Auton ostaminen yksityishenkilöltä vai autokaupasta

Auton osto yksityiseltä

  
Auton osto yksityiseltä

Monella meistä on vieläkin se virheellinen käsitys, että auton osto yksityiseltä henkilöltä tarkoittaa oikeusturvan puuttumista kokonaan. Niin kutsuttu ”perävalotakuu” on varsin yleinen olettama yksityisten välisessä autokaupassa. Tosin sanoen vastuu autosta katoaa samalla, kun auton perävalot katoavat näköpiiristä.

Kauppalaki yksityishenkilöiden välisissä autokaupoissa

Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen, koska myös auton ostoa yksityiseltä säännellään lailla. Kauppalain 4 ja 6 luvuissa säädetään varsin tarkasti tavaran virheestä sekä virheen seurauksista. Näin ollen ostajalla on mahdollisuus jopa purkaa autokauppa, jos virheellä on ostajalle olennainen merkitys ja myyjän on tämä tullut käsittää.

Tulisiko sitten yksityisten välisiä autokauppoja vältellä? Tähän on varmasti monen monta mielipidettä. Monesti yksityisten välisissä kaupoissa auton voi saada huomattavasti edullisemmin kuin autoliikkeestä ostaessa eikä kauppatilanne tai auton kunto eroa autoliikkeestä ostetusta autosta mitenkään. Se auton ostajan on kuitenkin pidettävä mielessä, että autoliikkeestä ostetun auton mukana tulee kuluttajansuojalain mukainen varsin kattava turva. En siis viittaa tässä erinäisiin takuisiin, joita autoliikkeet tarjoavat, vaan ihan jokaiseen autokauppaan kuuluvaan virhevastuuseen. Vaikka kauppalain ja kuluttajansuojalain mukaiset säädökset ovat lähes identtiset niin yksi erittäin tärkeä ero säädöksissä on. Se ero on elinkeinonharjoittajalle asetettu todistustaakka virheen synnystä. Eroa voi avata esimerkin avulla.

Henkilö A ostaa auton yksityiseltä henkilöltä ja henkilö B autoliikkeestä. Autot ovat identtiset ja molemmista autoista rikkoutuu moottori viiden kuukauden kuluttua kaupoista. Henkilön A tulee näyttää, että auton moottorin rikkoutumiseen johtanut vika on ollut moottorissa jo ennen kuin auto hänelle myytiin. Toisaalta henkilö B voi olettaa, että moottorin rikkoutumiseen johtanut vika oli autossa ennen myyntihetkeä. Ainostaan silloin, kun autoliike pystyy näyttämään, että moottorin rikkoutuminen on aiheutunut henkilö B:n omistusaikana tekemistä toimista, vapautuu autoliike virhevastuusta. Käytännössä moottorin rikkoutumiseen johtanutta syytä on usein lähes mahdotonta näyttää toteen, joten virhevastuu määräytyy lähes aina todistustaakan mukaan.

Kuluttajansuojalaki suojaa myös niissä tilanteissa, joissa autoliike on markkinoinut autoa

Välillä autokaupoilla syntyy sellainen tilanne, jossa autoliike on markkinoinut autoa ja näin ollen ostajalla on sellainen kuvitelma, että hän on ostamassa autoa liikkeestä, vaikka auto ostetaankin yksityiseltä. Kaupantekotilanteessa myyjä ilmoittaakin, että hän myy omaa autoaan, joka nyt vain sattui olemaan käytännön syistä autoliikkeen tiloissa tai markkinoima. Tällaisia tilanteita varten kuluttajansuojalakiin on otettu säädös välittävän elinkeinonharjoittajan vastuusta. Näin ollen elinkeinonharjoittaja, joka on autoa markkinoinut, eli siis välittänyt, vastaa auton virheistä kuluttajansuojalain perusteella.

Kuluttajansuojalain esitöissä asiasta on kirjoitettu lähes kansantajuisesti:

”Sen sijaan, että elinkeinonharjoittaja hankkisi markkinoimansa tavarat omistukseensa, kauppa tehdään tällöin siten, että elinkeinonharjoittaja muodollisesti on vain välittäjän asemassa. Tämä merkitsee, että elinkeinonharjoittaja välttää kuluttajansuojalain 5 luvun mukaisen pakottavan virhevastuun. Koska tavaran omistajana ja myyjänä yleensä on yksityishenkilö, on epäselvää, estävätkö kuluttajansuojalain säännökset myyjän virhevastuun rajoittamisen kauppasopimuksen ehdoissa.

Ostajan oikeusasema saattaa näin ollen muodostua heikommaksi kuin elinkeinonharjoittajan ollessa myyjänä. Kuluttaja ei kuitenkaan ennen kaupantekoa useinkaan ole selvillä tästä. Hän joutuu tavallisesti tekemisiin vain tavaraa markkinoivan elinkeinonharjoittajan kanssa. Se, että tämä toimii ainoastaan välittäjänä, ei välttämättä tule ilmi sen enempää elinkeinonharjoittajan yleisessä markkinoinnissa kuin konkreettisissa sopimusneuvotteluissakaan, vaan saattaa ilmetä pelkästään sopimusasiakirjoista ja -ehdoista. Vaikka kuluttaja saisikin ennen kaupantekoa tietää elinkeinonharjoittajan toimivan välittäjänä, hän ei useinkaan ole selvillä tämän seikan merkityksestä hänen oikeusasemansa kannalta.”

Auton osto yksityiseltä vai liikkeestä

Kevään kolkutellessa ovia, alkaa ainakin itsellä autokuume nousta. Mistä auto siis kannattaisi hankkia? Oma vastaukseni on, että sieltä mistä sen oikean auton vaan löytää. Yksityistä myyjää ei mielestäni kannata normaalissa autokaupassa hyljeksiä. Pitää vaan pitää mielessä, että liikkeestä autoa ostettaessa lisähinta maksetaan osittain laajemmasta suojasta. Tämä tieto on tietysti myös hyvä tuoda yksityisten välisessä kaupassa esiin siinä vaiheessa, kun kauppahinnasta neuvotellaan.

Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

(Kuvassa: Ensimmäinen autoni Ford Fairlane vuosimallia 1964, joka sai opiskeluaikana lempinimen “savukone”.)