Auton osto yksityiseltä henkilöltä

Autokauppaan liittyvät virhetilanteet

Miten auton osto yksityishenkilöltä eroaa auton ostosta liikeestä?

Auton osto yksityishenkilöltä

Monella meistä on vieläkin se virheellinen käsitys, että auton osto yksityiseltä henkilöltä tarkoittaa oikeusturvan puuttumista kokonaan. Niin kutsuttu ”perävalotakuu” on varsin yleinen olettama yksityisten välisessä autokaupassa. Tosin sanoen vastuu autosta katoaa samalla kuin auton perävalot katoavat näköpiiristä.

Asia ei ole ihan näin yksiselitteinen, koska myös auton ostoa yksityiseltä säännellään lailla. Kauppalain 4 ja 6 luvuissa säädetään varsin tarkasti tavaran virheestä sekä virheen seurauksista. Näin ollen ostajalla on mahdollisuus jopa purkaa autokauppa, jos virheellä on ostajalle olennainen merkitys ja myyjän on tämä tullut käsittää.

Tulisiko sitten yksityisten välisiä autokauppoja vältellä? Tähän on varmasti monen monta mielipidettä. Monesti yksityisten välisissä kaupoissa auton voi saada huomattavasti edullisemmin kuin autoliikkeestä ostaessa eikä kauppatilanne tai auton kunto eroa autoliikkeestä ostetusta autosta mitenkään. Se auton ostajan on kuitenkin pidettävä mielessä, että autoliikkeestä ostetun auton mukana tulee kuluttajansuojalain mukainen varsin kattava turva. En siis viittaa tässä erinäisiin takuisiin, joita autoliikkeet tarjoavat, vaan ihan jokaiseen autokauppaan kuuluvaan virhevastuuseen. 

Mikäli sinulla on ongelmia autokaupan kanssa, ota yhteyttä. Ensimmäinen keskustelu on aina maksuton ja sen aikana yleensä pystymme kertomaan kannattaako juuri sinun asiaasi viedä eteenpäin.

     

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Katso lyhyt video autokaupasta yksityishenkilöiden välillä

     

Auton osto yksityishenkilöltä vai liikkeestä

Vaikka kauppalain ja kuluttajansuojalain mukaiset säädökset ovat lähes identtiset niin yksi erittäin tärkeä ero säädöksissä on. Se ero on elinkeinonharjoittajalle asetettu todistustaakka virheen synnystä. Eroa voi avata esimerkin avulla.

”Henkilö A ostaa auton yksityiseltä henkilöltä ja henkilö B autoliikkeestä. Autot ovat identtiset ja molemmista autoista rikkoutuu moottori viiden kuukauden kuluttua kaupoista. Henkilön A tulee näyttää, että auton moottorin rikkoutumiseen johtanut vika on ollut moottorissa jo ennen kuin auto hänelle myytiin. Toisaalta henkilö B voi olettaa, että moottorin rikkoutumiseen johtanut vika oli autossa ennen myyntihetkeä. Ainostaan silloin, kun autoliike pystyy näyttämään, että moottorin rikkoutuminen on aiheutunut henkilö B:n omistusaikana tekemistä toimista, vapautuu autoliike virhevastuusta. Käytännössä moottorin rikkoutumiseen johtanutta syytä on usein lähes mahdotonta näyttää toteen, joten virhevastuu määräytyy lähes aina todistustaakan mukaan.”

Mistä auto siis kannattaisi hankkia? Oma vastaukseni on, että sieltä mistä sen oikean auton vaan löytää. Yksityistä myyjää ei mielestäni kannata normaalissa autokaupassa hyljeksiä. Pitää vaan pitää mielessä, että liikkeestä autoa ostettaessa lisähinta maksetaan osittain laajemmasta suojasta. Tämä tieto on tietysti myös hyvä tuoda yksityisten välisessä kaupassa esiin siinä vaiheessa, kun kauppahinnasta neuvotellaan.

