Matkustamiseen liittyvään juridiikkaan erikoistunut lakiasiaintoimisto

Koronaviruksen vaikutukset matkatoimistoihin

Matkatoimistoille suunnattu osio on ollut minulla tekeillä jo pitemmän tovin. Nyt kuitenkin ajattelin, että on viimeistään oikea aika ryhtyä kirjoittamaan sivua. Suunnitelmat menivät siten uusiksi, että nyt en kirjoita tänne perustietoja matkatoimistoja koskevasta lainsäädännöstä, vaan teen tästä sivusta Koronavirukseen keskittyvät sivun. Olen toiminut yli kymmenen vuotta aktiivisesti IFTTA:ssa (The International Forum of Travel and Tourism Advocates) ja tällä hetkellä nuo kontaktit ovat kultaakin kalliimpia, kun voin seurata reaaliaikaisesti muiden maailman maiden juridisia toimenpiteitä koronaa vastaan. Toimistomme on myös Suomen matkatoimistoalan liiton toimialajäsen.

Tästä ei siis tule perinteinen tietosivu, vaan enemmänkin pyrin nyt kokoamaan tietoa siitä, miten matkatoimistot voivat toimia tällaisessa erityslaatuisessa ympäristössä ja miten muut EU maat toimivat asiassa. Lisäksi pyrin mahdollisuuksien mukaan seuraamaan asian kehittymistä myös muualla maailmassa.

Tämän sivun kokoaminen alkaa 17.3.2020. Sivun rakenne on sellainen, että seuraavassa osassa tuon lyhyesti esiin tärkeimmät tiedot täysin subjektiivisin perustein. Viimeinen osio on taas vahvasti blogi tyyppinen, eli päivitän sitä mahdollisimman säännöllisesti, mutta tietoa voi olla hiukan lyhyesti ja sekavasti kirjoitettu, että kerkeän tekemään mahdollisimman usein päivityksiä. Päivitän tätä osiota siten, että aina uusin viesti tulee ylimmäksi.

Ota Yhteyttä

1763Minna_H

Minna Pyykölä

Asiakkuusjohtaja
Yhteystiedot
services-1

Petteri Lehtonen

Osakas, OTK
Yhteystiedot

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Koronavirus matkatoimistojen näkökulmasta

Kootusti miten muut maat ovat turvanneet matkatoimistoalan toiminnan?

Tällä hetkellä näyttäisi, että matkustajan oikeutta peruuttaa matkapaketti voidaan olla rajaamassa. Eli rahojen palauttamisen sijaan matkatoimistot antavat vouchereita, joilla matkustajat voivat epidemian jälkeen varata uuden matkan. Tällä pyritään mahdollistamaan matkatoimistojen toimintaedellytykset tässä epänormaalissa tilanteessa. Seuraavassa toimia, joita eri EU valtiot ovat tehneet, jolla ohitetaan matkapakettidirektiivin 12 artiklan 2 kohta, eli matkustajan oikeus peruuttaa matkapaketti kuluitta (Laki matkapalveluyhdistelmistä 15 §:n 2 momentti): :

