Vakuutusyhtiön päätöksen riitauttaminen

Vakuutusyhtiön päätös tuntuu väärältä?  Moni luottaa vakuutukseen turvaverkkona silloin, kun arki yllättää, mutta entä jos vakuutusyhtiö kieltäytyy maksamasta korvausta. Yllättävän moni suomalainen kohtaa tilanteen, jossa vakuutusyhtiön tekemä päätös tuntuu virheelliseltä tai epäoikeudenmukaiselta. Tällöin päätöksen voi riitauttaa, ja siihen on olemassa selkeä prosessi.
Maksuton neuvonta

Päätös kannattaa lukea tarkkaan

Ensimmäinen ja tärkein askel on perehtyä vakuutusyhtiön antamaan päätökseen huolellisesti. Päätöksestä tulee ilmetä, mihin vakuutusehtoihin ja selvityksiin ratkaisu perustuu ja miksi korvaus on evätty tai rajattu. Jos jokin päätöksen osa jää epäselväksi, kannattaa pyytää kirjallinen lisäselvitys. Moni pettynyt lähtee valittamaan ilman, että on täysin ymmärtänyt päätöksen perustelut. Kun päätöksen perusteet käyvät selviksi, on helpompi arvioida, onko kyse puutteellisesta selvityksestä vai tulkintaerimielisyydestä.

Oikaisupyyntö voi muuttaa päätöksen

Usein riitautusprosessi alkaa tekemällä oikaisupyyntö suoraan vakuutusyhtiölle. Siinä kerrotaan, miksi päätöksen katsotaan olevan virheellinen, ja mukaan liitetään kaikki tarvittavat asiakirjat. Vakuutusyhtiö on velvollinen käsittelemään oikaisupyynnön ja antamaan uuden päätöksen, jos se katsoo, että perusteita muutokselle on. Päätös voi muuttua jo tässä vaiheessa.

Apua lautakunnista

Jos oikaisupyyntö ei tuota tulosta, asian voi viedä vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi. Useimmat yksityisiä vakuutuksia koskevat erimielisyydet käsitellään FINE:n yhteydessä toimivassa vakuutuslautakunnassa. Liikennevahinkoja varten on oma lautakuntansa, ja potilasvahinkotapaukset kuuluvat potilasvahinkolautakunnalle. Lautakuntien käsittely on maksutonta ja perustuu kirjallisiin selvityksiin. Ne antavat ratkaisusuosituksia, jotka eivät ole lainvoimaisia, mutta joita vakuutusyhtiöt yleensä noudattavat. Lautakuntakäsittely on maksuton ja turvallinen vaihtoehto.

Viimeinen keino on oikeusprosessi

Jos lautakunnankaan ratkaisusuositus ei tuo muutosta, vakuutusriidan voi viedä käräjäoikeuteen. Ennen oikeuteen menoa on hyvä keskustella juristin kanssa ja selvittää, kattaako oma oikeusturvavakuutus mahdolliset asian hoitamisesta aiheutuvat kulut. Samalla kannattaa arvioida, onko todennäköinen hyöty oikeudenkäynnin vaivan ja kustannusten arvoinen.

Neuvontaa ja apua on saatavilla

Riitautusprosessi voi tuntua monimutkaiselta, mutta siihen on saatavilla apua. FINE:n vakuutus- ja rahoitusneuvonta auttaa ja neuvoo muutoksenhakuun liittyvissä kysymyksissä. Myös kuluttajaneuvonta ja juristit voivat tarjota tukea ja ohjausta.

Vakuutusyhtiön päätös ei ole lopullinen tuomio. Jokaisella on oikeus saada asiansa käsiteltyä uudelleen, jos päätös tuntuu virheelliseltä tai perusteettomalta. Huolellinen perehtyminen, selkeät perustelut ja määräaikojen noudattaminen auttavat saamaan asialle uuden käsittelyn ja toisinaan myös täysin uuden lopputuloksen.

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.

Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.
Ota yhteyttä

Usein kysytyt kysymykset

Voinko valittaa vakuutusyhtiön päätöksestä?

Kyllä voit. Vakuutusyhtiön tekemä päätös ei ole lopullinen. Jos olet tyytymätön päätökseen, sinulla on oikeus pyytää sen oikaisua vakuutusyhtiöltä ja tarvittaessa viedä asia vakuutuslautakunnan tai tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Miten teen oikaisupyynnön vakuutusyhtiölle?

Oikaisupyyntö tehdään kirjallisesti vakuutusyhtiön antamien ohjeiden mukaisesti määräajassa. Siinä tulee kertoa, mitä päätöstä haluat oikaistavan ja miksi päätös on mielestäsi virheellinen. Liitä mukaan kaikki asiaan liittyvät asiakirjat, kuten kauppasopimus, kustannusarvio, vastapuolen kanssa käydyt keskustelut asiaan liittyen, valokuvat ja muut todisteet.

Mihin voin viedä asian, jos oikaisupyyntö ei auta?

Jos et ole tyytyväinen vakuutusyhtiön uuteen päätökseen, voit viedä asian FINEn yhteydessä toimivan vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi. Liikennevahinkotapaukset käsitellään liikennevahinkolautakunnassa ja potilasvahingot potilasvahinkolautakunnassa. Lautakuntien käsittely on maksutonta ja perustuu kirjallisiin selvityksiin.

Kuinka kauan vakuutusriidan käsittely kestää?

Oikaisupyyntö vakuutusyhtiölle vaihtelee vakuutusyhtiöittäin mutta yleensä ne ratkaistaan muutamassa viikossa. FINEn lautakuntakäsittelyn keskimääräinen kesto on 6–9 kuukautta mutta monimutkaisissa tapauksissa käsittely voi kestää huomattavasti pidempäänkin. Oikeusprosessi vaihtelee tuomioistuimisten mukaan, riita-asioissa keskimääräinen käsittely aika kuitenkin on noin 14 kuukautta.

Tarvitsenko lakimiehen apua?

Lakimiehen apu ei ole pakollista, mutta se voi olla erittäin hyödyllistä. Juristi osaa arvioida päätöksen perustelut ja neuvoa, miten asiaa kannattaa viedä eteenpäin. Monissa tapauksissa oikeusturvavakuutus korvaa lakimiehen kulut, joten kynnys ammattilaisen käyttöön tulee on matala.

Paljonko riitauttaminen maksaa?

Oikaisupyynnön tekeminen ja lautakuntakäsittely ovat asiakkaalle maksuttomia. Oikeudenkäynnistä voi kuitenkin syntyä kustannuksia, kuten oikeudenkäynti- ja asianajokuluja. Näitä voidaan yleensä kattaa oikeusturvavakuutuksesta, joka sisältyy moniin koti- ja ajoneuvovakuutuksiin.

Uusimmat artikkelit

Kaikki Artikkelit

Asiakaspalvelumme on apunasi

Usein asiat ratkeavat yleisillä neuvoilla. Huomaathan, ettei asiakaspalvelumme anna lakineuvoja. Meille soittaessasi maksat vain oman puhelinsopimuksesi mukaisen puhelinverkko- tai matkapuhelinmaksun.
Ota yhteyttä