Autokauppa voidaan purkaa, jos autossa ilmenee virhe. Pääsääntöisesti virheen katsotaan olleen autossa ja siten myyjän vastuulla, jos virhe ilmenee vuoden kuluessa auton luovutushetkestä. Kauppa voidaan purkaa, jos ostaja on reklamoinut myyjää virheestä kohtuullisessa ajassa ja myyjä ei ole onnistunut tämän jälkeen virhettä korjaamaan.
Ostaja voi purkaa kaupan, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on ensiksi reklamoitava myyjää havaitsemastaan virheestä ja reklamoinnin on tapahduttava viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Kaupan purkuun ei ryhdytä heti reklamoinnin jälkeen, vaan virhe pyritään ensiksi oikaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta jos virhettä ei näin saada oikaistuksi, voi ostaja vaatia kaupan purkua.
Varausmaksua ei tarvitse palauttaa, jos ostaja perääntyy kaupanteosta ilman perusteltua syytä. Jos ostajalla on perusteltu syy perääntyä kaupanteosta, on ostaja usein oikeutettu saamaan varausmaksunsa takaisin. Perusteltu syy voi olla esimerkiksi autoon ilmaantunut virhe, joka ei ollut tiedossa ennen varausmaksun maksamista. Ostajan on kuitenkin tärkeää tutustua huolella sopimusehtoihin.
Auton voi palauttaa, jos myyjäliike on tarjonnut peruuttamisoikeuden ja auton palauttaminen tapahtuu peruuttamisoikeuden voimassaollessa. Etä- ja kotimyyntitilanteissa kuluttajalla on oikeus palauttaa auto 14 vuorokauden kuluessa. Jos peruuttamisajat ovat kuluneet umpeen, mutta autossa ilmenee myöhemmin vika, voi kyseeseen tällöin tulla kaupan purkaminen.
Palvelussa on virhe, jos se ei vastaa sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Palvelun tulee täten olla ammattitaitoisesti ja huolellisesti suoritettu sekä olla kestävyydeltään odotusten mukainen. Virhearviointi perustuu yleiseen näkemykseen palvelun sisällöstä, ei yksittäisen henkilön omiin mielipiteisiin.
Kuluttaja voi vaatia hinnanalennusta virhetilanteissa. Ensisijaisesti virhe on kuitenkin oikaistava joko korjaamalla se tai toimittamalla virheetön auto. Jos myyjä ei saa virhettä oikaistuksi kohtuullisen ajan kuluessa tai epäonnistuu siinä, saa ostaja vaatia autosta hinnanalennusta.
Tavarassa on virhe, jos tavaran ominaisuuksille kuluttajansuojalaissa asetetut vaatimukset eivät täyty tai jos tavara ei ole myyjän kanssa tehdyn sopimuksen mukainen. Virhe ilmenee yleensä jonkinlaisena vikana, poikkeamana tai puutteena. Myyjä on vastuussa virheen oikaisemisesta kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten nojalla.
Kahden yksityishenkilön välinen autokauppa on mahdollista purkaa, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on reklamoitava myyjää kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta, minkä jälkeen myyjällä on oikeus yrittää korjata virhe. Jos myyjä ei onnistu korjaamaan virhettä ja virhe on olennainen, saa ostaja vaatia kaupan purkua.