  • Italia on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjällä on oikeus rahan sijaan antaa täysimääräinen voucher, joka on voimassa vuoden.
  • Hollannin vakuusrahasto on ottanut käyttöön Korona Voucherit, joita matkatoimistot voivat antaa rahojen palauttamisen sijaan.
  • Belgia on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjällä on oikeus rahan sijaan antaa täysimääräinen voucher, joka on voimassa vuoden.
  • Puola on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjällä on oikeus maksaa palautus 180 päivän päästä peruutuksesta ja tämän jälkeen myös mahdollisuus tarjota rahan sijaan vuoden voimassa olevaa voucheria.
  • Malta on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjän palautusaikaa on pidennetty 180 päivää, eli 6 kuukauteen.
  • Ranska on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjällä on oikeus rahan sijaan antaa täysimääräinen voucher, joka  on voimassa 18 kuukautta.
  • Espanja on säätänyt kansallisen lain, jonka perusteella matkanjärjestäjällä on oikeus rahan sijaan antaa täysimääräinen voucher, joka  on voimassa vuoden.
  • Tanskan valtio on antanut 200 miljoonan euron lainan rahastolle, joka vastaa matkatoimistoista ja lentolipuista Tanskassa. Matkustajat voivat hakea peruuntuneiden matkojen rahoja matkatoimistosta, joka sitten ohjaa vaatimuksen rahastolle, joka maksaa matkustajalle.
  • ECTAA:n tiedote voucherista ja matkojen peruuttamisen rajaamisesta.
  • Komission tiedote matkapakettidirektiivin soveltamisesta.
  • Komission tiedote matkustajan oikeuksiin liittyvien säädösten soveltamisesta.
    • Koronavirus katsotaan lähtökohtaisesti ylivoimaiseksi esteeksi ja näin ollen “vakiokorvauksia” ei makseta peruuntuneista lennoista.
  • Karanteenin takia aiheutuneet kulut ja niiden korvaaminen matkapakettidirektiivin 13 artiklan 7 kohdan perusteella (Laki matkapalveluyhdistelmistä 27 §)
    • Tämän osalta on esitetty kohtuullisen järkeviä perusteita sekä korvattavuuden että korvaamattomuuden puolesta. Lähtökohtaisesti on silti kaiketi todettava, että mikäli valtio asettaa ihmisiä karanteeniin, on valtion eikä matkustajan tai matkatoimiston tehtävä vastata ylimääräisistä majoituskuluista. Niissä tilanteissa, joissa karanteenia ei ole asetettu voi sovellettavaksi tulla matkatoimistoille asetettu kolmen yön majoituskulujen korvaaminen.

Muiden maiden toimia Koronaviruksen suhteen:

  • Kanadan Ontarion provinssi
    • Lentoyhtiöt voivat antaa peruutettujen lentolippujen rahojen palautuksen sijaan Vouchereita.
    • Lentomatkustajan oikeuksista annettu lainsäädäntö on “tauolla”.
    • Matkatoimistot voivat antaa peruutettujen matkojen rahojen palautuksen sijaan Vouchereita.

Matkavakuutukset ja koronaviruksen takia peruuntuneet matkat

  • Jossain matkavakuutuksissa näyttäisi olevan ns. kriisiturva, joka kattaa matkojen peruuttamisen niissä tilanteissa, joissa ulkoministeriö suosittaa matkustamisen välttämistä kohdemaahan. Ulkoministeriö suositteli 12.3.2020 välttämään kaikkea matkustamista, joten tuollainen kriisiturva todennäköisesti korvaa matkan peruuttamisen, mutta kaikissa vakuutuksissa on tietysti erilaiset ehdot, eli niihin tulee tutustua tarkasti. Alla linkit vakuutusyhtiön sivuille.
    • Lähitapiola (Ei todennäköisesti kriisiturvaa, mutta tarkista vakuutuksen ehdot)
    • IF (Kriisiturva näyttäisi olevan)

Ensimmäinen yhteydenotto on aina maksuton.
Siinä selvitämme miten sinun asiasi hoidetaan parhaiten.

Ajankohtaista Koronaviruksesta

Lyhyesti miten muut maat ovat toimineet koronaviruksen suhteen matkatoimistoalalla.

9.4.2020

Saksa tiedustelee vouchereiden käyttöä komissiolta

https://www.fvw.de/international/travel-news/government-support-state-backed-vouchers-for-cancelled-package-holidays-207941?utm_source=%2Fmeta%2Fnewsletter%2Ffvwinternational&utm_medium=newsletter&utm_campaign=nl1864&utm_term=fa7a3367c955d8b4a934da7b76555715

 

8.4.2020

Saksan hallitus esittelee voucher lainsäädännön

Saksan hallitus on antanut esityksen vouchereiden käytöstä. Voucherit koskisivat kuitenkin ainoastaan muita vapaa-ajantapahtumia kuin matkapaketteja ja lentoja. Eli urheilu- musiikki, jne. tapahtumia.

