Kuluttajansuoja autokaupassa

Autokauppaan liittyvät virhetilanteet

Muista nämä asiat, kun autosi rikkoutuu

Reklamoi kirjallisesti

Kirjoita esimerkiksi vapaamuotoinen sähköposti automyyjälle tai hyödynnä Kuluttajaviraston reklamaatioapuria.

Hanki Vikadiagnoosi

Hanki autostasi vikadiagnoosi. Sinulla on oikeus viedä autosi itse valitsemallesi korjaamolle. Pyydä korjausarvio kirjallisena!

Soita Laki Lehtoselle

Me annamme sinulle kattavan arvion oikeuksistasi ilmaiseksi. Usein asia ratkeaa jo antamiemme ilmaisten neuvojen avulla.

Ota Yhteyttä

1763Minna_H

Minna Pyykölä

Asiakkuusjohtaja
Yhteystiedot
services-1

Petteri Lehtonen

Osakas, OTK
Yhteystiedot

Muista nämä asiat, kun autosi rikkoutuu

     

Tältä sivulta löydät

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

     

Mitä tehdä, kun käytetty auto hajosi heti oston jälkeen?

Ostamasi käytetty auto hajosi heti oston jälkeen. Auton moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta autoliikkeeseen ja autoliike kertoo sinulle, että se korjaa auton, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?

Katso oikealta puolelta lyhyt video kuluttajansuojasta autokaupassa.

Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla autokaupassa tarkoitetaan sitä, että autokaupalla on varsin ankara vastuu korjata autossa havaitut viat tai purkaa kauppa.

Hyvin yksinkertaistetusti autoliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa auton luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata auto veloituksetta tai jos autoliike ei korjaukseen suostu niin autokauppa voidaan purkaa.

Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia autokaupassa. Olemme aloittaneet sivustojen päivittämisen tammikuussa 2022 ja toivottavasti koko autoriitoihin liittyvä laaja sivustokokonaisuus on päivitetty kevään 2022 aikana.

Mikäli sinulla on ongelmia autokaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.

Mitä tehdä, kun käytetty auto hajosi heti oston jälkeen?

Ostamasi käytetty auto hajosi heti oston jälkeen. Auton moottori rikkoutuu seuraavana päivänä tai viiden kuukauden kuluttua. Valitat asiasta autoliikkeeseen ja autoliike kertoo sinulle, että se korjaa auton, mutta sinun on maksettava korjauksesta puolet tai enemmänkin. Voiko tämä olla oikein?

Vastaus tuohon yllä mainittuun kysymykseen on selkeästi ei. Kuluttajansuojalla autokaupassa tarkoitetaan sitä, että autokaupalla on varsin ankara vastuu korjata autossa havaitut viat tai purkaa kauppa.

Hyvin yksinkertaistetusti autoliikkeellä on kuluttajansuojalain perusteella vuoden kuluessa auton luovutuksesta lähes aina velvollisuus korjata auto veloituksetta tai jos autoliike ei korjaukseen suostu niin autokauppa voidaan purkaa.

Uusi kuluttajansuojalaki astui voimaan 1.1.2022 ja se vahvistaa uudistuksillaan kuluttajan oikeuksia autokaupassa. Olemme aloittaneet sivustojen päivittämisen tammikuussa 2022 ja toivottavasti koko autoriitoihin liittyvä laaja sivustokokonaisuus on päivitetty kevään 2022 aikana.

Mikäli sinulla on ongelmia autokaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.

     

Katso lyhyt video kuluttajansuojasta autokaupassa

     

Mitä ongelmia autokauppaan yleensä liittyy?

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimivaan kuluttajaneuvontaan otettiin vuonna 2020 yhteensä 14 000 kertaa yhteyttä liittyen autokauppaan. Mistä tämä johtuu?

Lakimiehen näkökulmasta erikoisinta autokauppaan liittyvissä ongelmissa ovat ne niin kutsut selvät tapaukset, joita alalla riittää vuodesta toiseen. Käytetty auto ostetaan kymmenillä tuhansilla euroilla ja kun auton moottori esimerkiksi rikkoutuu viikon kuluttua kaupasta, ei autokauppa ole kovin innostunut korjaamaan virhettä. Pääsääntöisesti ongelmat hoituvat yleensä ostajan ja myyjän neuvotteluilla, mutta yllättävän suuressa osassa riitoja joudutaan kääntymään kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen tai jopa käräjöimään.

Autokaupassa kuten muussakin ostamisessa on hyvä pitää mielessä maalaisjärki. Pienistä puutteista ei kannata riidellä, mutta suuremmissa ongelmissa oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. 

Olemme näille sivuille koonneet varsin kattavan tietopaketin autokauppaan liittyviä kysymyksiä ja toivottavasti niihin myös vastauksia. Meille voi myös aina soittaa ja kysyä näkemystä juuri siihen omaan ongelmaan. Olemme havainneet, ettei tiedon jakaminen tee meitä työttömiksi, mutta hyvät ohjeet saattavat auttaa yksittäistä auton ostajaa eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.

Mitä ongelmia autokauppaan yleensä liittyy?

Kilpailu- ja kuluttajavirastossa toimivaan kuluttajaneuvontaan otettiin vuonna 2020 yhteensä 14 000 kertaa yhteyttä liittyen autokauppaan. Mistä tämä johtuu?

Lakimiehen näkökulmasta erikoisinta autokauppaan liittyvissä ongelmissa ovat ne niin kutsut selvät tapaukset, joita alalla riittää vuodesta toiseen. Käytetty auto ostetaan kymmenillä tuhansilla euroilla ja kun auton moottori esimerkiksi rikkoutuu viikon kuluttua kaupasta, ei autokauppa ole kovin innostunut korjaamaan virhettä. Pääsääntöisesti ongelmat hoituvat yleensä ostajan ja myyjän neuvotteluilla, mutta yllättävän suuressa osassa riitoja joudutaan kääntymään kuluttajaneuvonnan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen tai jopa käräjöimään.

Autokaupassa kuten muussakin ostamisessa on hyvä pitää mielessä maalaisjärki. Pienistä puutteista ei kannata riidellä, mutta suuremmissa ongelmissa oikeuksistaan kannattaa pitää kiinni. 

Olemme näille sivuille koonneet varsin kattavan tietopaketin autokauppaan liittyviä kysymyksiä ja toivottavasti niihin myös vastauksia. Meille voi myös aina soittaa ja kysyä näkemystä juuri siihen omaan ongelmaan. Olemme havainneet, ettei tiedon jakaminen tee meitä työttömiksi, mutta hyvät ohjeet saattavat auttaa yksittäistä auton ostajaa eteenpäin, jolloin yleensä pitkä ja kallis oikeusprosessi voidaan välttää.

     
     

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Ota yhteyttä +358 9 3540 7111

[]
1 Step 1
Nimi
accessibility
Puhelinnumero
call
Lyhyt selostus asiasta
0 / 2000
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft – WordPress form builder

Jaa Laki Lehtosen sivut

Scroll to Top