Malta pidentää maksujen palautusaikaa
Malta pidentää matkapakettidirektiivissä asetettua 14 vuorokauden palautusaikaa 6 kuukauteen -> lue lisää
20.3.2020
Valtionavustukset ja EU
EU höllentää tilapäisesti valtionavustuksiin liittyvää sääntelelyä -> lue lisää
Vouchereitten ongelmat
Voucherit tuntuvat tulevan nyt käyttöön lähes kaikille toimijoille, mutta myös niissä on ongelmia. Matkatoimistojen näkökulmasta moni vouchereista on heidän alihankkijoiden antamia, eli matkatoimisto ohitetaan monissa tapauksissa. Näin ollen matkustajalla voi olla voucheri lentoyhtiöltä ja hotellilta ja silti hän esittää vaatimuksen matkan peruuttamisesta matkatoimistolle. Jos voucherit ovat henkilöön sidottuja niin siinä tapauksessa, ettei matkustaja käytä alihankkijoilta saamiaan vouchereita ne jäävät matkatoimistolle hyödyttömiksi. Näin ollen matkatoimisto häviää kaiken sen rahan, jonka se on alihankkijoilleen jo maksanut.
IATA matkatoimistot ja lentoliput
Kuluttajien saatavien lisäksi matkatoimistojen ongelmia lisää vielä lentoyhtiöt.
Lentoyhtiöt antavat vouchereita matkustajille, mutta eivät palauta jo liputetuista lentolipuista, jotka lentoyhtiö on peruuttanut, rahoja matkatoimistoille. Voucherit jäävät matkustajille ja ovat henkilökohtaisia. Toisaalta esimerkiksi liikematkojen osalta lentolipun maksaja on yleensä yritys, jolle henkilö työskentelee. Tällaisissa tilanteissa voucher on henkilöllä, joka voi käyttää sen haluamallaan tavalla ja matkatoimiston pitäisi palauttaa lentolipusta maksettu raha lipun ostaneelle yritykselle. Henkilö saa siis perusteetonta etua, jonka periaateessa matkatoimisto voisi sitten velkoa matkustajalta, jos hän voucherin käyttää omiin tarkoituksiinsa.
Toinen ongelma on tietysti luottokortilla maksetut lentoliput, joiden osalta kuluttaja voi vaatia maksunpalautusta luottokorttiyhtiöltä. Luottokorttiyhtiö voi taas vaatia suoritusta lentoyhtiöltä, joka on peruuttanut lennon, mutta IATA:n sääntöjen perusteella lentoyhtiöllä on oikeus vaatia kyseinen suoritus lipun kirjoittaneelta matkatoimistolta, ilman että matkatoimisto voi kyseisen vaatimuksen riitauttaa.
19.3.2020
Brasilia rajoittaa lentomatkustajien oikeuksia
Brasiliassa annetaan asetus (Provisional Presidential Decree 925/2020), jonka perusteella matkustaja voi vaatia lentolipun ajankohdan siirtämistä tai rahojen palauttamista. Jos matkustaja valitsee siirron, häneltä ei voida vaatia lentolippuun liittyviä muutoskuluja tai muitakaan kuluja. Jos matkustaja vaatii rahan palauttamista lentolipun alkuperäisiä sopimusehtoja sovelletaan, eli jos kyseessä on peruutuskelvoton lentolippu, saa matkustaja ainostaan verot jne. palautuksena. Palautukset tulee suorittaa 12 kuukauden kuluttua peruuttamisesta. Asetus lähtökohtaisesti siis pakottaa matkustajan valitsemaan lennon siirtämisen, ellei hän ole ostanut ns. täysihintaista peruutuskelpoista lippua.
Komission ohje matkapakettien osalta
Komissio ehdottaa, että matkustajien tulisi hyväksyä voucher rahojen palautuksen sijaan. Koko ohje löytyy täältä
18.3.2020
Oikeutus poiketa matkapakettidirektiivistä
Tämä kysymys varmasti tulee eteen tämän kriisin päätyttyä, eli onko valtioilla ollut oikeus poiketa matkapakettidirektiivin määräyksistä. Vaihtoehdot poikkeuksille ovat mm. Rooma I artikla 9, joka mahdollistaa kansalliset poikkeukset tai mahdollisesti matkapakettidirektiivin artikla 2.3, jos sitä tulkittaisiin laveasti.
Puola rajoittaa maksujen palauttamista
Puola säätää kansallisen lain, joka pidentää maksujen palautuksia matkapakettien osalta 180 päivään. Tämän jälkeen matkanjärjestäjän on palautettava raha tai annettava voucher, joka on voimassa vuoden matkan aloituspäivästä.
Epävirallinen käännös:
Article 15k.
1. Withdrawal from the contract based on the procedure set out in Article 47, paragraph 4 of the Act of 24 November 2017 on package travel and linked travel arrangements or termination by the organiser of the contract for participation in a package travel under the procedure set out in Article 47, paragraph 5, point 2 of this Act, which are directly related to the outbreak of the SARS-CoV-2 virus, is effective by law after 180 days from the date of notification by the traveler of the withdrawal or notification of termination by the organiser.
2. The withdrawal from the contract or its termination referred to in paragraph 1 shall not be effective if the traveler agrees to receive in return from the tour operator a voucher for future package travel within one year from the date on which the tourist event was to take place.
3. The value of the voucher referred to in section 2 may not be lower than the amount paid for the performance of an existing contract for a package travel.
