Kyllä voit. Vakuutusyhtiön tekemä päätös ei ole lopullinen. Jos olet tyytymätön päätökseen, sinulla on oikeus pyytää sen oikaisua vakuutusyhtiöltä ja tarvittaessa viedä asia vakuutuslautakunnan tai tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Oikaisupyyntö tehdään kirjallisesti vakuutusyhtiön antamien ohjeiden mukaisesti määräajassa. Siinä tulee kertoa, mitä päätöstä haluat oikaistavan ja miksi päätös on mielestäsi virheellinen. Liitä mukaan kaikki asiaan liittyvät asiakirjat, kuten kauppasopimus, kustannusarvio, vastapuolen kanssa käydyt keskustelut asiaan liittyen, valokuvat ja muut todisteet.
Jos et ole tyytyväinen vakuutusyhtiön uuteen päätökseen, voit viedä asian FINEn yhteydessä toimivan vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi. Liikennevahinkotapaukset käsitellään liikennevahinkolautakunnassa ja potilasvahingot potilasvahinkolautakunnassa. Lautakuntien käsittely on maksutonta ja perustuu kirjallisiin selvityksiin.
Oikaisupyyntö vakuutusyhtiölle vaihtelee vakuutusyhtiöittäin mutta yleensä ne ratkaistaan muutamassa viikossa. FINEn lautakuntakäsittelyn keskimääräinen kesto on 6–9 kuukautta mutta monimutkaisissa tapauksissa käsittely voi kestää huomattavasti pidempäänkin. Oikeusprosessi vaihtelee tuomioistuimisten mukaan, riita-asioissa keskimääräinen käsittely aika kuitenkin on noin 14 kuukautta.
Lakimiehen apu ei ole pakollista, mutta se voi olla erittäin hyödyllistä. Juristi osaa arvioida päätöksen perustelut ja neuvoa, miten asiaa kannattaa viedä eteenpäin. Monissa tapauksissa oikeusturvavakuutus korvaa lakimiehen kulut, joten kynnys ammattilaisen käyttöön tulee on matala.
Oikaisupyynnön tekeminen ja lautakuntakäsittely ovat asiakkaalle maksuttomia. Oikeudenkäynnistä voi kuitenkin syntyä kustannuksia, kuten oikeudenkäynti- ja asianajokuluja. Näitä voidaan yleensä kattaa oikeusturvavakuutuksesta, joka sisältyy moniin koti- ja ajoneuvovakuutuksiin.