Venekauppoja solmittaessa kumpikin osapuoli toivoo kaupan olevan onnistunut. Näin ei aina käy ja kauppa saatetaan lopulta joutua purkamaan. Ostaja saa purkaa kaupan kahdessa eri tilanteessa; myyjän viivästyksen taikka veneen virheen perusteella. Kaupan purku on kuitenkin viimesijainen keino ratkaista kauppaan liittyvät ongelmat, sillä ongelmat on pyrittävä ensiksi ratkaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta kun lievemmillä keinoilla ei onnistuta ongelmia ratkaisemaan, voi ostaja purkaa kaupan. Kuluttajansuojalaista löytyy sääntely koskien kaupan purkutilanteita.
Ostajalla on tietyissä myyjän viivästystilanteissa oikeus purkaa tehty venekauppa. Kaupan päätyessä purkuun, myyjän on palautettava ostajalle viipymättä kaikki kaupan perusteella maksettu. Lähtökohtana kuitenkin on, että ostajan on ensiksi annettava myyjälle kohtuullinen lisäaika veneen luovuttamiselle ennen kaupan purkamista. Jos myyjä ei ole luovuttanut venettä lisäajan kuluessa, syntyy ostajalle oikeus purkaa venekauppa.
Ymmärrettävää ja perusteltua on, että ilman lisäajan antamista ostaja saa purkaa kaupan välittömästi, jos myyjä kieltäytyy toimittamasta venettä ostajalle. Ostaja saa purkaa kaupan välittömästi myös tilanteissa, joissa luovutuksen toteuttaminen sovittuna ajankohtana on ostajalle olosuhteisiin nähden olennainen tai ostaja on kertonut, että veneen luovutus tiettynä ajankohtana on olennainen ja myyjä viivästyy tällaisesta ajankohdasta.
Viivästystilanteiden lisäksi venekauppa voidaan purkaa veneen virheen perusteella. Ostajan tulee virhetilanteissa aluksi kiinnittää huomiota siihen, minkä tyyppisestä virheestä on kyse. Jos virhe on vähäinen, ei ostaja saa purkaa kauppaa. Vähäisiä virheitä ovat virheet, jotka ovat helposti ja nopeasti korjattavissa, esimerkiksi erilaiset pintaviat. Myyjällä on todistustaakka virheen vähäisyyden osoittamisesta.
Jos virhe puolestaan on vähäistä suurempi, saa ostaja purkaa kaupan, mutta ei näissäkään tilanteissa välittömästi. Myyjälle on annettava ensiksi mahdollisuus oikaista virhe. Jos myyjä ei onnistu oikaisemaan virhettä, on ostajalle syntynyt purkuperuste ja hän saa purkaa kaupan. Poikkeuksena tästä ovat tilanteet, joissa virhe on luonteeltaan niin vakava, ettei ostajan tarvitse antaa myyjälle mahdollisuutta oikaista virhettä.
Myyjän epäonnistunut virheen oikaisuyritys voi johtua eri syistä eli purkuperusteita on erilaisia. Ensinnäkin ostajalle syntyy oikeus purkaa kauppa, jos myyjä ei korjaa virhettä kohtuullisessa ajassa tai aiheuttamatta ostajalle merkittävää haittaa. Ostajalle syntyy oikeus purkaa kauppa myös, jos virheen oikaiseminen osoittautuu myyjälle mahdottomaksi tai se aiheuttaisi kohtuuttomia kustannuksia.
Ostaja voi myös itse aiheuttaa myyjän haasteet virheen oikaisun suhteen. Tämä johtuu siitä, että ostaja saa valita tavan, jolla myyjän tulee virhe oikaista. Virhe voidaan oikaista joko korjaamalla se tai toimittamalla vastaavanlainen virheetön vene ostajalle. Jos esimerkiksi ostaja sitten valitsee virheen oikaisutavaksi vastaavanlaisen virheettömän veneen, ei myyjällä välttämättä ole tällaista tarjota. Myyjä saa ehdottaa ostajalle virheen korjaamista, mutta jos ostaja ei tätä halua, saa ostaja purkaa kaupan.