 

7.4.2020

Irlanti valmistelee vouchereiden käyttöönottoa

 

3.4.2020

Komission kannanotto vouchereihin

Komissio seisoo antamansa ohjeistuksen takana:

https://ec.europa.eu/newsroom/just/item-detail.cfm?item_id=674033

Saksassa ehdotetaan Vouchereiden käyttöä

Saksassa on perustettu valtion puolelta ns. “Corona Cabinet”, eli työryhmää pohtimaan toimia Koronan aiheuttamien haittojen minimoimiseksi.

Tanska takaa matkustajien rahat rahaston kautta
Tanska on saanut EU:lta luvan lainoittaa matkapaketteja ja lentoja turvaavaa rahastoa, jotta rahasto voi palauttaa matkustajien rahat.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_576

 

2.4.2020

Saksa ja Lufthansa

Saksa on pyytänyt EU:ta pohtimaan vaihtoehtoisia tapoja, joilla lentomatkan ostaneet matkustajat voisivat saada rahansa takaisin peruuntuneista lennoista. Lentoyhtiöiden selviytyminen tulee todennäköisesti riippumaan paljolti siitä, tarvitseeko niiden palauttaa kaikki matkustajien maksamat rahat vai voidaanko osa tai kaikki palautukset hoitaa ns. vouchereilla. Lufthansalla oli vuoden 2019 lopussa noin 4 miljardia euroa matkustajien ennakkomaksuja.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-02/lufthansa-bailout-size-hinges-on-germany-s-ticket-refund-appeal

 

1.4.2020

Espanja ottaa Voucherit käyttöön

Espanja on myös ottanut voucherit käyttöön matkapakettien osalta. Ne ovat voimassa vuoden ja jos voucheria ei ole käytetty niin matkustaja voi vaatia rahojen palautusta.

 

31.3.2020

Ontario ottaa Voucherit käyttöön matkatoimistojen osalta.

Voucherit ovat voimassa vuoden ja ne ovat arvoltaan matkustajan alunperin maksaman matkan. Lisäksi Ontario ottaa samalla käyttöön myös muita lievennyksiä matkatoimistojen osalta mm. tilintarkastusvelvollisuuden poistaminen, rajat pääomien suhteen, jne.

Kanada on kuten Yhdysvallat varsin osavaltio painotteinen tämän tyyppisissä lainsäädännöissä, eli edellä mainittu koskee vain Ontariota.

 

26.3.2020

TUI saa 2 miljardin lainan/tuen Saksan valtiolta

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-26/german-tour-operator-tui-said-to-near-2-billion-in-state-aid

Irlanti ei muuta tulkintaansa matkojen peruuttamisen osalta
Overview of customer rights to cancel a package due to COVID-19

  1. If (due to COVID-19) a customer cancels a package that is due to start before 29 May 2020 that customer is entitled to cancel the package and get a full refund of all payments made for the package. The customer cannot be charged a termination fee.
  2. The customer is entitled to a full refund of all payments made if the package includes a travel service (e.g. a flight or accommodation) or a tourist service (e.g. attendance at a sporting or cultural event), and that travel or tourist service is cancelled before 29 May 2020 (due to COVID-19). The customer cannot be charged a termination fee.
  3. The current 29 May 2020 date may change in the light of changing circumstances and evolving official health and travel advice.
  4. For packages that are due to start after 29 May 2020, the customer is entitled to cancel the package at any time before the start of that package but can be required to pay an appropriate termination fee. The contract may specify the fee to be paid. For details of how that termination fee is calculated refer to http://www.irishstatutebook.ie/eli/2019/si/80/made/en/print

 

25.3.2020

Saksa vaikeuttaa konkurssiin hakemista

Saksa on muiden Keski-Euroopan maiden sijaan alkanut valmistelemaan poikkeuslainsäädäntöä, joka estäisi velkojia hakemaan velallista konkurssiin ns. COVID-19-Insolvenzaussetzungsgesetz -laki.

Ranska ottaa Voucherit käyttöön

Rahojen palauttamisen sijaan matkanjärjestäjä voi antaa matkustajalle matkan hintaa vastaavan voucherin, joka on voimassa 18 kuukautta. Mikäli matkustaja ei ole käyttänyt voucheria annettuun määräaikaan mennessä matkanjärjestäjän tulee palauttaa matkustajan rahat.