Kahden yksityishenkilön välinen autokauppa on mahdollista purkaa, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on reklamoitava myyjää kohtuullisessa ajassa virheen havaitsemisesta, minkä jälkeen myyjällä on oikeus yrittää korjata virhe. Jos myyjä ei onnistu korjaamaan virhettä ja virhe on olennainen, saa ostaja vaatia kaupan purkua.

Ostaja voi purkaa kaupan, jos autossa ilmenee virhe. Ostajan on ensiksi reklamoitava myyjää havaitsemastaan virheestä ja reklamoinnin on tapahduttava viimeistään kahden kuukauden kuluessa virheen havaitsemisesta. Kaupan purkuun ei ryhdytä heti reklamoinnin jälkeen, vaan virhe pyritään ensiksi oikaisemaan lievemmillä keinoilla. Vasta jos virhettä ei näin saada oikaistuksi, voi ostaja vaatia kaupan purkua.

Tavarassa on virhe, jos tavaran ominaisuuksille kuluttajansuojalaissa asetetut vaatimukset eivät täyty tai jos tavara ei ole myyjän kanssa tehdyn sopimuksen mukainen. Virhe ilmenee yleensä jonkinlaisena vikana, poikkeamana tai puutteena. Myyjä on vastuussa virheen oikaisemisesta kuluttajansuojalain virhevastuusäännösten nojalla.

Käytetyn auton kauppa voidaan perua, jos auto on ostettu etä- tai kotimyynnillä. Kaupan perumisen ja purkamisen välinen ero on siis se, että kauppa voidaan perua ilman mitään syytä, mutta se voidaan vain perua etä- ja kotimyyntitilanteissa. Autokauppa voidaan purkaa, jos autossa ilmenee vikoja eikä purkaminen vaadi etä- tai kotimyyntiä.

Ostaja voi vaatia hinnanalennusta virhetilanteissa. Ensisijaisesti virhe on kuitenkin oikaistava joko korjaamalla se tai toimittamalla virheetön tavara. Jos myyjä ei saa virhettä oikaistuksi kohtuullisen ajan kuluessa tai epäonnistuu siinä, saa ostaja vaatia hinnanalennusta.

Mikäli myyjä kieltäytyy vaihtamasta autoa virheettömään, korjaamasta autoa kuluitta tai ei edes vastaa reklamaatioon, voi ostaja halutessaan saman tien vaatia kaupan purkamista tai vähäisissä virheissä hinnanalennusta.

Tutustu myös muihin autokauppaan liittyviin ongelmiin

Autokaupan purku

Autokaupan purku

Käytetyn autokaupan purku 14 vrk

Käytetyn autokaupan purku 14 vrk

Välittäjänä toimivan autoliikkeen vastuu autokaupassa

Välittäjänä toimivan autoliikkeen vastuu autokaupassa

Autokorjaamon vastuu virheistä

Autokorjaamon vastuu virheistä
Käytetyn auton takuu

Käytetyn auton takuu

Auton ostaminen yksityishenkilöltä

Auton ostaminen yksityishenkilöltä

Muista nämä asiat, kun autosi rikkoutuu

Reklamoi kirjallisesti

Kirjoita esimerkiksi vapaamuotoinen sähköposti automyyjälle tai hyödynnä Kuluttajaviraston reklamaatioapuria.

Hanki Vikadiagnoosi

Hanki autostasi vikadiagnoosi. Sinulla on oikeus viedä autosi itse valitsemallesi korjaamolle. Pyydä korjausarvio kirjallisena!

Soita Laki Lehtoselle

Me annamme sinulle kattavan arvion oikeuksistasi ilmaiseksi. Usein asia ratkeaa jo antamiemme ilmaisten neuvojen avulla.

Ota Yhteyttä

1763Minna_H

Minna Pyykölä

Asiakkuusjohtaja
Yhteystiedot
services-1

Petteri Lehtonen

Osakas, OTK
Yhteystiedot
     

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Ota yhteyttä +358 9 3540 7111

[]
1 Step 1
Nimi
accessibility
Puhelinnumero
call
Lyhyt selostus asiasta
0 / 2000
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft – WordPress form builder

Jaa Laki Lehtosen sivut

Vieritä ylös