Ostaja saa edellä mainittujen purkuperusteiden lisäksi purkaa kaupan, jos myyjä yrittää korjaa virheen, mutta korjausyritys epäonnistuu. Ostajan ei siten tarvitse antaa myyjälle useaa mahdollisuutta virheen korjaamiseksi. Tämä on muutos aiempaan, sillä aiemmin myyjälle tuli antaa useitakin korjausmahdollisuuksia. Tämä kuitenkin johti siihen, että myyjät tekivät korjauksia välillä pikaisesti ja halvalla aiheuttaen virheiden ilmestymisen uudelleen kerta toisensa jälkeen. Ostajan ei tarvitse enää tällaista sallia, vaan hän saa purkaa kaupan useimmiten jo ensimmäisen epäonnistuneen korjausyrityksen jälkeen.
Kaupan purkamisella pyritään saavuttamaan tilanne, joka vallitsi ennen kaupan tekoa. Ostajan tulee palauttaa vene takaisin myyjälle ja myyjän palauttaa ostajalle hänen maksusuorituksensa. Myyjä saa pidättyä maksusuoritusten palauttamisesta, kunnes hän vastaanottaa veneen tai kunnes ostaja on toimittanut todisteen veneen takaisin lähettämisestä.
Ostajan on luovutettava myyjälle veneestä saamansa tuotto sekä maksettava kohtuullinen korvaus, jos veneestä on ollut hänelle muuta hyötyä. Ostajan tulee siten korvata myyjälle veneestään saama käyttöhyöty. Myyjän on puolestaan maksettava korkoa saamalleen maksulle tai osamaksuille siitä päivästä lukien, jona hän vastaanotti maksun.
Venekaupan ja veneen korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen ajoneuvoihin ja veneisiin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Mikäli myyjä kieltäytyy vaihtamasta venettä virheettömään, korjaamasta sitä kuluitta tai ei edes vastaa reklamaatioon, voi ostaja halutessaan saman tien vaatia kaupan purkamista tai vähäisissä virheissä hinnanalennusta.
Ostajalle voi syntyä oikeus purkaa kauppa tavaran virheen tai myyjän viivästyksen perusteella. Myyjälle puolestaan voi syntyä purkuoikeus, jos ostaja ei maksa kauppahintaa tai myötävaikuta kauppaan esimerkiksi noutamalla tai vastaanottamalla tavaraa. Kaupan purku on kuitenkin pääsääntöisesti viimesijainen keino oikaista kauppaan liittyvät ongelmat, joten ongelmat pyritään ensiksi oikaisemaan lievemmin keinoin.
Jos kuluttaja rikkoo hänen ja myyjäliikkeen välisen sopimuksen, voi myyjälle syntyä oikeus purkaa kauppa ja saada vahingonkorvauksia. Lisäksi, jos virheen oikaisusta aiheutuisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia on myyjällä oikeus vaatia kauppaa purettavaksi.
Myyjän velvollisuutena on luovuttaa kuluttajalle sovitunlainen tavara sovittuna ajankohtana. Jos tavarassa ilmenee virhe tavaran luovuttamisen jälkeen, on myyjä vastuussa virheestä kuluttajansuojalain mukaisesti virhevastuun. Virhevastuu kattaa sen, että virhe on oikaistava tavaran virhe virhevastuun voimassaollessa ja virheen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa. Myyjälle voi myös syntyä velvollisuus maksaa kuluttajalle vahingonkorvauksia tavaran virheen johdosta.
Veneen on vastattava sitä mitä siitä on ennen kauppaa sovittu ja miten sitä on markkinoitu.
Kuluttajana voit tehdä reklamaation myyjälle, jos ostamassasi tavarassa tai palvelussa on virhe. Myyjä on vastuussa virheestä lakisääteisen virhevastuun mukaisesti. Kuluttajana voit reklamoida esimerkiksi tavaran tai palvelun virheestä tai viivästymisestä, asumiseen, matkustamiseen tai puhelin- tai internetliittymään liittyvästä virheestä taikka perusteettomasta laskusta tai perinnästä.