4. The funds corresponding to payments made for the performance of the contract for package travel, to which paragraph 2 shall apply, shall be protected in the event of insolvency of the organiser.
Komission antaa ohjeet matkustajien oikeuksista (lento, juna, laiva ja bussi)
Löytyy täältä
Kreikan tilanne
Kreikka pyrkii välttämään hotellien konkursseja kieltämällä väliaikaiset sesonkiluonteiset majoitustarjonnat.
Temporary ban on seasonal tourist accommodation until 30/04/2020 (JMD 18512 / Government Gazette B 857).
Maltan ja Ranskan tilanne
Malta pohti myös vouchereiden käyttöönottoa rahojen palauttamisen sijaan. Ranska alkaa valmistelemaan kansallista lakia, joka mahdollistaisi vouchereiden käytön.
17.3.2020
Belgia muuttaa matkustajien peruutusoikeutta
Epävirallinen käännös Belgian laista:
When a package travel contract as stipulated in the law of 21 November 2017 on the sale of package holidays, linked travel arrangements and travel services is canceled due to the corona crisis, either by the tour operator or by the traveler, the tour operator is entitled to receive a voucher worth provide the amount paid instead of a refund.
This voucher meets the following conditions:
• The voucher represents the full value of the amount already paid by the traveler;
• The traveler is not charged any costs for the delivery of the voucher;
• The voucher is valid for at least one year;
• The voucher expressly states that it was delivered as a result of the corona crisis;
The traveler cannot refuse the voucher that meets the conditions as described above.
The travel organizers keep a permanent record of all issued vouchers, their value and their holder.
The insurance contract covering the protection against insolvency in the sale of package holidays, linked travel arrangements and travel services covers the reimbursement of these vouchers.
16.3.2020
Lentoyhtiöt ovat suurissa vaikeuksissa
Yhden ennusteen mukaan tilanteen jatkuessa tällaisena useimmat lentoyhtiöt ajautuisivat konkurssiin toukukuuhun mennessä.
Lentoyhtiöt eivät tee enää rahojen palautuksia, vaan ainostaan antavat vuochereita tai siirtävät varattuja lentoja.
15.3.2020
Hollanti seuraa Italian esimerkkiä
Hollannin vakuusrahasto SRG lanseeraa “Korona Voucherit”. Matkatoimistot voivat antaa vouchereita rahojen palautusten sijaan peruuntuneiden matkojen sijaan. Vuocherit ovat voimassa vuoden niiden antopäivästä ja matkustajat voivat käyttää niitä uusien matkojen varauksisssa.
Belgia alkaa myös valmistelemaan samanlaista lainsäädäntöä.
El-Al alkaa muuttamaan lentokoneitaan rahtiversioiksi
Puola ja Tanska alkavat sulkemaan rajojaan.
13.3.2020
Kanada rajoittaa matkustajien oikeuksia
Kanadan Ilmailuviranomainen CTA, ilmoitti, etteivät ns. vakiokorvaukset sovellu koronavirustapauksiin:
https://otc-cta.gc.ca/eng/ruling/a-2020-42
The Association of Passenger Rights Advocates (APRA)
APRA keskeyttää kaikki korvausvaatimukset lentoyhtiöitä vastaan -> lue lisää
11.3.2020
Intia kieltää eurooppalaisten maahantulot
Italia säätää kansallisia poikkeuksia peruutusoikeuteen
Italia säätää kansallisenlain, jolla se rajoittaa matkustajien oikeuksia saada peruuntuneiden matkojen (myös yksittäisten palveluiden) palautukset rahana. Palveluiden ostajat saavat palautukset vouchereina, joita voi käyttää tuleviin matkoihin. Linkki lainsäädäntöö.
Itävalta asettaa kokoontumisrajoituksia
Itävalta rajoittaa kokoontumiset 100 sisätapahtumissa ja 500 henkilöön ulkotapahtumissa. Yliopistot suljetaan ja kaikkea sosiaalisia tapaamisia rajoitetaan suosituksella.
10.3.2020
USA pohtii kaikkien risteilyiden peruuttamista
Ensimmäiset tiedot siitä, että Yhdysvallat tulisivat peruuttamaan kaikki risteilymatkat
9.3.2020
261/2004 soveltuminen
Ensimmäinen kunnon pohdinta kyseisen asetuksen soveltamisesta tässä tilanteessa -> lue täältä
8.3.2020
Matkapaketin peruutusoikeus
Huomioitavaa myös matkapakettidirektiivin 12 artiklan 2 kohdassa on se, että matkustajalla on oikeus peruuttaa matkapaketti, jos matkakohteessa on artiklassa mainittu erityinen tilanne. Eli jos matkakohteeseen ei vain pääse niin kyseisen artiklan perusteella ei kyseistä peruutusoikeutta ole.
Vastuista
Hyvänä esimerkkinä toimii muutama vuosi sitten Alpeilla tapahtunut lumivyöry, joka sulki ainoan tien yhteen hiihtokeskukseen. Hiihtokeskus toimi kyllä, mutta sinne ei vaan päässyt. Asiaa käsiteltiin mm. Saksan oikeuslaitoksissa ja lopputulos oli, että matkustaja kantaa riskin siitä, että hän pääsee varaamaansa hiihtokeskukseen. Näin ollen hiihtokeskus ei ollut korvausvastuussa peruutetuista majoituksista ja hiihtolipuista, koska itse palvelussa ei ollut virhettä.