Kanada päättää Vouchereiden käytöstä lentolippujen osalta

Lue lisää täältä:

https://otc-cta.gc.ca/eng/statement-vouchers

Air France kieltäytyy rahojen palautuksesta
Flyertalk.com on käynnissä mielenkiintoinen keskustelu siitä, että Air France on myös kieltäytynyt palauttamasta lentolippujen hintaa lentoyhtiön peruttua varatun lennon. AF on vedonnut samaan lakiin, jonka perusteella matkatoimistot voivat antaa voucherin matkan peruutustilanteessa. Keskusteluun pääsee täältä:

https://www.flyertalk.com/forum/air-france-klm-other-partners-flying-blue/2014200-covid-19-refund-provided-voucher-non-refundable-fares.html

Tällaisessa tilanteessa, jossa olen myös itse, on hyvä pitää mielessä luottokorttiyhtiön korvausvelvollisuus. Vaikka keskustelun perusteella näyttäisi siltä, että myös luottokorttiyhtiö on kieltäytynyt palauttamasta rahoja, niin mikään ei tietysti estä kuluttajaa kuittaamasta kyseistä summaa seuraavasta laskusta.

 

24.3.2020

Malta pidentää maksujen palautusaikaa

Malta pidentää matkapakettidirektiivissä asetettua 14 vuorokauden palautusaikaa 6 kuukauteen -> lue lisää

 

20.3.2020

Valtionavustukset ja EU

EU höllentää tilapäisesti valtionavustuksiin liittyvää sääntelelyä -> lue lisää

Vouchereitten ongelmat

Voucherit tuntuvat tulevan nyt käyttöön lähes kaikille toimijoille, mutta myös niissä on ongelmia. Matkatoimistojen näkökulmasta moni vouchereista on heidän alihankkijoiden antamia, eli matkatoimisto ohitetaan monissa tapauksissa. Näin ollen matkustajalla voi olla voucheri lentoyhtiöltä ja hotellilta ja silti hän esittää vaatimuksen matkan peruuttamisesta matkatoimistolle. Jos voucherit ovat henkilöön sidottuja niin siinä tapauksessa, ettei matkustaja käytä alihankkijoilta saamiaan vouchereita ne jäävät matkatoimistolle hyödyttömiksi. Näin ollen matkatoimisto häviää kaiken sen rahan, jonka se on alihankkijoilleen jo maksanut.

IATA matkatoimistot ja lentoliput

Kuluttajien saatavien lisäksi matkatoimistojen ongelmia lisää vielä lentoyhtiöt.

Lentoyhtiöt antavat vouchereita matkustajille, mutta eivät palauta jo liputetuista lentolipuista, jotka lentoyhtiö on peruuttanut, rahoja matkatoimistoille. Voucherit jäävät matkustajille ja ovat henkilökohtaisia. Toisaalta esimerkiksi liikematkojen osalta lentolipun maksaja on yleensä yritys, jolle henkilö työskentelee. Tällaisissa tilanteissa voucher on henkilöllä, joka voi käyttää sen haluamallaan tavalla ja matkatoimiston pitäisi palauttaa lentolipusta maksettu raha lipun ostaneelle yritykselle. Henkilö saa siis perusteetonta etua, jonka periaateessa matkatoimisto voisi sitten velkoa matkustajalta, jos hän voucherin käyttää omiin tarkoituksiinsa.

Toinen ongelma on tietysti luottokortilla maksetut lentoliput, joiden osalta kuluttaja voi vaatia maksunpalautusta luottokorttiyhtiöltä. Luottokorttiyhtiö voi taas vaatia suoritusta lentoyhtiöltä, joka on peruuttanut lennon, mutta IATA:n sääntöjen perusteella lentoyhtiöllä on oikeus vaatia kyseinen suoritus lipun kirjoittaneelta matkatoimistolta, ilman että matkatoimisto voi kyseisen vaatimuksen riitauttaa.

