body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }
Ostaja voi purkaa autokaupan, jos autossa ilmenee virhe. Virheen tulee olla vähäistä suurempi ja myyjän on tullut epäonnistua virheen oikaisussa, jotta ostaja saa purkaa kaupan. Lisäksi tietyissä myyjän viivästystilanteissa ostajalla on oikeus purkaa autokauppa.
Käytetyn auton kaupan voi peruuttaa 14 vuorokauden kuluessa, jos kyse on etä- tai kotimyyntikaupasta. Muissa kuin etä- tai kotimyyntitilanteissa ostaja voi peruuttaa autokaupan ainoastaan, jos myyjä on tarjonnut peruuttamisoikeuden.
Asiakas voi vaatia kaupan purkamista, jos myyjä viivästyy tavaran luovuttamisessa tai jos tavarassa on ilmennyt virhe. Kaupan purkamista ei kuitenkaan voi pääsääntöisesti vaatia heti, vaan ongelma on pyrittävä ensiksi ratkaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta kun tulee ilmi, ettei ongelmaa saada ratkaistuksi lievemmin keinoin, saa ostaja purkaa kaupan.
Autokaupan voi peruuttaa ilman syytä 14 vuorokauden aikana, jos kyse on etä- tai kotimyyntikaupasta. Ostaja voi peruuttaa kaupan myös, jos myyjä on tarjonnut peruuttamisoikeuden. Muissa tilanteissa autokauppa on mahdollista peruuttaa ennen auton luovuttamista, mutta tällöin ostaja voi joutua korvaamaan myyjälle peruuttamisesta aiheutuneet vahingot.
Todistustaakka siitä, että auto on ollut myyntihetkellä virheetön (katsastuskunnossa), on myyjällä uuden lain mukaan 12 kuukautta kauppojen teosta. Toisin sanoen laissa asetetaan autoliikkeelle velvollisuus näyttää toteen, että auto on rikkoutunut ostopäivän jälkeen, jos auto rikkoutuu ennen kuin vuosi tulee täyteen ostopäivästä.
Ongelmatilanteissa kannattaa ensiksi ottaa yhteyttä myyjään ja pyrkiä selvittämään asia hänen kanssaan. Jos myyjän kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen ongelman ratkaisemisesta, voi kuluttaja pyytää tämän jälkeen apua kuluttajaneuvonnasta. Kuluttajaneuvonta antaa maksutta apua kuluttajaa kohdanneisiin ongelmiin. Jos kuluttajaneuvonnan avulla ei saada ongelmaa ratkaistuksi, voi kuluttaja pyytää ratkaisusuositusta kuluttajariitalautakunnalla tai kääntyä lakimiehen puoleen.