body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }
Myyjä voi tarjota moottoripyöräkaupan yhteydessä ostajalle takuuta. Takuu on myyjän tarjoama tuote, jonka ottaminen pääsääntöisesti maksaa ostajalle. Tässä kohtaa on heti hyvä huomata, että myyjän tarjoama takuu on eri asia kuin myyjän lakisääteinen virhevastuu. Onko takuun ottaminen turhaa, kun myyjällä on jo lakiinkin perustuva virhevastuu? Tätä kysymystä pyritään valottamaan tässä artikkelissa, jossa käsitellään elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välistä käytetyn moottoripyörän kauppaa.
Kuluttajansuojalainmukainen myyjän virhevastuu antaa kattavan turvan ostajalle moottoripyörään mahdollisesti ilmaantuvien virheiden varalle. Ostajalla on näin ollen ilman takuunkin ottamista varsin hyvä turva moottoripyörälle. Myyjä ei voi tätä lakisääteistä virhevastuutaan rajoittaa omilla ehdoillaan.
Myyjän virhevastuu on kuuden kuukauden mittainen. Jos tämän kuuden kuukauden aikana moottoripyörässä ilmenee virhe, katsotaan virheen olleen moottoripyörässä jo ennen sen ostoa. Ostajan ei tarvitse todistella virheen alkuperää tai syntyaikaa virhevastuun aikana ilmaantuneista virheistä, vaan myyjän tulee näissä tilanteissa korjata virhe omalla kustannuksellaan. Mikäli korjaus nostaa moottoripyörän arvoa selvästi, saattaa ostaja kuitenkin joutua maksamaan osan korjauskuluista.
Poikkeuksena myyjän virhevastuuseen on tilanne, jossa myyjä pystyy osoittamaan moottoripyörän olleen kunnossa luovutuspäivänä. Myyjä voi pyrkiä esimerkiksi osoittamaan ostajan aiheuttaneen virheen omalla toiminnallaan. Tämän vuoksi ostajan kannattaa muistaa pitää moottoripyörästä hyvää huolta ja tehdä tarvittavat huollot, jotta myyjä ei onnistu välttämään virhevastuutaan ostajan omaan toimintaan perustuen.
Virhevastuun olemassaolosta huolimatta myyjä saattaa tarjota ostajalle takuuta. Tämä nähdään moottoripyörän lisäturvana. Kannattaa siis muistaa, että takuu ei kavenna myyjän lakisääteistä virhevastuuta.
Kuluttajansuojalailla on säännelty myös takuuta. Takuu tarkoittaa käytännössä sitä, että myyjä on sitoutunut vastaamaan moottoripyörän käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksissa takuussa määritellyn ajan. Jos takuun voimassa ollessa moottoripyörässä ilmenee virhe, tulee myyjän korjata se omalla kustannuksellaan. Ostajan velvollisuutena on ainoastaan ilmoittaa myyjälle havaitsemastaan virheestä.
Poikkeuksena myyjän velvollisuudesta korjata moottoripyörä ovat tilanteet, joissa myyjä pystyy osoittamaan, että ostaja on itse aiheuttanut virheen. Esimerkiksi tapaturmat ja moottoripyörän vääränlainen käsitteleminen voivat aiheuttaa tällaisia tilanteita. Näissä tilanteissa myyjän ei tarvitse korjata virhettä.
Lisäksi ostajan kannattaa huomioida se, että joissain tilanteissa takuun on voinut tarjota jokin muu taho kuin myyjä. Mahdollista esimerkiksi on, että valmistaja tai maahantuoja on antanut takuun moottoripyörälle. Usein ostaja voi kuitenkin näissäkin tilanteissa hoitaa takuuvaatimuksensa myyjän kautta tai tämän avustuksella.
