Kuluttajansuoja moottoripyöräkaupassa
Moottoripyöräkauppaan liittyvät virhetilanteet
Muista nämä asiat, kun moottoripyöräsi rikkoutuu
Reklamoi kirjallisesti
Kirjoita esimerkiksi vapaamuotoinen sähköposti myyjälle tai hyödynnä Kuluttajaviraston reklamaatioapuria.
Hanki Vikadiagnoosi
Hanki vikadiagnoosi. Sinulla on oikeus viedä moottoripyöräsi itse valitsemallesi korjaamolle. Pyydä korjausarvio kirjallisena!
Soita Laki Lehtoselle
Me annamme sinulle kattavan arvion oikeuksistasi ilmaiseksi. Usein asia ratkeaa jo antamiemme ilmaisten neuvojen avulla.
Ota Yhteyttä
Mitä tehdä, kun moottoripyörä hajosi heti oston jälkeen?
Moottoripyörän moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta myyjälle ja hän kertoo sinulle, että hän korjaa moottoripyörän, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?
Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla moottoripyöräkaupassa tarkoitetaan sitä, että myyjällä on varsin ankara vastuu korjata moottoripyörässä havaitut viat tai purkaa kauppa.
Hyvin yksinkertaistetusti moottoripyöräliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa moottoripyörän luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata moottoripyörä veloituksetta tai jos myyjä ei korjaukseen suostu niin moottoripyöräkauppa voidaan purkaa.
Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia moottoripyöräkaupassa.
Mikäli sinulla on ongelmia moottoripyöräkaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.
Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.
Mitä ongelmia moottoripyöräkauppaan yleensä liittyy?
Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimivaan kuluttajaneuvontaan otettiin vuonna 2020 yhteensä 14 000 kertaa yhteyttä liittyen ajoneuvoihin. Mistä tämä johtuu?
Lakimiehen näkökulmasta erikoisinta moottoripyöräkauppaan liittyvissä ongelmissa ovat ne niin kutsut selvät tapaukset, joita alalla riittää vuodesta toiseen. Käytetty moottoripyörä ostetaan tuhansilla euroilla ja kun moottoripyörän moottori esimerkiksi rikkoutuu viikon kuluttua kaupasta, ei myyjä ole kovin innostunut korjaamaan virhettä. Pääsääntöisesti ongelmat hoituvat yleensä ostajan ja myyjän neuvotteluilla, mutta yllättävän suuressa osassa riitoja joudutaan kääntymään kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen tai jopa käräjöimään.
Moottoripyöräkaupassa kuten muussakin ostamisessa on hyvä pitää mielessä maalaisjärki. Pienistä puutteista ei kannata riidellä, mutta suuremmissa ongelmissa oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni.
Olemme näille sivuille koonneet varsin kattavan tietopaketin moottoripyöräkauppaan liittyviä kysymyksiä ja toivottavasti niihin myös vastauksia. Meille voi myös aina soittaa ja kysyä näkemystä juuri siihen omaan ongelmaan. Olemme havainneet, ettei tiedon jakaminen tee meitä työttömiksi, mutta hyvät ohjeet saattavat auttaa yksittäistä moottoripyörän ostajaa eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.
Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n
Uusimmat moottoripyöräriitoihin liittyvät artikkelit
Käytetyn moottoripyörän takuu alkaen 1.1.2022
Moottoripyöräkaupan purku alkaen 1.1.2022
Välittäjän vastuu moottoripyöräkaupassa
Moottoripyörän ostaminen yksityishenkilöltä
Ota yhteyttä +358 9 3540 7111
Jaa Laki Lehtosen sivut