27.2.2020

Lentoyhtiöt ja matkatoimistot

Yhdysvalloissa matkustaja oli peruuttanut matkatoimistolta ostamansa lennot Aasiaan, koska lentoyhtiö oli peruuttanut lennot. Matkatoimisto ei hyvittänyt lentoja eikä lentoyhtiökään suostunut hyvittämään. Julkisuuden kautta saadulla vipuvarrella lentoyhtiö suostui hyvittämään peruuttamansa lennot.

Karanteeni ja korvausvastuu

Ensimmäiset korona aallot iskivät kunnolla ja asiaa alettiin pohtimaan myös siltä kannalta, että kuinka tarkasti lainsäätäjät ovat voineet pohtia tällaista tilannetta tehdessään matkapakettidirektiiviä. Direktiivin 13 artiklan 7 kohdan mukaan:

“Jos matkustajan paluuta ei ole mahdollista turvata matkapakettisopimuksessa sovitun mukaisesti väistämättömien ja poikkeuksellisten olosuhteiden vuoksi, matkanjärjestäjä vastaa tarvittavan, mahdollisuuksien mukaan luokitukseltaan vastaavan majoituksen kustannuksista enintään kolmen yön ajalta matkustajaa kohti. Jos asianomaiseen matkustajan paluussa käytettävään kuljetusvälineeseen sovellettavassa matkustajien oikeuksia koskevassa unionin lainsäädännössä säädetään pidemmistä ajanjaksoista, sovelletaan näitä ajanjaksoja.”

On esitetty tulkintoja, ettei kyseinen lainkohta soveltuisi nyt kyseessä olevaan kriisiin, koska siinä viitataan matkustajien oikeuksia koskevaan EU sääntelyyn. Näin ollen kyseistä kohtaa olisi tulkittava tiukasti, koska lainsäätäjä on ajatellut säädöstä tehtäessä ainoastaan tilanteita, joissa matkustajien kuljetus olisi mahdotonta järjestää (esim. tuhkapilvi, ilmatilan sulkeminen, jne.). Näin ollen kyseistä lainkohtaa ei  olisi tarkoitettu edes sovellettavaksi tilanteisiin, joissa matkustajien kulkemista rajataan esimerkiksi karanteenilla. Näin ollen ylimääräisistä majoituskuluista vastaisi karanteenimaa ja paluukuljetuksista matkustajan kotivaltio.

Risteilyt ja Korona

Ensimmäinen risteilyalus käännytettiin Miamin satamasta, koska laivalla epäiltiin  koronavirusta.

Scroll to Top