 

19.3.2020

Brasilia rajoittaa lentomatkustajien oikeuksia

Brasiliassa annetaan asetus (Provisional Presidential Decree 925/2020), jonka perusteella matkustaja voi vaatia lentolipun ajankohdan siirtämistä tai rahojen palauttamista. Jos matkustaja valitsee siirron, häneltä ei voida vaatia lentolippuun liittyviä muutoskuluja tai muitakaan kuluja. Jos matkustaja vaatii rahan palauttamista lentolipun alkuperäisiä sopimusehtoja sovelletaan, eli jos kyseessä on peruutuskelvoton lentolippu, saa matkustaja ainostaan verot jne. palautuksena. Palautukset tulee suorittaa 12 kuukauden kuluttua peruuttamisesta. Asetus lähtökohtaisesti siis pakottaa matkustajan valitsemaan lennon siirtämisen, ellei hän ole ostanut ns. täysihintaista peruutuskelpoista lippua.

Komission ohje matkapakettien osalta

Komissio ehdottaa, että matkustajien tulisi hyväksyä voucher rahojen palautuksen sijaan. Koko ohje löytyy täältä

 

18.3.2020

Oikeutus poiketa matkapakettidirektiivistä

Tämä kysymys varmasti tulee eteen tämän kriisin päätyttyä, eli onko valtioilla ollut oikeus poiketa matkapakettidirektiivin määräyksistä. Vaihtoehdot poikkeuksille ovat mm. Rooma I artikla 9, joka mahdollistaa kansalliset poikkeukset tai mahdollisesti matkapakettidirektiivin artikla 2.3, jos sitä tulkittaisiin laveasti.

Puola rajoittaa maksujen palauttamista

Puola säätää kansallisen lain, joka pidentää maksujen palautuksia matkapakettien osalta 180 päivään. Tämän jälkeen matkanjärjestäjän on palautettava raha tai annettava voucher, joka on voimassa vuoden matkan aloituspäivästä.

Epävirallinen käännös:

Article 15k.
1. Withdrawal from the contract based on the procedure set out in Article 47, paragraph 4 of the Act of 24 November 2017 on package travel and linked travel arrangements or termination by the organiser of the contract for participation in a package travel under the procedure set out in Article 47, paragraph 5, point 2 of this Act, which are directly related to the outbreak of the SARS-CoV-2 virus, is effective by law after 180 days from the date of notification by the traveler of the withdrawal or notification of termination by the organiser.
2. The withdrawal from the contract or its termination referred to in paragraph 1 shall not be effective if the traveler agrees to receive in return from the tour operator a voucher for future package travel within one year from the date on which the tourist event was to take place.
3. The value of the voucher referred to in section 2 may not be lower than the amount paid for the performance of an existing contract for a package travel.
4. The funds corresponding to payments made for the performance of the contract for package travel, to which paragraph 2 shall apply, shall be protected in the event of insolvency of the organiser.

Komission antaa ohjeet matkustajien oikeuksista (lento, juna, laiva ja bussi)

Löytyy täältä

Kreikan tilanne

Kreikka pyrkii välttämään hotellien konkursseja kieltämällä väliaikaiset sesonkiluonteiset majoitustarjonnat.

Temporary ban on seasonal tourist accommodation until 30/04/2020 (JMD 18512 / Government Gazette B 857).

Maltan ja Ranskan tilanne

Malta pohti myös vouchereiden käyttöönottoa rahojen palauttamisen sijaan. Ranska alkaa valmistelemaan kansallista lakia, joka mahdollistaisi vouchereiden käytön.

 

17.3.2020

Belgia muuttaa matkustajien peruutusoikeutta

Epävirallinen käännös Belgian laista:

When a package travel contract as stipulated in the law of 21 November 2017 on the sale of package holidays, linked travel arrangements and travel services is canceled due to the corona crisis, either by the tour operator or by the traveler, the tour operator is entitled to receive a voucher worth provide the amount paid instead of a refund.
This voucher meets the following conditions:
• The voucher represents the full value of the amount already paid by the traveler;
• The traveler is not charged any costs for the delivery of the voucher;
• The voucher is valid for at least one year;
• The voucher expressly states that it was delivered as a result of the corona crisis;
The traveler cannot refuse the voucher that meets the conditions as described above.
The travel organizers keep a permanent record of all issued vouchers, their value and their holder.
The insurance contract covering the protection against insolvency in the sale of package holidays, linked travel arrangements and travel services covers the reimbursement of these vouchers.

