20.3.2020

Valtionavustukset ja EU

EU höllentää tilapäisesti valtionavustuksiin liittyvää sääntelelyä -> lue lisää

Vouchereitten ongelmat

Voucherit tuntuvat tulevan nyt käyttöön lähes kaikille toimijoille, mutta myös niissä on ongelmia. Matkatoimistojen näkökulmasta moni vouchereista on heidän alihankkijoiden antamia, eli matkatoimisto ohitetaan monissa tapauksissa. Näin ollen matkustajalla voi olla voucheri lentoyhtiöltä ja hotellilta ja silti hän esittää vaatimuksen matkan peruuttamisesta matkatoimistolle. Jos voucherit ovat henkilöön sidottuja niin siinä tapauksessa, ettei matkustaja käytä alihankkijoilta saamiaan vouchereita ne jäävät matkatoimistolle hyödyttömiksi. Näin ollen matkatoimisto häviää kaiken sen rahan, jonka se on alihankkijoilleen jo maksanut.

IATA matkatoimistot ja lentoliput

Kuluttajien saatavien lisäksi matkatoimistojen ongelmia lisää vielä lentoyhtiöt.

Lentoyhtiöt antavat vouchereita matkustajille, mutta eivät palauta jo liputetuista lentolipuista, jotka lentoyhtiö on peruuttanut, rahoja matkatoimistoille. Voucherit jäävät matkustajille ja ovat henkilökohtaisia. Toisaalta esimerkiksi liikematkojen osalta lentolipun maksaja on yleensä yritys, jolle henkilö työskentelee. Tällaisissa tilanteissa voucher on henkilöllä, joka voi käyttää sen haluamallaan tavalla ja matkatoimiston pitäisi palauttaa lentolipusta maksettu raha lipun ostaneelle yritykselle. Henkilö saa siis perusteetonta etua, jonka periaateessa matkatoimisto voisi sitten velkoa matkustajalta, jos hän voucherin käyttää omiin tarkoituksiinsa.

Toinen ongelma on tietysti luottokortilla maksetut lentoliput, joiden osalta kuluttaja voi vaatia maksunpalautusta luottokorttiyhtiöltä. Luottokorttiyhtiö voi taas vaatia suoritusta lentoyhtiöltä, joka on peruuttanut lennon, mutta IATA:n sääntöjen perusteella lentoyhtiöllä on oikeus vaatia kyseinen suoritus lipun kirjoittaneelta matkatoimistolta, ilman että matkatoimisto voi kyseisen vaatimuksen riitauttaa.

Scroll to Top