body {-webkit-font-smoothing: antialiased; -moz-font-smoothing: antialiased; -o-font-smoothing: antialiased;} .dropdown-link:lang(en) { background-color: transparent !important; }

Autokorjaamon vastuu virheistä

Autokauppaan liittyvät virhetilanteet

Mitä tulisi tehdä, jos auton korjauksessa on tapahtunut virhe?
Maksuton neuvonta

Autokorjaamon vastuu virheistä

Autokorjaamon vastuu virheistä on varsin ankara. Korjaus on tehtävä ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Jos korjaus epäonnistuu vastuu on korjaamolla.

Auton korjaus katsotaan palveluksi, joten siihen sovelletaan kuluttajansuojalain 8 lukua. Lähtökohtana epäonnistuneessa auton korjauksessa on se, että korjaamo on pääsääntöisesti oikeutettu korjaamaan tekemänsä virhe. Jos korjaus ei onnistu, tulee kyseeseen usein hinnanalennus ja vahingonkorvaus.

Autokauppa ja autokaupan purkaminen, ovat usein selvempiä tapauksia sekä oikeudellisesti, että myös teknisesti kuin korjauksessa tapahtuneet virheet.

Kuluttajansuojalain 8 luvussa määritellään, että korjaamon tulee suorittaa korjaus ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Tämän osalta riidoissa käännytään yleensä ns. AUNE -ehtojen (Autoalan kuluttajaneuvottelukunnan laatimat ehdot) sekä valmistajan määrittelemien korjaustapojen puoleen. Yleensä viimekädessä asian selvittämiseksi joudutaan turvautumaan ammattilaisen tekemään tavarantarkastukseen. Lain 8 luvussa myös todetaan, että näyttötaakka siitä, että korjaus on suoritettu ammattitaitoisesti on korjaamolla. Näin ollen 8 luku jatkaa autokauppaan liittyvää ns. käänteistä todistustaakkaa.

Mikäli sinulla on ongelmia auton korjauksen kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.
Katso lyhyt video auton korjauksessa tapahtuneesta virheestä

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.

Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.
Ota yhteyttä

Usein kysytyt kysymykset

Onko auton korjauksessa takuu?

Autokorjaamo voi antaa halutessaan korjaukselle takuun. Takuu on maksuton lisäetu korjauksen asiakkaalle. Takuuehtoihin kannattaa tutustua huolellisesti, koska korjaamot voivat tehdä takuisiin rajoituksia. Korjaamo on kuitenkin vastuussa korjauksen virheistä myös kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun perusteella.

Mikä on kohtuullinen aika auton korjaukselle?

Korjauksen kestosta voidaan sopia asiakkaan kanssa. Korjaamon on tällöin korjattava auto sovitussa ajassa tai muutoin korjauspalvelu on viivästynyt. Jos korjauksen kestosta ei ole sovittu, on korjaamon korjattava auto kohtuullisessa ajassa. Kohtuullisena aikana on pidetty kahta viikkoa tavanomaisten korjausten kohdalla. Arviointi on kuitenkin tehtävä aina tapauskohtaisesti ottaen huomioon esimerkiksi virheen laatu ja varaosien saatavuus.

Onko merkkihuolto pakollinen?

Auton määräaikaishuollon tekeminen merkkiliikkeessä ei ole pakollista, vaan auto voidaan huollattaa myös riippumattomassa huoltoliikkeessä. Muun kuin merkkiliikkeen valitseminen ei vaikuta autolle annettuun takuuseen, kunhan auton huollot teetetään ajallaan ja huolto tehdään auton valmistajan edellyttämällä tavalla. Suositeltavaa on tehdä taustatutkimusta eri huoltoliikkeistä, jotta saa ammattitaitoista palvelua.

Mikä on autokorjaamon vastuu?

Autokorjaamo on vastuussa tekemästään korjauksesta joko antamansa takuun tai kuluttajansuojalain mukaisen virhevastuun perusteella. Jos korjauksessa on virhe, on korjaamon korjattava virhe ilman lisäkustannuksia. Jos korjaamo ei onnistu korjaamaan virhettä, on asiakas oikeutettu virhettä vastaavaan hinnanalennukseen. Myös sopimuksen purku on mahdollinen, jos muuta seuraamusta ei voida pitää kohtuullisena.

Milloin kuluttajan ei pääsäännön mukaa tarvitse maksaa palvelusta?

Kuluttaja saa pääsääntöisesti pidättyä palvelun maksamisesta silloin, kun palvelussa on virhe. Hän saa kuitenkin pidättyä maksamasta ainoastaan virhettä vastaavan määrän. Palvelussa on virhe, jos se ei vastaa sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan sitä, mitä voidaan katsoa sovitun tai palvelu ei ole kestävyydeltään sitä, mitä kyseisen palvelun yhteydessä voidaan olettaa.

Mitä uuden auton takuu kattaa?

Uuden auton kaupassa myyjät tarjoavat usein ostajalle takuun. Takuu on maksuton lisäetu ostajalle. Takuun kattavuuden määrittää takuuehdot. Takuuehtoihin kannattaa tutustua huolella, koska myyjät voivat tehdä ehtoihin rajoituksia. Ostajan on lisäksi huomioitava omat velvollisuutensa, esimerkiksi huoltojen tekemisen määrätyin väliajoin, jotta ei menetä oikeuttaan takuuseen. Ostajan kannattaa lisäksi muistaa, ettei takuu rajoita myyjän kuluttajansuojalain mukaista virhevastuuta.

Ota yhteyttä maksuttomaan neuvontaa

Lähes kaikki hoitamamme asiat saadaan selvitettyä ensimmäisen maksuttoman neuvonnan aikana. Muissa tilanteissa kerromme vaihtoehdot asian jatkoselvittämistä varten.
Ota yhteyttä