 

16.3.2020

Lentoyhtiöt ovat suurissa vaikeuksissa

Yhden ennusteen mukaan tilanteen jatkuessa tällaisena useimmat lentoyhtiöt ajautuisivat konkurssiin toukukuuhun mennessä.

Lentoyhtiöt eivät tee enää rahojen palautuksia, vaan ainostaan antavat vuochereita tai siirtävät varattuja lentoja.

 

15.3.2020

Hollanti seuraa Italian esimerkkiä

Hollannin vakuusrahasto SRG lanseeraa “Korona Voucherit”. Matkatoimistot voivat antaa vouchereita rahojen palautusten sijaan peruuntuneiden matkojen sijaan. Vuocherit ovat voimassa vuoden niiden antopäivästä ja matkustajat voivat käyttää niitä uusien matkojen varauksisssa.

Belgia alkaa myös valmistelemaan samanlaista lainsäädäntöä.

El-Al alkaa muuttamaan lentokoneitaan rahtiversioiksi

Puola ja Tanska alkavat sulkemaan rajojaan.

 

13.3.2020

Kanada rajoittaa matkustajien oikeuksia

Kanadan Ilmailuviranomainen CTA, ilmoitti, etteivät ns. vakiokorvaukset sovellu koronavirustapauksiin:

https://otc-cta.gc.ca/eng/ruling/a-2020-42

The Association of Passenger Rights Advocates (APRA)

APRA keskeyttää kaikki korvausvaatimukset lentoyhtiöitä vastaan -> lue lisää

 

11.3.2020

Intia kieltää eurooppalaisten maahantulot

Italia säätää kansallisia poikkeuksia peruutusoikeuteen

Italia säätää kansallisenlain, jolla se rajoittaa matkustajien oikeuksia saada peruuntuneiden matkojen (myös yksittäisten palveluiden) palautukset rahana. Palveluiden ostajat saavat palautukset vouchereina, joita voi käyttää tuleviin matkoihin. Linkki lainsäädäntöö.

Itävalta asettaa kokoontumisrajoituksia

Itävalta rajoittaa kokoontumiset 100 sisätapahtumissa ja 500 henkilöön ulkotapahtumissa. Yliopistot suljetaan ja kaikkea sosiaalisia tapaamisia rajoitetaan suosituksella.

 

10.3.2020

USA pohtii kaikkien risteilyiden peruuttamista

Ensimmäiset tiedot siitä, että Yhdysvallat tulisivat peruuttamaan kaikki risteilymatkat

 

9.3.2020

261/2004 soveltuminen

Ensimmäinen kunnon pohdinta kyseisen asetuksen soveltamisesta tässä tilanteessa -> lue täältä

 

8.3.2020

Matkapaketin peruutusoikeus

Huomioitavaa myös matkapakettidirektiivin 12 artiklan 2 kohdassa on se, että matkustajalla on oikeus peruuttaa matkapaketti, jos matkakohteessa on artiklassa mainittu erityinen tilanne. Eli jos matkakohteeseen ei vain pääse niin kyseisen artiklan perusteella ei kyseistä peruutusoikeutta ole.

Vastuista

Hyvänä esimerkkinä toimii muutama vuosi sitten Alpeilla tapahtunut lumivyöry, joka sulki ainoan tien yhteen hiihtokeskukseen. Hiihtokeskus toimi kyllä, mutta sinne ei vaan päässyt. Asiaa käsiteltiin mm. Saksan oikeuslaitoksissa ja lopputulos oli, että matkustaja kantaa riskin siitä, että hän pääsee varaamaansa hiihtokeskukseen. Näin ollen hiihtokeskus ei ollut korvausvastuussa peruutetuista majoituksista ja hiihtolipuista, koska itse palvelussa ei ollut virhettä.

 

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy:n

Uusimmat artikkelit

Ota yhteyttä +358 9 3540 7111

[]
1 Step 1
Nimi
accessibility
Puhelinnumero
call
Lyhyt selostus asiasta
0 / 2000
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft – WordPress form builder

Jaa Laki Lehtosen sivut

Vieritä ylös