Takuita on monenlaisia. Osa on kattavampia kuin toiset ja takuun kattavuus näkyy yleensä myös sen hinnassa. Mikäli siis takuuta myydään todella edulliseen hintaan, todennäköisesti se on hyvin kapea ja rajattu. Tällaisessa tilanteissa takuu kattaa usein vain osan tai hyvin rajatun joukon mahdollisia moottoripyörän virheitä. Hinta indikoi myös useimmiten takuun kestoa. Mitä halvempi takuu, sitä lyhyempi sen kesto on.
Takuuta harkittaessa onkin tärkeää selvittää sen todellinen kattavuus ja sen perusteella punnita takuun ottamisen kannattavuutta. Varsinkin takuun kestoon on syytä kiinnittää huomiota. Mikäli takuun kesto on puoli vuotta tai vähemmän, ei sen ottamisesta välttämättä ole mitään hyötyä. Tämä johtuu siitä, että tämän pituisen takuun aikana myyjällä on myös lakiin perustuva virhevastuu moottoripyörästä ja siten vastuu virheiden korjaamisesta. Pääsäännöksi voikin sanoa, että takuun ottaminen ei ole kannattavaa, mikäli sen kesto on puoli vuotta tai vähemmän.
Moottoripyöräkaupan ja moottoripyörän korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen ajoneuvoihin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Takuu on myyjän tarjoama vapaavalintainen lisäturva tavaran virheiden varalle. Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu sitä vastoin perustuu lakiin ja velvoittaa aina myyjää. Myyjä ei siten voi vaikuttaa virhevastuun sisältöön ja kestoon, eikä hän voi kaventaa virhevastuun laajuutta omilla ehdoillaan. Takuun ehdot myyjä puolestaan saa itse määrittää.
Virhevastuu tarkoittaa kuluttajansuojalain mukaista myyjän vastuuta tavaran virheistä. Myyjä on velvollinen oikaisemaan tavaran virheen, jos virhe ilmenee virhevastuun voimassa ollessa. Virhevastuun kesto määräytyy tapauskohtaisesti tavaran luonteen perusteella. Myyjä on saattanut antaa tavaralle myös takuun, mutta takuu ei kavenna lakisääteistä virhevastuuta.
Takuu on myyjän tarjoama maksuton lisäetu ostajalle. Takuun antamalla myyjä sitoutuu vastaamaan tavaran käyttökelpoisuudesta tai muista ominaisuuksista määrätyn ajan. Takuuehtoihin kannattaa tutustua huolella, koska myyjä saattaa tehdä rajoituksia takuun kattavuuteen. Takuu ei kavenna kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta.
Myyjällä on oikeus määrittää takuun ehdot. Myyjä voi siten tehdä rajoituksia takuun kattavuuteen, minkä seurauksesta takuu ei välttämättä koske kaikkia tavaran virheitä. Takuun ulkopuolelle rajatuista virheistä myyjä on vastuussa lakisääteisen virhevastuun nojalla. Lisäksi myyjä ei ole velvollinen korjaamaan takuun alaan kuuluvia virheitä, jotka ovat seurausta ostajan omasta toiminnasta, esimerkiksi tavaran käyttö- tai huolto-ohjeiden laiminlyönnistä.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilla on kattavasti tietoa kuluttaja-asioista. Neuvoa voi kysyä myös kuluttajaneuvonasta, joka tarjoaa maksutta apua kuluttajille. Kuluttajalla on aina myös mahdollisuus kääntyä lakimiehen puoleen kohtaamiensa ongelmien selvittämiseksi.
Ostajalle voi syntyä oikeus purkaa kauppa tavaran virheen tai myyjän viivästyksen perusteella. Myyjälle puolestaan voi syntyä purkuoikeus, jos ostaja ei maksa kauppahintaa tai myötävaikuta kauppaan esimerkiksi noutamalla tai vastaanottamalla tavaraa. Kaupan purku on kuitenkin pääsääntöisesti viimesijainen keino oikaista kauppaan liittyvät ongelmat, joten ongelmat pyritään ensiksi oikaisemaan lievemmin keinoin.