Kuluttajansuoja moottoripyöräkaupassa

Moottoripyöräkauppaan liittyvät virhetilanteet

Muista nämä asiat, kun moottoripyöräsi rikkoutuu

Reklamoi kirjallisesti

Kirjoita esimerkiksi vapaamuotoinen sähköposti myyjälle tai hyödynnä Kuluttajaviraston reklamaatioapuria.

Hanki Vikadiagnoosi

Hanki vikadiagnoosi. Sinulla on oikeus viedä moottoripyöräsi itse valitsemallesi korjaamolle. Pyydä korjausarvio kirjallisena!

Soita Laki Lehtoselle

Me annamme sinulle kattavan arvion oikeuksistasi ilmaiseksi. Usein asia ratkeaa jo antamiemme ilmaisten neuvojen avulla.

Ota Yhteyttä

1763Minna_H

Minna Pyykölä

Asiakkuusjohtaja
Yhteystiedot
services-1

Petteri Lehtonen

Osakas, OTK
Yhteystiedot
     

Mitä tehdä, kun moottoripyörä hajosi heti oston jälkeen?

Moottoripyörän moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta myyjälle ja hän kertoo sinulle, että hän korjaa moottoripyörän, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?

Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla moottoripyöräkaupassa tarkoitetaan sitä, että myyjällä on varsin ankara vastuu korjata moottoripyörässä havaitut viat tai purkaa kauppa.

Hyvin yksinkertaistetusti moottoripyöräliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa moottoripyörän luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata moottoripyörä veloituksetta tai jos myyjä ei korjaukseen suostu niin moottoripyöräkauppa voidaan purkaa.

Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia moottoripyöräkaupassa.

Mikäli sinulla on ongelmia moottoripyöräkaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Mitä ongelmia moottoripyöräkauppaan yleensä liittyy?

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimivaan kuluttajaneuvontaan otettiin vuonna 2020 yhteensä 14 000 kertaa yhteyttä liittyen ajoneuvoihin. Mistä tämä johtuu?

Lakimiehen näkökulmasta erikoisinta moottoripyöräkauppaan liittyvissä ongelmissa ovat ne niin kutsut selvät tapaukset, joita alalla riittää vuodesta toiseen. Käytetty moottoripyörä ostetaan tuhansilla euroilla ja kun moottoripyörän moottori esimerkiksi rikkoutuu viikon kuluttua kaupasta, ei myyjä ole kovin innostunut korjaamaan virhettä. Pääsääntöisesti ongelmat hoituvat yleensä ostajan ja myyjän neuvotteluilla, mutta yllättävän suuressa osassa riitoja joudutaan kääntymään kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen tai jopa käräjöimään.

Moottoripyöräkaupassa kuten muussakin ostamisessa on hyvä pitää mielessä maalaisjärki. Pienistä puutteista ei kannata riidellä, mutta suuremmissa ongelmissa oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. 

Olemme näille sivuille koonneet varsin kattavan tietopaketin moottoripyöräkauppaan liittyviä kysymyksiä ja toivottavasti niihin myös vastauksia. Meille voi myös aina soittaa ja kysyä näkemystä juuri siihen omaan ongelmaan. Olemme havainneet, ettei tiedon jakaminen tee meitä työttömiksi, mutta hyvät ohjeet saattavat auttaa yksittäistä moottoripyörän ostajaa eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.

     

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Ota yhteyttä +358 9 3540 7111

[]
1 Step 1
Nimi
accessibility
Puhelinnumero
call
Lyhyt selostus asiasta
0 / 2000
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft – WordPress form builder

Jaa Laki Lehtosen sivut

Scroll to Top