Käytetyn auton takuu

käytetyn auto takuu

 

Käytetyn auton takuu

Tässä artikkelissa avaan sitä mitä takuu, varsinkin käytetyn auton takuu, on ja onko siitä autokaupoilla jotain hyötyä. Jäljempänä kirjoitettu koskee ainoastaan tilanteita, joissa myyjä on elinkeinonharjoittaja ja ostaja on kuluttaja.

Ihan aluksi on hyvä erottaa kaksi varsin tärkeää käsitettä toisista. Nämä ovat laista tuleva virhevastuu ja kauppiaan antama takuu. Ensimmäinen on siis asia, josta ostajan ei koskaan tarvitse maksaa, kun taas takuu on lähes aina tuote, josta maksetaan jotain extraa. Toinen tärkeä asia on se, ettei edes takuulla voi rajoittaa laista tulevaa virhevastuuta. Toisin sanoen, jos takuussa rajataan esimerkiksi voimansiirtoon liittyvät ongelmat takuun ulkopuolelle, sovelletaan näihin ongelmiin kuitenkin laissa mainittua virhevastuuta.

Takuu

Takuuta mainostetaan yleensä lisäturvana. Minkälaisen lisäturvan takuu sitten yleensä antaa? Jos käytetystä autosta rikkoutuu esimerkiksi moottori takuun aikana, on autokauppias velvollinen korjaamaan moottorin takuuehtojen mukaisesti. Auton ostajan ei tarvitse todistella myyjälle, ettei ostaja ole rikkonut moottoria, vaan myyjän on pääsääntöisesti moottori korjattava. Ainostaan silloin, jos myyjä pystyy osoittamaan, että ostaja on itse rikkonut auton moottorin, ei myyjän korjausta yleensä tarvitse maksaa (kuluttajansuojalaki 5 luku 15 a §).

Näin ollen lyhykäisyydessään käytetyn auton takuu tarkoittaa sitä, että myyjällä on velvollisuus osoittaa, että ostaja on rikkonut auton takuun aikana, jotta myyjä vapautuu korjausvelvollisuudesta. Edellä mainitun lisäksi takuu mahdollistaa jossain tapauksissa vaatimusten esittämisen esimerkiksi suoraan valmistajaa vastaan.

Virhevastuu

Kun käytetty auto myydään, siinä on myös ilman takuuta varsin hyvä turva. Tätä turvaa kutsutaan siis virhevastuuksi, joka on jokaisen kuluttajan oikeus ilman lisämaksullisia takuita. Virhevastuu tarkoittaa yksinkertaistetusti sitä, että auton oletetaan olevan kunnossa, jos myyntitilanteessa ei ostajalle kerrota vioista. Lähtökohtaisesti virhevastuuseen vetoavalla on näyttötaakka siitä, koska vika on syntynyt. Tähän pääsääntöön on kuitenkin kuluttajansuojalaissa tehty poikkeus, eli niin sanottu kuuden kuukauden sääntö (kuluttajansuojalaki 5 luku 15 § 2 momentti). Tämä tarkoittaa sitä, että kun auto rikkoutuu kuuden kuukauden kuluessa siitä päivästä, kun auto on ostettu, myyjän tulee näyttää, että auto on ollut kunnossa luovutuspäivänä.

Toisin sanoen jokaisessa käytettynä ostetussa autossa on kuuden kuukauden takuu, ilman että siitä tarvitsee maksaa autokauppiaalle euroakaan.

Käytetty auto takuulla vai ilman takuuta?

Vastausta kysymykseen ei ole kovin helppo antaa, varsinkaan tietämättä takuun ehtoja. Toiset takuut ovat laajempia kuin toiset ja taas toisissa takuissa lähestytään jo huolenpitosopimuksia, joihin kuuluu auton normaalit huollot kuukausihintaa vastaan. Tässäkin on ehkä hyvä käyttää maalaisjärkeä ja ajatella asiaa siten, että takuu on myyjän tarjoama tuote, jonka hinnalla lisäturva katetaan. Näin ollen, jos takuun hinta tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, on takuuta rajoitettu todennäköisesti ehdoissa varsin paljon.

Pääsäännöksi voidaan kuitenkin sanoa, että lähtökohtaisesti normaaliin käyttöautoon ei koskaan kannata ostaa takuuta, jos takuun kesto on vähemmän kuin kuusi kuukautta.

Autokaupan ja auton korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen autoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.

(Kuvassa: Vaihdoin Cadilacin tänä kesänä Lexuksen GS450, josta ei ole pahaa sanaa sanottavaksi. Jos kuitenkin jotain sanottavaa haluaa keksiä, niin kyseessä ei ole ehkä paras auto lapsiperheelle.)