuojeluviranomaiselle tai oikeuteen.

Saako työtodistus olla sähköinen?

Työtodistus voi olla sähköinen, kunhan se täyttää lain ja työsopimuksen vaatimukset. Työtodistus on kuitenkin oltava kirjallinen.

Pitääkö työtodistuksessa olla allekirjoitus?

Työtodistuksessa ei ole erikseen mainittu, että siinä pitäisi olla allekirjoitus, mutta se on käytännössä hyvin yleistä. Allekirjoitus voi olla tarpeen työtodistuksen virallisuuden vahvistamiseksi.

Saako työnantaja kirjoittaa huonon työtodistuksen?

Työnantaja ei saa oma-aloitteisesti kirjoittaa huonoa työtodistusta. Mikäli työntekijä pyytää laajempaa työtodistusta, jossa on arviohänen työtaidostaan ja käytöksestään, työnantajan on annettava arvio, vaikka se ei olisi työntekijän toiveiden mukainen. Työntekijällä ei ole oikeutta saada virheellistä tai täydellistä arviota.

Miksi työtodistus on työntekijälle tärkeä asiakirja?

Työtodistus on tärkeä asiakirja, koska se toimii todisteena työntekijän työkokemuksesta ja työtehtävistä, ja se voi vaikuttaa työntekijän mahdollisuuksiin saada uusia työpaikkoja. Työtodistus sisältää tietoja, kuten työsuhteen keston ja työntekijän työtehtävät.

Asiakaspalvelumme on apunasi

Ensimmäisen yhteydenoton aikana asiakaspalvelijamme kartoittavat asiasi. Ottaessasi yhteyttä, saat tietoosi tarvitaanko asiasi ratkaisemiseen lakipalveluita vai riittääkö yleinen neuvo.
Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja.
Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä