body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }
Ostaja voi purkaa tehdyn venekaupan muutamissa tilanteissa. Kaupan purkaminen pääsääntöisesti perustuu myyjän viivästykseen tai veneen virheeseen. Kauppa on mahdollista purkaa virhetilanteissa ja peruuttaa silloin, kun olet ostanut veneen etä- tai kotimyynnillä. Venekauppojen purkua virhetilanteiden johdosta käsitellään toisessa artikkelissamme. Tässä artikkelissa käsitellään kuitenkin toisenlaista venekaupan purkutilannetta. Kyseessä on tilanne, jossa ostajalla on oikeus perua tehty venekauppa 14 vuorokauden sisällä kaupan solmimisesta.
Ostajan oikeus perua tehty venekauppa 14 päivän sisällä liittyy etämyyntikauppoihin. Etämyynti on yleistynyt viime vuosina paljon ja siten etämyyntiä tehdään myös enenevässä määrin venekaupoissa. Etämyyntiä säännellään kuluttajansuojalailla, joka turvaa ostajan oikeudet. Kun on kyse etämyynnistä kuluttajakaupoissa, tarkastelun kohteena on elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan eli ostajan väliset venekaupat.
Ennen ostajan oikeuksiin perehtymistä on hyvä selventää, milloin venekaupassa on kyse etämyynnistä. Etämyynnillä tarkoitetaan kulutushyödykesopimuksen, eli esimerkiksi veneen kauppasopimuksen, tekemistä siten, että sopimuksen osapuolet eivät ole yhtä aikaa läsnä sopimusta tehtäessä. Etämyyntiä toteutetaan tänä päivänä pitkälti internetin välityksellä, mutta etämyyntiä voidaan tehdä myös puhelimitse, postitse tai television välityksellä.
Monet elinkeinonharjoittajat tarjoavat peruuttamisoikeutta muissakin tilanteissa kuin etämyynnissä. Esimerkiksi myyjän liiketiloissa tehtyyn kauppaan on myyjä voinut tarjota peruuttamisoikeutta. Myyjän ei kuitenkaan näissä tilanteissa tarvitsisi sitä tarjota lain nojalla. Etämyyntitilanteissa tilanne on toinen. Ostajalla on pääsääntöisesti aina peruuttamisoikeus.
Jos ostaja päätyy siihen, että hän haluaa peruuttaa tehdyn kaupan, pelkkä ilmoitus peruuttamistahdosta myyjälle riittää. Ostajan ei tarvitse perustella peruuttamisen syytä myyjälle mitenkään. Itse peruuttamisilmoituksen voi tehdä esimerkiksi peruuttamislomakkeella tai muulla yksiselitteisellä tavalla myyjälle. Ostajan kannattaa tiedostaa se, että hänellä on todistustaakka siitä, että hän on peruuttanut kaupan edellä mainitulla tavalla. Myyjä voi tarjota mahdollisuutta peruuttamisilmoituksen tekemiseen myös heidän omilla verkkosivuillaan. Jos ostaja peruuttaa kaupan myyjän tarjoamalla tavalla verkkosivuillaan, tulee myyjän ilmoittaa ostajalle viipymättä peruuttamisilmoituksen vastaanottamisesta.
Lähtökohta on, että ostajalla on 14 päivää aikaa peruuttaa tehty venekauppa. Peruuttamisaika lasketaan alkavaksi siitä hetkestä, kun ostaja saa veneen haltuunsa. Jos myyjä laiminlyö velvollisuutensa ilmoittaa ostajalle hänen peruuttamisoikeudestansa, pidentyy ostajan peruttamisoikeus 12 kuukauden mittaiseksi. Myyjä voi kuitenkin huomata virheensä ja informoida ostajaa jälkikäteen hänen peruuttamisoikeudestansa. Tässä tilanteessa 14 vuorokauden peruuttamisoikeus alkaa siitä hetkestä, kun ostaja saa tiedon peruuttamisoikeutensa olemassaolosta.
Kun ostaja peruuttaa tehdyn venekaupan, pyritään sen jälkeen palaamaan ennen kaupan tekoa vallinneeseen tilanteeseen. Ostajan velvollisuutena on palauttaa vene myyjälle. Hänen tulee palauttaa vene viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruutusilmoituksen tekemisestä myyjälle itse, ellei myyjä ole sitoutunut noutamaan tavaraa. Ostajan vastuulla on veneen palauttamisesta aiheutuvat välittömät kulut, ellei myyjä ole sitoutunut vastaamaan niistä. Kuitenkaan tilanteessa, jossa myyjä ei ole kauppaa tehtäessä informoinut ostajaa tällaisen seikan olemassaolosta, ei ostajan tarvitse tällaisia kuluja maksaa.
Ostajalla on vastuu veneestä, ennen kuin hän on palauttanut veneen takaisin myyjälle. Ostajan tulee huolehtia siitä, että vene pysyy olennaisesti muuttumattomana. Ostajan ei siis tule käyttää venettä enää peruuttamisilmoituksen tekemisen jälkeen. Jos ostaja on ehtinyt käyttämään venettä ennen kaupan peruuttamista, on hänen vastattava veneen arvon alenemisesta. Kuitenkaan veneen käyttämiseksi ei katsota sitä, että ostaja on käsitellyt venettä ainoastaan siten kuin on tarpeen sen luonteen, ominaisuuksien ja toimivuuden toteamiseksi. Ostaja ei ole vastuussa veneen arvon alenemisesta, mikäli myyjä on laiminlyönyt velvollisuutensa antaa ostajalle tiedot hänen peruuttamisoikeudestansa.
Myyjän velvollisuutena on viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua ostajan peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava ostajalle häneltä saamansa maksusuoritukset. Myyjällä on oikeus pidättyä maksujen palauttamisesta siihen asti, kunnes hän on saanut veneen takaisin tai kunnes ostaja on osoittanut, että hän on lähettänyt tavaran takaisin. Poikkeuksena tästä on tilanteet, joissa myyjällä on velvollisuus noutaa vene itse. Maksun palauttamiseksi myyjän tulee käyttää samaa maksutapaa, jota ostaja käytti. Tämä on usein yksinkertaisinkin vaihtoehto, mutta jos ostaja suostuu muunlaiseen järjestelyyn, voi maksusuoritukset palauttaa eri maksutapaa käyttäen.
Venekaupan ja veneen korjauksiin liittyvissä virhetilanteissa asiakkaan käytettävissä on Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n erittäin laaja osaaminen kuluttajansuojalain 5 ja 8 luvuista. Tämän lisäksi asiakkaan käytettävissä on myös Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n kattava osaaminen ajoneuvoihin ja veneisiin liittyvästä tekniikasta, minkä avulla asiakkaan asia voidaan arvioida perusteellisesti usein jo ensimmäisen maksuttoman puhelun aikana. Näin asiakas voi olla varma, ettei hän maksa turhasta asiamiehen käytöstä, jos siihen ei ole tarvetta.
Kuluttajalla on oikeus kaupan peruuttamiseen etä- ja kotimyyntikaupassa. Kuluttajalla on 14 vuorokauden peruuttamisoikeus, jonka aikana hän saa peruuttaa kaupan ilman syytä. Myymälässä tehdyn kaupan kuluttaja saa perua, jos myyjä on tarjonnut peruuttamisoikeuden. Myyjällä ei ole lakisääteistä velvollisuutta tarjota peruuttamisoikeutta myymälässä tapahtuville kaupoille.
Mikäli myyjä kieltäytyy vaihtamasta veneä virheettömään, korjaamasta sitä kuluitta tai ei edes vastaa reklamaatioon, voi ostaja halutessaan saman tien vaatia kaupan purkamista tai vähäisissä virheissä hinnanalennusta.
Käytetyn venenkauppa voidaan perua, jos vene on ostettu etä- tai kotimyynnillä.Kaupan perumisen ja purkamisen välinen eroon siis se, että kauppa voidaanperuailman mitään syytä, mutta se voidaan vain perua etä- ja kotimyyntitilanteissa. venekauppa voidaanpurkaa, jos venessä ilmenee vikoja eikä purkaminen vaadi etä- tai kotimyyntiä.
Kuluttajariitalautakunnan tehtävänä on ratkaista kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan väliset oikeudelliset riidat sekä yksityisten väliset riidat koskien asunnon myyntiä ja vuokraamista. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisut ovat suosituksentasoisia, mutta niitä noudatetaan pitkälti.
Laki ei velvoita myyjää tarjoamaan palautusoikeutta myymälästä ostetuille tuotteille. Ostajalla on oikeus palauttaa myymälästä ostettu virheetön tuote vain, jos myyjä on tarjonnut palautusoikeuden. Jos kyse on etä- tai kotimyyntikaupasta kuten verkkokauppaostoksista, on ostajalla pääsääntöisesti 14 päivän peruuttamisoikeus.
Kuluttajan kannattaa ensiksi kysyä neuvoa kuluttajaneuvonnasta. Kuluttajaneuvonta antaa maksutta apua kuluttajan kohtaamiin ongelmiin myyjän kanssa. Jos kuluttajaneuvonnan avustuksella ei saada ongelmaa ratkaistuksi, voi kuluttaja kääntyä lakimiehen puoleen tai viedä asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.